Autobus czy pociąg odjechał bez Ciebie? Oto 9 kroków, które możesz wykonać

Co zrobić, gdy nieszczęśliwie zostaniemy na stacji w czasie postoju, a autobus czy pociąg, którym podróżujemy, odjedzie bez nas? Przygotowaliśmy garść porad, które mogą być przydatne w sytuacji, gdy z różnych powodów pozostanie się bez możliwości kontynuowania przejazdu. 

Autobus czy pociąg odjechał bez Ciebie? Oto 9 kroków, które możesz wykonać
  • Małgorzata Łaziuk
  • /
  • 11 maja 2023

Zachowaj spokój

Najważniejszą rzeczą, jaką można zrobić dla siebie, to zachowanie spokoju. Panikowanie zwykle pogarsza sytuację, odbiera zdolność rozsądnego myślenia. Warto przyjąć fakt, że doszło do niefortunnego zdarzenia, ale istnieją sposoby, aby to naprawić.

Powiadom odpowiednie osoby, służby

Jeśli podróż odbywa się z innymi osobami najważniejszym krokiem jest poinformowanie ich o sytuacji. Wspólnie będziecie można poszukać najlepszego rozwiązania lub uzgodnić dalsze kroki. Warto mieć ze sobą telefon, nawet w przypadku, gdy idzie się do toalety na stacji benzynowej — pozwoli to zaoszczędzić wielu kłopotów. Jeśli jesteś sam, powiadom swoich bliskich o sytuacji, aby mogli śledzić Twój postęp w podróży. W ostateczności, gdy zajdzie taka potrzeba można skontaktować się z funkcjonariuszami policji.

Zgłoś się do informacji

Pozostając w nieznanym mieście dobrym pomysłem jest uzyskanie informacji na stacji, gdzie znajdują się pracownicy kolei lub firmy autobusowej. Dobrym pomysłem jest wyjaśnienie sytuacji i prośba o pomoc. Mogą oni sprawdzić, kiedy następny pociąg lub autobus jedzie w danym kierunku, czy istnieją alternatywne połączenia, lub czy jest możliwość uzyskania zwrotu kosztów biletu.

Sprawdź rozkład jazdy

Jeżeli nie ma możliwości kontaktu z informacją autobusową lub kolejową — można na własną rękę sprawdzić rozkład jazdy pociągów lub autobusów. Trzeba się upewnić, czy są to informacje aktualne; wybrać który środek transportu jest najbardziej odpowiedni. W takiej sytuacji przydaje się telefon komórkowy!

Jakie technologiczne gadżety przydadzą nam się podczas podróży?Jakie technologiczne gadżety przydadzą nam się podczas podróży?Monika Świetlińska

Zorganizuj alternatywny środek transportu

Jeśli żadna z opcji przedstawionych przez informację nie jest odpowiednia, można zastanowić się nad zorganizowaniem własnego transportu. Możliwości obejmują taksówki, usługi carpooling, wynajem samochodu czy roweru; w ostateczności — autostop.

Zabezpiecz swoje rzeczy

Podczas zmian miejsca warto upewnić się, że wszystkie rzeczy znajdują się w zasięgu wzroku. Nie należy zostawiać bagażu bez opieki:  może to prowadzić do problemów związanych z utratą mienia, kradzieżą czy bezpieczeństwem.

Dokumentowanie sytuacji

W przypadku konieczności wystąpienia o zwrot kosztów biletu lub zgłoszenia utraty bagażu, ważne jest, by mieć dowody na zaistniałą sytuację. Posiadanie zdjęć jest dobrym pomysłem, można także notować szczegóły związane z utratą środka transportu, zapisać numery telefonów i nazwiska osób, które udzieliły pomocy, abyś móc się do nich odnieść, podczas składania reklamacji. Usystematyzowanie szczegółów pozwoli zachować porządek, nie zapomnieć o ważnych informacjach.

Ministerstwo przygotowało poradnik dla podróżujących poza SchengenMinisterstwo przygotowało poradnik dla podróżujących poza SchengenMichał Góreck

Skontaktuj się z ubezpieczycielem

W przypadku posiadania ubezpieczenia podróżnego należy skontaktować się z ubezpieczycielem, zgłosić swoją sytuację, przekazać dowody. Pracownicy powinni móc Ci pomóc w uzyskaniu informacji na temat odszkodowania. Niektóre ubezpieczenia mogą nie obejmować takich sytuacji, więc należy zorientować się, jakie są warunki ubezpieczenia.

Naucz się na swoim doświadczeniu

Po dotarciu do celu lub powrocie do domu warto zastanowić się nad sytuacją,  postarać się wyciągnąć z niej naukę. Może to oznaczać, że następnym razem zachowana zostanie większa uwaga podczas podróży, zostanie zakupione dodatkowe ubezpieczenie. Dzięki temu można uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości.

Przerażająca sytuacja wydarzyła się jakiś czas temu na stacji benzynowej na autostradzie niedaleko Wrocławia. Policjanci uzupełniający paliwo w radiowozie zorientowali się, że w tym miejscu znajduje się również płaczący chłopiec, który, jak okazało się nie potrafił rozmawiać w języku polskim. Na szczęście miał przy sobie telefon, dzięki któremu funkcjonariuszom udało skontaktować się z opiekunami dziecka. 

Jedenastolatek z pewnością długo o niej nie zapomni!

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

O nas

Rzetelna Grupa

Rzetelna Grupa Sp. z o.o - firma doradztwa biznesowo-prawnego. Jest właścicielem marki dziennikprawny.pl

Wydawca

Rzetelna Grupa Sp. z o.o.
ul. Nowogrodzka 42 lok. 12
00-695 Warszawa
[email protected]
NIP: 524-261-19-51, Regon: 141022624, KRS: 0000284065
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie
XII Wydział Gospodarczy KRS
Kapitał zakładowy: 50.000 zł
2007 - 2024 © Copyright - Rzetelna Grupa Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.