UOKiK stawia zarzuty Polsatowi. Chodzi o sylwestrowy konkurs SMS
Telewizja Polsat i spółka Teleaudio Dwa usłyszały zarzuty Prezesa UOKiK związane z organizacją konkursu SMS w czasie imprezy sylwestrowej. Jak się okazało, jeden SMS nie wystarczył by wziąć udział w loterii. Jej uczestnik zamiast 3,69 musiał wydać 14,76 zł.
- Mikołaj Frączak
- /
- 13 października 2022
Konkurs sylwestrowy pod lupą UOKiK
UOKiK zwrócił uwagę na konkurs SMS, który został zorganizowany przy okazji powitania 2022 roku w ramach telewizyjnej transmisji koncertu sylwestrowego w Telewizji Polsat.
„Wbrew przekazom, wysłanie pojedynczej wiadomości SMS nie umożliwiało udziału w grze o jakiekolwiek nagrody, a główny finał konkursu nie odbywał się 31 grudnia 2021 roku” – zauważa w swoim komunikacie na temat zarzutów Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UOKiK stawia zarzuty Santander Bank Polska. Chodzi o wcześniejszą spłatę kredytuMartyna Kowalska
Konsumenci wprowadzeni w błąd?
Regulator ustalił, że ogranizatorzy konkursu SMS, którymi byli Telewizja Polsat oraz spółka Teleaudio Dwa, mogli wprowadzić w błąd konsumentów. Chodzi o kwestie zasad oraz kosztów uczestnictwa w zabawie, a także przebiegu i możliwych do zdobycia nagród. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócił uwagę zarówno na treść komunikatów słownych jak i graficznych przekazywanych podczas sylwestrowego show. To samo dotyczy wiadomości SMS, które związane były z przebiegiem konkursu i były wysyłane do uczestników w trakcie trwania zabawy.
Jeden SMS to za mało
UOKiK zwraca uwagę, że:
„wbrew przekazom wysłanie pojedynczej wiadomości SMS (koszt 3,69 zł) nie umożliwiało udziału w grze o przewidziane nagrody, miało jedynie charakter zgłoszeniowy. Dopiero odesłanie odpowiedzi na dodatkowe dwa płatne SMS-y (o wybór nagrody głównej oraz o kod pocztowy) pozwalało na udział w kolejnym etapie konkursu. W rzeczywistości w noc sylwestrową konsumenci nie mogli jednak zdobyć obiecywanych nagród głównych. Wiadomość z zadaniem finałowym dostawali dopiero 5 stycznia 2022 r. i wtedy musieli wysłać kolejną, czwartą już wiadomość SMS (łącznie wydali więc 14,76 zł). Odpowiedzi na otrzymywane 31 grudnia i 1 stycznia SMS-y umożliwiały udział w grze o nagrody sylwestrowe i niespodzianki, czego nie sposób było wywnioskować z przekazu audycji. Wskazana zaś w komunikacji podczas programu strona 463 Telegazety odsyłała do całego spisu regulaminów i trzeba było wykonać kolejne działania żeby znaleźć odpowiednie zapisy”
Prawa konsumentów w konkursie SMS
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócił uwagę, że konsumenci mają prawo wymagać, by zasady konkursu, w tym kwestie możliwych nagród, ale także kosztów uczestnictwa były jednoznaczne i nie wprowadzały w błąd. Tomasz Chróstny ocenił bowiem, że konsument musi mieć pewność, że mogą polegać na tym co słyszą od prowadzących w czasie audycji na żywo, by podjąć racjonalną decyzję w sprawie uczestnictwa w konkursie lub też nie. To samo dotyczy konkursowych wiadomości SMS. Treść komunikatów powinna być jasna i w pełni zrozumiała.
„Jeżeli zarzuty się potwierdzą, Telewizji Polsat i spółce Teleaudio Dwa grozi kara w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu” – informuje UOKiK
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.