Jakie prawa chronią pasażerów w UE?

Podróżując po Unii Europejskiej samolotem, koleją, autobusem, czy to służbowo, czy prywatnie, pamiętaj o przysługujących prawach. Sprawdź, co gwarantują unijne przepisy, w przypadku wystąpienia utrudnień w podróży. 

Jakie prawa chronią pasażerów w UE?
  • Anna Pakaszewska-Cetera
  • /
  • 9 maja 2023

Odwołany lot

Prawa UE chronią podróżnych w sytuacjach, gdy:

  • loty odbywają się w obrębie UE i są obsługiwane przez linie lotnicze z UE lub z kraju spoza UE
  • pasażer leci z kraju spoza UE do kraju UE liniami lotniczymi z UE
  • pasażer leci z kraju UE do kraju spoza UE liniami lotniczymi z UE i z kraju spoza UE

W przypadku odwołania lotu, linie lotnicze są zobowiązane zapewnić podróżnym jednorazowy wybór między trzema następującymi opcjami:

  • zwrot kosztów biletu i w razie lotu łączącego, dodatkowo lot powrotny do portu lotniczego odlotu w najbliższym możliwym terminie
  • zmiana planu podróży przy najbliższej okazji 
  • zmiana planu podróży w terminie późniejszym, na porównywalnych warunkach przewozu

Jeżeli linie lotnicze nie oferują wyboru i decydują się na zwrot kosztów biletu, podróżny ma dodatkowo prawo do zwrotu różnicy ceny za nowy bilet, w porównywalnych warunkach przewozu. 

A co w sytuacji lotu docelowego i powrotnego obsługiwanych przez różne linie lotnicze? Jeśli lot docelowy został odwołany, wówczas zwrot kosztów należy się tylko za ten odwołany lot. Natomiast gdy lot docelowy i lot powrotny jest objęty jedną rezerwacją i odwołany został lot docelowy, wtedy podróżny ma prawo do otrzymania odszkodowania lub zwrotu pełnej ceny biletów za obydwa loty albo zmiany planu podróży. 

Opóźniony lot 

Jeżeli pasażer dotrze do miejsca docelowego z co najmniej 3-godzinnym opóźnieniem, ma prawo do odszkodowania, chyba że opóźnienie było spowodowane, udowodnionym przez linie lotnicze, wystąpieniem nadzwyczajnych okoliczności. 

Podróż samolotem z dzieckiem – jak się do tego przygotować?Podróż samolotem z dzieckiem – jak się do tego przygotować?Martyna Kowalska

W przypadku opóźnień, podróżny ma prawo do posiłków i napojów w ilości proporcjonalnej do czasu oczekiwania oraz do dwóch nieodpłatnych rozmów telefonicznych, wysłania dwóch maili i faxów. 

Powyższe prawa przysługują w momencie gdy:

  • opóźnienie wynosi co najmniej 2 godziny i dotyczy lotów o długości do 1500 km
  • opóźnienie wynosi co najmniej 3 godziny i dotyczy lotów o długości powyżej 1500 km w granicach UE oraz wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3000 km
  • opóźnienie wynosi co najmniej 4 godziny i dotyczy wszystkich lotów

Jeśli nowy przewidywany czas odlotu zostanie wyznaczony na co najmniej dzień po pierwotnym terminie odlotu, wówczas podróżny ma prawo do zakwaterowania w hotelu oraz transportu do hotelu i z hotelu na lotnisko (w razie konieczności noclegu) 

Zgubiony, uszkodzony, dostarczony z opóźnieniem bagaż 

Odpowiedzialność za zgubiony, uszkodzony czy dostarczony z opóźnieniem rejestrowany bagaż ponoszą linie lotnicze, a pasażerowi należy się odszkodowanie w wysokości maksymalnie około 1300 euro, o ile np. uszkodzenie bagażu nie nastąpiło w wyniku wady samego bagażu. 

Opóźnienie lub odwołanie pociągu

W sytuacji opóźnienia pociągu, wynoszącego więcej niż 60 minut, podróżny ma prawo do wyboru między pełnym zwrotem kosztów biletu, kontynuacją podróży lub zmianą trasy na podobnych warunkach bez dodatkowych kosztów. 

Jak wygląda kontrola biletów w pociągu i w autobusie?Jak wygląda kontrola biletów w pociągu i w autobusie?Małgorzata Łaziuk

Jeśli po 100 minutach od zaplanowanego odjazdu pociągu, pasażerowie nie zostaną powiadomieni o możliwości zmiany planu podróży, mogą sami zaplanować dalszą podróż transportem publicznym i ubiegać się o zwrot kosztów. 

Odwołanie lub opóźnienie podróży autokarem

Prawa UE obejmują pasażerów podróżujących autokarem lub autobusem na długich regularnych trasach, które kończą się lub zaczynają w kraju UE. 

W przypadku odwołania lub opóźnienia (trwającego co najmniej 2 godziny) podróży na trasie dłuższej niż 250 km, przysługuje zwrot kosztów biletu lub zagwarantowanie kontynuacji podróży lub zmiany planu podróży na porównywalnych warunkach. 

Dodatkowo, jeżeli odwołana podróż miała trwać ponad 3 godziny, albo autobus opóźniony jest co najmniej 90 minut pasażerowi należą się również przekąski, posiłki, napoje lub w razie konieczności noclegu — zakwaterowanie w hotelu.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!