Zakup na fakturę również z ochroną konsumencką. Od kiedy?
Obecnie szczególną ochroną konsumencką są objęte tylko osoby fizyczne. Przedsiębiorcy kupujący towary na fakturę są pozbawieni jakichkolwiek uprawnień konsumenckich, i nie ma tu znaczenia, czy zakupiony produkt ma związek z prowadzoną działalnością czy nie. Jeśli jest faktura — nie ma ochrony. Ale to już wkrótce się zmieni.

- Anna Stępniewska
- /
- 11 października 2019
Uchwalona 31 lipca 2019 roku Ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych nowelizuje Ustawę o prawach konsumenta oraz Kodeks cywilny. Konsekwencją zmian będzie poszerzenie niektórych uprawnień konsumenckich na jednoosobowe firmy. Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą zostaną objęci większą ochroną konsumencką po wejściu zmian w życie, czyli od 1 stycznia 2021 roku.
Konieczne zmiany w regulaminach
Nowe przepisy mogą wprowadzić spore zamieszanie w dotychczasowej rzeczywistości prawnej, przede wszystkim dezaktualizuje się zasada “zakup na fakturę = zakup jako przedsiębiorca = brak jakichkolwiek uprawnień konsumenckich”. Dodatkowo nowelizacja przepisów oznacza dla sprzedawców i usługodawców konieczność weryfikacji i zmian swoich regulaminów.
Kiedy przedsiębiorca może skorzystać z ochrony konsumenckiej?
Przedsiębiorca będący osobą fizyczną będzie traktowany w określonych sytuacjach (jakich — czytaj TUTAJ) jak konsument, jedynie w odniesieniu do umów niezwiązanych bezpośrednio z branżą lub specjalizacją, którą wykonuje.
Uprawnienia konsumenckie będą przysługiwały osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą wówczas, gdy będzie zawierała umowę, na której przedmiocie się nie zna, ponieważ nie mieści się ona w branży, w jakiej dany przedsiębiorca działa.
Weryfikacja tego, czy dana czynność ma charakter zawodowy, czy też nie, ma odbywać się przede wszystkim w oparciu o Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej (CEiDG), a konkretnie — wpisane tam kody PKD określające rodzaje działalności, jakimi trudni się taki przedsiębiorca.
Na chwilę obecną wydaje się, że ta weryfikacja może przysporzyć sprzedawcom i usługodawcom sporych problemów, bo to na nich spadnie obowiązek oceny, czy umowa, jaką zawierają z jednoosobowymi firmami ma zawodowy czy niezawodowy charakter. Jeśli zakwalifikują zakup jako niezawodowy — automatycznie otworzą takiemu klientowi furtkę do zgłaszania w przyszłości ewentualnych roszczeń.
Prawo konsumenckie 2021. Nowe obowiązki sprzedawców Dorota Kraskowska
Jeżeli nie wiesz jak poprawnie wdrożyć prawa konsumenckie 2021
możemy opracować niezbędne dokumenty, przeszkolić pracowników, doradzać w zakresie rozwiązywania problemów.
Warunek ochrony konsumenckiej dla przedsiębiorcy — niezawodowy charakter umowy na przykładzie
Aby przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą mógł skorzystać z ochrony konsumenckiej, musi być spełniony jeden warunek — umowa, którą przedsiębiorca będzie zawierać ze sprzedawcą nie może więc mieć zawodowego charakteru.
Wyjaśniamy to na przykładach:
Hydraulik (taka profesja wynika z CEiDG) zawiera z innym przedsiębiorcą umowę sprzedaży, której przedmiotem jest drukarka do biura. W takim wypadku, będzie on mógł skorzystać z uprawnień konsumenckich, mimo że zrobił zakupy na fakturę. Nie jest bowiem związany zawodowo ze sprzedażą, serwisowaniem, naprawą drukarek — nie zawiera takich umów w ramach dokonywanych codziennie czynności wynikających z przedmiotu działalności gospodarczej, który wskazał w CEiDG.
Kosmetyczka i fryzjerka prowadzące jednoosobowe działalności gospodarcze zawierają ze sprzedawcą umowę, której przedmiotem jest zakup np. papieru do drukarki i innych artykułów biurowych. Jeśli zrobią zakupy na fakturę, to po wejściu w życie nowych przepisów będą już objęte ochroną konsumencką, ponieważ te produkty nie są związane z ich działalnością zawodową i nie muszą być wykorzystywane w praktyce zawodowej. Działalność sklasyfikowana w CEiDG polega na świadczeniu usług fryzjerskich i kosmetycznych.
Jeśli osoby fizyczne prowadząca działalność gospodarczą będą zawierać umowy w ramach wykonywania zawodowych czynności wynikających z przedmiotu działalności gospodarczej wskazanych w rejestrze w CEiDG — w takich przypadkach nie będą podlegać ochronie konsumenckiej. Tylko niezawodowy charakter umowy zawieranej ze sprzedawcą uprawnia jednoosobowe firmy do skorzystania z praw zarezerwowanych dotychczas tylko dla konsumentów.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.