Reklamacja używanego towaru na firmę 2021

1 stycznia 2021 roku wchodzą w życie zmiany w ustawie o prawach konsumenta. Nowelizacja wprowadza między innymi konkretny termin na rozpatrzenie reklamacji z tytułu rękojmi składanych przez jednoosobowe firmy. Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą wreszcie nie będą czekać bez końca na reakcję sprzedawcy. Przypominamy również ogólne zasady reklamacji używanych towarów.

Reklamacja używanego towaru na firmę 2021
  • Anna Stępniewska
  • /
  • 7 stycznia 2020

Przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą na równi z konsumentami przysługuje prawo do reklamacji z tytułu rękojmi za wady fizyczne i prawne w terminie 2 lat od wydania towaru. I o ile konsumenci mogą domagać się rozpatrzenia reklamacji w terminie 14 dni kalendarzowych od jej złożenia, to dla jednoosobowych firm taki termin nie jest uregulowany wprost w przepisach prawa.

Jaki jest termin rozpatrzenia reklamacji dla firm?

Znowelizowane prawo konsumenckie, które wejdzie w życie 1 stycznia 2021 roku, wprowadza dla tej konkretnej grupy przedsiębiorców istotną zmianę między innymi w zakresie terminu rozpatrzenia reklamacji. Sprzedawca będzie miał obowiązek rozpatrzenia reklamacji składanych przez jednoosobowe firmy również w terminie 14 dni kalendarzowych od złożenia wniosku. Uwaga, chodzi wyłącznie o jednoosobowe firmy zawierające umowy niezwiązane z zawodową działalnością.

Więcej na temat zmian dla jednoosobowych firm po 1 stycznia 2021 roku w zakresie reklamacji towaru znajdziesz TUTAJ.

Jeżeli nie wiesz jak poprawnie wdrożyć prawa konsumenckie 2021

możemy opracować niezbędne dokumenty, przeszkolić pracowników, doradzać w zakresie rozwiązywania problemów.

Czy przedsiębiorca może zareklamować używany towar?

Przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące rękojmi za wady fizyczne towaru dotyczą również rzeczy używanych. Jeżeli zatem przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą kupi używany towar w sklepie stacjonarnym lub na odległość, również ma prawo do reklamacji, jeśli produkt okazał się wadliwy. Może to zrobić przed upływem 2 lat od  otrzymania towaru. 

Możliwa jest również taka sytuacja, że w przypadku rzeczy używanej sprzedawca wspólnie z klientem, przed zakupem takiego towaru, ustalają krótszy okres prawa do reklamacji. Termin może więc być krótszy niż 2 lata, ale odpowiedzialność sprzedawcy w przypadku rzeczy używanych nie może być krótsza niż 12 miesięcy.

Jeśli przedsiębiorca stwierdzi, że używany towar ma wady, może domagać się od sprzedawcy następujących działań:

  • wymiany na inny towar wolny od wad,

  • usunięcia wad,

  • obniżenia ceny towaru,

  • zwrotu pieniędzy, jeżeli nie można naprawić lub wymienić towaru.

Kiedy przedsiębiorca nie zareklamuje używanych towarów?

Istnieje jednak kilka okoliczności, kiedy sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za wady używanych towarów. 

Przykład 1: Jeśli klient zostanie poinformowany o braku czy defekcie produktu przed zakupem, nie będzie miał prawa do jego reklamacji. Przyczyną złożenia reklamacji nie mogą być bowiem wady, o których klient wiedział w momencie zawierania umowy ze sprzedawcą. Przed zakupem używanego towaru warto więc dobrze sprawdzić jego stan i w razie jakichkolwiek wątpliwości zrezygnować z zakupu.

Przykład 2: Sprzedawca nie ponosi również odpowiedzialności za wady używanego towaru, jeśli minie termin na rozpatrzenie reklamacji. 

Przykład 3: Trzeci wariant wyłączający odpowiedzialność sprzedawcy ma miejsce wtedy, kiedy wada używanej rzeczy powstaje w wyniku jej normalnej eksploatacji, np. przedsiębiorca kupujący używany samochód powinien wiedzieć, że naprawa uszkodzonej części auta może go spotkać znacznie szybciej niż w przypadku, gdyby kupił nowe auto.

Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja, kiedy sprzedawca zataił przed klientem wadę używanego towaru, w takiej sytuacji oczywiście nie może odmówić klientowi prawa do reklamacji. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!