Zwrócenie uwagi. Czy to już mobbing?

W kontekście życia zawodowego temat zwracania uwagi pracownikowi budzi uzasadnione zainteresowanie. Z jednej strony, konstruktywne przekazywanie informacji zwrotnej jest niezbędne dla rozwoju zawodowego, z drugiej zaś istnieje delikatna granica, której przekroczenie może prowadzić do negatywnych skutków. Czy zwracanie uwagi pracownikowi może być uznane za formę mobbingu?

Zwrócenie uwagi. Czy to już mobbing?
  • Małgorzata Łaziuk
  • /
  • 29 listopada 2023

Czy zwrócenie uwagi w miejscu pracy to mobbing?

Zwrócenie uwagi pracownikowi samo w sobie nie jest uważane za mobbing. Rozmowa czy feedback od przełożonego lub współpracownika może być integralną częścią środowiska pracy, gdy ma na celu poprawę wyników lub dostosowanie się do standardów firmy. Ważne jednak w jaki sposób jest przekazywana i czy jest to uczciwa, konstruktywna informacja.

Mobbing zazwyczaj obejmuje nieetyczne i systematyczne zachowania, które mają na celu zranienie, zastraszenie lub upokorzenie pracownika. To działania powtarzające się w czasie, które wpływają na zdrowie psychiczne lub fizyczne danej osoby, w tym przypadku — pracownika.

Mobbing w miejscu pracy. Jakie są jego przejawy?Mobbing w miejscu pracy. Jakie są jego przejawy? Małgorzata Łaziuk

Jeśli zwrócenie uwagi jest prowadzone w sposób upokarzający, nieproporcjonalny lub stanowi część szerszego wzorca niewłaściwego traktowania, może być uznane za mobbing. W środowisku pracy kluczowe jest zachowanie szacunku, uczciwości i profesjonalizmu w komunikacji — dzięki temu atmosfera w przedsiębiorstwie będzie dobra, ma to też dobry wpływ na wynik. 

Mobbing należy zgłaszać — przełożonemu, specjalnemu działowi zajmującymi się sprawami związanymi z pracownikami, a gdy działanie nosi znamiona przestępstwa — na policję.

Jak konstruktywnie rozmawiać z pracownikami? 

Przekazywanie uwag w środowisku pracy pełni ważną funkcję w doskonaleniu wyników zawodowych i tworzeniu zdrowej atmosfery. 

Podczas przekazywania uwagi należy zachowywać spokój i opanowanie. Trzeba też się unikać nadmiernych emocji, podniesionego głosu, za to skupiać się na faktach. Spokojne podejście pozwoli stworzyć atmosferę otwartości i zrozumienia. Nie powinno wdawać się w kłótnie, tylko zachęcać do rozmowy i zadawać pytania. Zrozumienie perspektywy pracownika pomaga lepiej spojrzeć na daną sytuację. Wspólna rozmowa może również ułatwić znalezienie skutecznych rozwiązań.

Konflikty w miejscu pracy. Jak można je rozwiązać?Konflikty w miejscu pracy. Jak można je rozwiązać?Małgorzata Łaziuk

Podczas identyfikowania obszarów wymagających poprawy należy precyzyjnie określić, co jest nieodpowiednie. Dobrą praktyką jest unikanie ogólnych zarzutów, skupiając się na konkretnych przykładach sytuacji, które wymagają uwagi. Nie można zapominać o wskazywaniu mocnych stron. Równoważenie konstruktywnej krytyki pozytywnymi komentarzami motywuje pracownika do dalszego rozwoju. Można też przekazać sugestie dotyczące działań naprawczych. 

Kolejnym niezbędnym krokiem, który może pomóc w rozwiązaniu sytuacji może być zapewnienie wsparcia. Informacja, czy potrzebne jest dodatkowe wsparcie, szkolenia czy zasoby, aby skutecznie poprawić swoje umiejętności to nie oznaka słabości tylko odpowiedzialności. 

Jeśli to możliwe rozmowy ze współpracownikiem należy przeprowadzać prywatnie, bez obecności innych osób (o ile nie jest to konieczne). Bezpieczne, przyjazne środowisko, delikatność — to bardzo ważne! Publiczna krytyka to nie jest dobre rozwiązanie — takie działania mogą naruszyć godność pracownika.

Ważne jest też monitorowanie postępów. Regularnie sprawdzanie postępów i docenianie zatrudnionych to potrzebne działanie. Ważne jest, aby pracownik czuł, że jego wysiłki są zauważane i cenione.

Poprzez skoncentrowanie się na rozwoju pracownika oraz budowaniu atmosfery zaufania w miejscu pracy, konstruktywne przekazywanie uwagi staje się nie tylko narzędziem doskonalenia, ale także budowania pozytywnej kultury organizacyjnej.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!