Przekop Mierzei Wiślanej gotowy w 90%. Znamy datę otwarcia
Przekop Mierzei Wiślanej, który połączy bezpośrednio Zalew Wiślany i Elbląg z Morzem Bałtyckim z pominięciem terytorium Rosji jest gotowy w 90 procentach – poinformowało Ministerstwo Infrastruktury. Znana jest data otwarcia nowego połączenia dla żeglugi.
 
                                - Martyna Kowalska
- /
- 5 kwietnia 2022
Przekop Mierzei Wiślanej
Kanał żeglugowy, nazywany też „przekopem” przez Mierzeję Wiślaną to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych ostatnich lat. Realizowany jest na terenie gminy Sztutowo w województwie pomorskim. Prace związane z połączeniem Zalewu Wiślanego z Morzem Bałtyckim z pominięciem wód należących do Federacji Rosyjskiej (Obwód Kaliningradzki) rozpoczęły się w 2019 roku. Dzięki temu, statki płynące np. z Elbląga, nie będą musiały przepływać przez Cieśninę Pilawską (Балтийский пролив), by wypłynąć na otwarte wody Bałtyku.
Przekop Mierzei Wiślanej – kiedy gotowy?
5 kwietnia 2022 roku Ministerstwo Infrastruktury poinformowało na Twitterze, że budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną jest gotowa w 90 procentach. Zgodnie z przedstawionym harmonogramem, przekop będzie otwarty dla żeglugi 17 września 2022 roku. Tego właśnie dnia ma odbyć się uroczyste otwarcie inwestycji.
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) April 5, 2022
Kanał żeglugowy z Zalewu Wiślanego na Bałtyk
Otwarcie kanału żeglugowego, rzeczywiście zakończy wieloletni spór z Rosją o żeglugę przez Cieśninę Pilawską. Droga wodna Elbląg-Hel skróci się zatem ze 139 kilometrów do 68 kilometrów. To oznacza, że port morski Elbląg będzie miał szansę na szersze zagospodarowanie, a samo miasto powinno otrzymać poważny impuls rozwojowy.
Krytycy inwestycji zwracają jednak uwagę na poważną ingerencję w środowisko naturalne Mierzei Wiślanej, która jest wyjątkowym miejscem ze względu na ekosystem oraz żyjącą tam faunę i florę. Przekop niepokoił także branżę turystyczną z takich miejscowości jak Kąty Rybackie oraz Krynicę Morską, które zostaną niejako oddzielone kanałem od reszty kraju. Wśród innych krytycznych głosów znalazły się także opinie na temat wysokich kosztów utrzymania inwestycji (m.in. oczyszczania, konserwacji i pogłębiania drogi wodnej).
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
                                    informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
                                    się
                                    artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
                                    masz
                                    szybkie linki do udostępnień.
 200 km dróg będzie objętych odcinkowymi pomiarami prędkości. Gdzie trzeba będzie zwolnić?
200 km dróg będzie objętych odcinkowymi pomiarami prędkości. Gdzie trzeba będzie zwolnić?
 POPRZEDNI ARTYKUŁ
                                 POPRZEDNI ARTYKUŁ NASTEPNY ARTYKUŁ
                                NASTEPNY ARTYKUŁ 


 
            
             
            
             
            
             
            
             
            
             
            
             
            
             
            
             
            
             
            
             
            
             
            
             
            
             
            
             
            
             
            
            