Zwrot niewykorzystanego biletu - czy to możliwe?
Bilety zwykle kupowane są wcześniej: często wtedy można skorzystać z różnych promocji. Plany na podróż zawsze mogą się zmienić. W jakich sytuacjach można uzyskać zwrot za niewykorzystane bilety na pociąg i samolot? Czy może się to odbyć bezkosztowo?
- Małgorzata Łaziuk
- /
- 27 lipca 2023
Czy jest możliwy zwrot biletu PKP?
Zwrot niewykorzystanego biletu PKP jest możliwy, jednak zasady związane z tym procesem mogą różnić się w zależności od typu biletu i miejsca, gdzie został zakupiony. W przypadku chęci oddania, takiego, który nie został użyty należy wykonać odpowiednie czynności: wybrać się do kasy lub skorzystać z internetowego konta i poczekać na zwrot pieniędzy.
Organizacyjny rozgardiasz na dworcach w WarszawieMałgorzata Łaziuk
Bilety na pociąg spółek istniejących w Polsce można zwracać, nawet do kilku minut przed wyjazdem, jednak z potrąceniem 15% jego ceny. Zwrot taki zazwyczaj jest możliwy przed datą podróży, a czasem także po jej zakończeniu, jednak może wiązać się z pewnymi opłatami lub ograniczeniami. Jest nim uzyskanie poświadczenia o braku odbycia podróży uzyskane na przykład w kasie biletowej lub u konduktora (gdy pasażer podjął decyzję o braku kontynuacji dalszej części wyjazdu).
Niektórych biletów PKP nie można zwracać. Dotyczy to tych zakupionych w ofercie SuperPromo International— międzynarodowych. W takim przypadku, jeśli pasażer zrezygnuje z podróży, bilet traci ważność, a pieniądze za niego nie są zwracane.
Samolot — jak postąpić w przypadku nieodbycia podróży?
Bilet na samolot to produkt, który, mimo, że zdarza się, że został zakupiony w Internecie — nie podlega prawu do 14-dniowego odstąpienia od umowy. Niestety — nie podlega on zwrotowi, a wprowadzenie zmian może być kosztowne.
Ważne jest, aby przed zakupem zapoznać się z regulaminem i warunkami danego biletu oraz zapytać o zasady zwrotu i ewentualne dodatkowe opłaty w przypadku zmiany planów podróży.
Jeśli nastąpi spóźnienie lub przegapienie lotu z własnej winy, czyli na przykład nie zdążono do odprawy bądź na bramkę, w większości przypadków linie lotnicze nie mają obowiązku przebukowania biletu na inny lot. W takiej sytuacji następuje utrata biletu i środków poniesionych na jego zakup.
Jeśli wylot się opóźni (co najmniej 5h) lub zostanie odwołany z przyczyn zależnych od linii lotniczych, pasażer ma prawo do otrzymania alternatywnego lotu (jeśli dostępny) lub zwrotu pieniędzy za bilet. W takiej sytuacji linie lotnicze powinny zaoferować pasażerowi możliwość przebukowania biletu na inny lot bez dodatkowych opłat.
Należy jednak pamiętać, że każda sytuacja jest rozpatrywana indywidualnie przez linię lotniczą, a zasady dotyczące przebukowania i zwrotów mogą się różnić w zależności od konkretnej sytuacji oraz regulaminu linii lotniczej. Dlatego zawsze warto skontaktować się bezpośrednio z liniami lotniczymi w przypadku spóźnienia na lot i dowiedzieć się, jakie opcje są dostępne w danej sytuacji.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.