Zielony transport publiczny. Sprawdź, kto może starać się o dofinansowanie?
Nowy program resortu klimatu i środowiska ma pozwolić na zakup przynajmniej 500 autobusów elektrycznych lub zasilanych wodorem. Program ma na celu potrojenie obecnej liczby tego typu pojazdów w naszym kraju.

- Jan Wróblewski
- /
- 6 listopada 2020
Na czym ma polegać program „Zielony transport publiczny”?
Zielony transport publiczny to projekt mający na celu dofinansowanie zakupu minimum 500 autobusów napędzanych wodorem lub energią elektryczną. Docelowo program ma sprawić, że obecna liczba takich pojazdów w naszym kraju, zostanie potrojona. W ramach akcji kwota dofinansowania będzie wynosić 80% kosztów kwalifikowanych przy zakupie autobusów o napędzie elektrycznym oraz trolejbusów i aż 90% w przypadku autobusów wodorowych. W przypadku tych drugich tak wysokie dofinansowanie wiąże się z innowacyjnym charakterem tej technologii.
Do kogo skierowany jest projekt?
Program skierowany jest do organizatorów i operatorów publicznego transportu zbiorowego. W tym również samorządów. W ramach akcji samorządy będą mogły wnioskować o dotacje na zakup tzw. zero-emisyjnych autobusów. Co ważne Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczy środki nie tylko na dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych i wodorowych. Pieniądze będą przyznawane również na budowę koniecznej infrastruktury. Dodatkowo wsparcie obejmie koszty związane ze szkoleniem kierowców.
Kiedy rozpocznie się nabór wniosków w tej sprawie?
Nabór wniosków będzie organizowany kolejno w latach 2021, 2022 i 2023. Pierwszy z nich rozpocznie się 4 stycznia i zakończy 15 grudnia 2021 r. Oznacza to, że pierwsze wnioski będzie można składać za ponad rok. Dlaczego zatem akcja informacyjna trwa już teraz?
– Ogłaszamy to w tej chwili, żeby samorządy terytorialne, które pracują nad projektami budżetów na przyszły rok, mogły uwzględnić aplikowanie o środki i zakup autobusów i infrastruktury do tych pojazdów. Jest to program, na który przeznaczamy 1,3 mld zł w ujęciu trzyletnim, do roku 2023 – mówił wiceminister klimatu Ireneusz Zyska.
Warto też zaznaczyć, że najwyższy poziom finansowania będzie można uzyskać już w pierwszej fazie programu. Takie rozwiązanie ma za cel pomóc w odbudowie gospodarki po kryzysie związanym z epidemią koronawirusa.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.