fb

UOKiK stawia zarzuty Polsatowi. Chodzi o sylwestrowy konkurs SMS

Telewizja Polsat i spółka Teleaudio Dwa usłyszały zarzuty Prezesa UOKiK związane z organizacją konkursu SMS w czasie imprezy sylwestrowej. Jak się okazało, jeden SMS nie wystarczył by wziąć udział w loterii. Jej uczestnik zamiast 3,69 musiał wydać 14,76 zł. 

UOKiK stawia zarzuty Polsatowi. Chodzi o sylwestrowy konkurs SMS
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 13 października 2022

Konkurs sylwestrowy pod lupą UOKiK

UOKiK zwrócił uwagę na konkurs SMS, który został zorganizowany przy okazji powitania 2022 roku w ramach telewizyjnej transmisji koncertu sylwestrowego w Telewizji Polsat. 

Wbrew przekazom, wysłanie pojedynczej wiadomości SMS nie umożliwiało udziału w grze o jakiekolwiek nagrody, a główny finał konkursu nie odbywał się 31 grudnia 2021 roku” – zauważa w swoim komunikacie na temat zarzutów Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK stawia zarzuty Santander Bank Polska. Chodzi o wcześniejszą spłatę kredytuUOKiK stawia zarzuty Santander Bank Polska. Chodzi o wcześniejszą spłatę kredytuMartyna Kowalska


Konsumenci wprowadzeni w błąd?

Regulator ustalił, że ogranizatorzy konkursu SMS, którymi byli Telewizja Polsat oraz spółka Teleaudio Dwa, mogli wprowadzić w błąd konsumentów. Chodzi o kwestie zasad oraz kosztów uczestnictwa w zabawie, a także przebiegu i możliwych do zdobycia nagród. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócił uwagę zarówno na treść komunikatów słownych jak i graficznych przekazywanych podczas sylwestrowego show. To samo dotyczy wiadomości SMS, które związane były z przebiegiem konkursu i były wysyłane do uczestników w trakcie trwania zabawy. 

Jeden SMS to za mało

UOKiK zwraca uwagę, że:

wbrew przekazom wysłanie pojedynczej wiadomości SMS (koszt 3,69 zł) nie umożliwiało udziału w grze o przewidziane nagrody, miało jedynie charakter zgłoszeniowy. Dopiero odesłanie odpowiedzi na dodatkowe dwa płatne SMS-y (o wybór nagrody głównej oraz o kod pocztowy) pozwalało na udział w kolejnym etapie konkursu. W rzeczywistości w noc sylwestrową konsumenci nie mogli jednak zdobyć obiecywanych nagród głównych. Wiadomość z zadaniem finałowym dostawali dopiero 5 stycznia 2022 r. i wtedy musieli wysłać kolejną, czwartą już wiadomość SMS (łącznie wydali więc 14,76 zł). Odpowiedzi na otrzymywane 31 grudnia i 1 stycznia SMS-y umożliwiały udział w grze o nagrody sylwestrowe i niespodzianki, czego nie sposób było wywnioskować z przekazu audycji. Wskazana zaś w  komunikacji podczas programu strona 463 Telegazety odsyłała do całego spisu regulaminów i trzeba było wykonać kolejne działania żeby znaleźć odpowiednie zapisy” 

Prawa konsumentów w konkursie SMS

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócił uwagę, że konsumenci mają prawo wymagać, by zasady konkursu, w tym kwestie możliwych nagród, ale także kosztów uczestnictwa były jednoznaczne i nie wprowadzały w błąd. Tomasz Chróstny ocenił bowiem, że konsument musi mieć pewność, że mogą polegać na tym co słyszą od prowadzących w czasie audycji na żywo, by podjąć racjonalną decyzję w sprawie uczestnictwa w konkursie lub też nie. To samo dotyczy konkursowych wiadomości SMS. Treść komunikatów powinna być jasna i w pełni zrozumiała. 

Jeżeli zarzuty się potwierdzą, Telewizji Polsat i spółce Teleaudio Dwa grozi kara w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu” – informuje UOKiK

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Praca zdalna w kodeksie pracy. Co się zmieni?
Praca

Praca zdalna w kodeksie pracy. Co się zmieni?

Prawne unormowanie pracy zdalnej to tylko kwestia czasu. Nowelizacja Kodeksu pracy zawierająca rozwiązania w tym zakresie właśnie trafiła pod obrady Sejmu. Projekt ustawy został przygotowany przez...

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!