Zgubiona gwarancja - co zrobić
Chcesz zareklamować zepsuty telefon komórkowy, buty albo telewizor, ale zaginął ci dokument gwarancyjny? Czy zgubienie gwarancji oznacza, że nie można zareklamować towaru?

- Rafał Stępniewski
- /
- 18 stycznia 2019
Nic straconego — nawet jeśli sprzedawca odmawia przyjęcia reklamacji. Warto wiedzieć, że gwarancja nie jest potrzebna. Mało tego. W naszym kraju nie istnieje prawny obowiązek reklamowania towaru na podstawie gwarancji.
Gwarancja jest wyłącznie dodatkowym zobowiązaniem konsumenta.
Podstawowe uprawnienia konsumenta są określone w przepisach ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Istnieją niezależnie od gwarancji.
Jeżeli towar jest wadliwy, to spokojnie można skorzystać z przepisów ustawy. Praktyka pokazuje jednak, że sprzedawcy domagają się, żeby klient przedstawił gwarancję. Jest to jednak niezgodne z prawem. Można skorzystać z art. 13 ust. 4 tej ustawy, który mówi, że „gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową”.
Sprawdź także:
Co to jest wada fizyczna rzeczy?
Gwarancja, a rękojmia. Jakie są między nimi różnice?
Kiedy nie można odstąpić od umowy?
Składając reklamację trzeba będzie w piśmie reklamacyjnym wpisać, że podstawę roszczeń stanowi ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Według jej zapisów konsument może żądać naprawy lub wymiany towaru.
Jeśli sprzedawca jest wyjątkowo zacięty, można poinformować o tym fakcie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Wszystko dlatego, że jeśli przedsiębiorca wprowadza w błąd i niewłaściwie informuje konsumenta o prawach, to podlega karze finansowej.
WYPEŁNIJ I POBIERZ FORMULARZ ODSTĄPIENIA OD UMOWY
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.