Reklamacja naprawy u mechanika samochodowego

Współcześnie w niemal każdym gospodarstwie domowym jest przynajmniej jeden samochód. Pojazdy mechaniczne niestety często psują się, a w związku z tym konieczne jest odwiedzanie warsztatu mechanika samochodowego. Co dzieje się w przypadku, gdy z usługi nie jest się zadowolonym?

Reklamacja naprawy u mechanika samochodowego
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 13 października 2020

Jeśli nie jesteś zadowolony z naprawy samochodu:

·       porozmawiaj z osobą zajmującą się naprawami i daj jej szansę wyjaśnienia i / lub rozwiązania problemu. Może się okazać, że jakiś konflikt załatwić można polubownie;

·       wspomnij o gwarancji na części i naprawy;

·       weź pod uwagę, że problem może nie być związany z wykonaną pracą;

·       skontaktuj się z firmą ubezpieczeniową, jeśli samochód jest ubezpieczony.

Jeśli nie możesz dojść do porozumienia ze swoim mechanikiem

Jeśli nadal nie jesteś zadowolony po rozmowie z mechanikiem, masz możliwość także innego dochodzenia swoich praw. Jednym z nich jest złożenie reklamacji.

Jeżeli posiadasz umowę, dochodzenie swoich praw jest łatwiejsze. Kwestią dużej wagi jest to, że gdy zauważymy niezgodność usługi z umową (czyli gdy to, co miało zostać naprawione, jest wciąż zepsute), wówczas należy zgłosić to mechanikowi na piśmie. Najbezpieczniej jest zanieść osobiście pismo do warsztatu, pobierając na kopii potwierdzenie odbioru. Jeśli nie została spisana umowa, to i tak w przypadku wszystkich usług, mają zastosowanie prawa konsumenta. Mechanik jest odpowiedzialny za naprawę przez kolejne dwa lata, czyli przez ten czas możemy zareklamować wadliwą naprawę. Do pół roku to mechanik musi wykazać, że nie on zawinił. Później, to kierowca ma w obowiązku wykazanie tego, że auto nie zostało należycie naprawione, np. zatrudniając niezależnego rzeczoznawcę, który będzie w stanie to stwierdzić. Na dalszym etapie, gdy okaże się, że zawinił warsztat, zleceniodawca będzie mógł ubiegać się o zwrot kosztów zatrudnienia rzeczoznawcy w sądzie.

O czym trzeba pamiętać przed złożeniem reklamacji naprawy u mechanika samochodowego?

Samochody używane nie muszą być naprawiane do nowego stanu w ramach rękojmi, a jedynie do stanu rozsądnego z uwzględnieniem ich wieku. Czasami najtańsza naprawa nie zawsze jest najlepsza. Na dłuższą metę bardziej ekonomiczna może być wymiana wielu elementów na raz. Pamiętać trzeba o tym, że czasami samochód jest w złym stanie technicznym, a wada może być naprawdę głęboko ukryta. Wówczas udowodnienie winy mechanika za błędy w naprawie wcale nie jest proste. Rzeczoznawca może stwierdzić, że wada na przykład nie była możliwa do zdiagnozowania w trakcie pobytu auta w warsztacie. Czasami odzyskanie pieniędzy od nieuczciwego mechanika wcale nie jest łatwe.

Gdzie złożyć skargę na nieuczciwego mechanika?

KUPON RABATOWY

W branży naprawy samochodów pracuje duża grupa samouków, a także osób, które nie mają zarejestrowanej działalności gospodarczej. Wówczas trudno jest złożyć reklamację na nieuczciwą naprawę, bo mechanik może się wszystkiego wyprzeć. Wówczas dobrze działa zazwyczaj groźba zgłoszenia jego działań do ZUS-u albo do Urzędu Skarbowego. Wówczas pojawia się nadzieja, że sam mechanik zechce naprawić auto albo zwróci koszty zapłacone mu za nieudaną naprawę. Jeżeli to nie przyniesie rezultatu, konieczne jest zgłoszenie sprawy do Rzecznika Praw Konsumentów albo do Inspekcji Pracy. Jednak zazwyczaj jedyną drogą do udowodnienia nieprawidłowej naprawy jest skierowanie sprawy na drogę sądową. Trzeba się jednak liczyć z tym, że może to długo potrwać i konieczne będzie twarde udowodnienie swoich racji.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Najnowsze promocje

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze