Zakaz geoblokowania - co zyskali konsumenci?

Od 3 grudnia 2018 r. obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej w sprawie nieuzasadnionego blokowania geograficznego oraz innych form dyskryminacji klientów ze względu na przynależność państwową, miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności na rynku wewnętrznym. Co zyskali konsumenci po wprowadzeniu przepisów o geoblokowaniu?

Geoblokowanie
  • Rafał Stępniewski
  • /
  • 15 stycznia 2019
  • Czy w całej UE powinny obowiązywać te same ceny?
  • Czy zagraniczny sklep musi wysyłać zakupy do Polski?
  • Czy wszystkie towary i usługi podlegają zakazowi blokowania geograficznego?
  • Do kogo zgłosić się po pomoc, jeżeli jestem ofiarą blokowania geograficznego?
  • Czy przedsiębiorca może zostać ukarany?

Jak wyjaśnia Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce, celem rozporządzenia jest zapobieganie nieuzasadnionemu blokowaniu geograficznemu i dyskryminacji ze względu na przynależność państwową konsumentów, ich miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Czego nie wolno przedsiębiorcom?

  • Przedsiębiorcy nie mogą odmówić sprzedaży czy dostępu do swojej strony internetowej użytkownikom innego kraju UE.
  • Nie mogą automatycznie przekierowywać ich na wersję językową kraju, w którym się znajdują (chyba że konsumenci wyrażą na to zgodę).
  • Zabronione jest stosowanie formularzy, które uniemożliwiają wprowadzania danych osobom z innych krajów UE.

Czy w całej UE obowiązywać te same ceny?

Wprowadzenie zakazu nie oznacza, że na terenie krajów UE powinny obowiązywać te same ceny. Przepisy gwarantują jednak konsumentom dostęp do cen oferowanych w innych krajach Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Przykładowo, oznacza to, że jeżeli strona zagranicznej wypożyczalni samochodów ma kilka wersji językowych z różnymi cenami, polski konsument będzie mógł dokonać zakupu po cenie oferowanej dla konsumenta np. z Włoch.

Czy zagraniczny sklep może odrzucić kartę konsumenta?

Sprzedawca ma dowolność w ustalaniu metod płatności. Oznacza to, że może wskazać rodzaje i kategorie kart, jakie akceptuje. Nie powinien jednak odmawiać konsumentowi zawarcia transakcji ze względu na lokalizację rachunku płatniczego lub kraj wydania karty kredytowej czy debetowej.

Czy zagraniczny sklep musi wysyłać zakupy do Polski?

Przepisy nie narzucają na przedsiębiorcę obowiązku wysyłki towaru do kraju konsumenta, choć nie może on odmówić klientowi dokonania zakupu. Jeżeli przedsiębiorca nie oferuje doręczania produktu do kraju konsumenta, ten może odebrać towar osobiście lub uzgodnić sposób i miejsce dostawy w kraju przedsiębiorcy. Jeżeli sprzedawca wyrazi zgodę, konsument może umówić się z nim na indywidualną dostawę do swojego kraju.

Czy wszystkie towary i usługi podlegają zakazowi blokowania geograficznego?

Europejskie Centrum Konsumenckie informuje, że niektóre kategorie usług zostały wyłączone z zakresu stosowania rozporządzenia. Są to:

  • usługi audiowizualne, które mogą być świadczone na podstawie licencji terytorialnych (np. możliwość wykupienia abonamentu w serwisach streamingowych);
  • usługi finansowe, w tym usługi płatnicze (np. możliwość założenia rachunku bankowego);
  • usługi transportowe (np. sprzedaż biletów lotniczych).

Komisja Europejska w 2020 r. przewiduje rewizję przepisów do zagadnień objętych rozporządzeniem, szczególnie w kontekście przyłączenia usług audiowizualnych.

Do kogo zgłosić się po pomoc w przypadku blokowania geograficznego?

W sprawach związanych z geoblokowaniem należy kontaktować się z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Bezpłatnych porad i pomocy udziela również Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!