Chcesz umożliwić klientom płatności kartą? Przed podpisaniem umowy sprawdź ranking terminali płatniczych
W dzisiejszych czasach coraz trudniej obyć się bez karty, a i też wielu klientów coraz wyraźniej opowiada się za dostępnością transakcji bezgotówkowych w sklepach i punktach usługowych. Czy trwanie wyłącznie przy gotówce nadal się opłaca? I z jakimi kosztami muszą liczyć się przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na instalację terminala płatniczego?
- Rafał Stępniewski
- /
- 1 września 2021
Klienci chętnie i często sięgają po kartę płatniczą
Choć Polacy nie rezygnują masowo z gotówki, to jednocześnie z roku na rok wzrasta liczba i wartość transakcji wykonywanych „plastikiem”. Obecnie kart płatniczych mamy w Polsce ponad 40 mln sztuk, z czego 35 mln to karty debetowe, a 5,5 mln – kredytowe (pozostałe to karty przedpłacone, obciążeniowe i wirtualne). Spada natomiast liczba bankomatów, które są dość drogie w utrzymaniu, a banki i operatorzy nakładają kolejne prowizje związane z wypłatą pieniędzy. Nic więc dziwnego, że klienci wolą trzymać gotówkę w portfelu „na wszelki wypadek”, a tam, gdzie tylko mogą, płacą kartą.
Co ciekawe, mimo że w naszych portfelach przybywa fizycznych banknotów, to rośnie liczba ludzi, którzy nie korzystają z gotówki w ogóle! Dla nich zakupy w sklepie, w którym nie można zapłacić kartą lub telefonem, to prawdziwe wyzwanie. W efekcie często rezygnują w ogóle z odwiedzin w takim punkcie i wybierają albo inny sklep, albo zakupy w sieci.
Jeszcze bardziej intrygujące są nawyki sporej rzeszy konsumentów. Choć wydawać by się mogło, że gotówką posługujemy się przy drobniejszych transakcjach, a karty używamy przy „dużych” zakupach, fakty temu przeczą. Znaczna część płatności kartami to transakcje na stosunkowo niskie kwoty, do 50 zł lub nieco więcej. Statystycznie każdy użytkownik karty płaci nią ok. 31 razy w miesiącu, co oznacza, że korzysta z „plastiku” przynajmniej raz dziennie. Pokazuje to, że płatności bezgotówkowe weszły nam w nawyk i przeciętnemu klientowi trudno byłoby z nich zrezygnować. Teraz, gdy mamy możliwość płacenia do 100 zł bez konieczności podawania PIN-u, przywiązanie do kart zapewne tylko się wzmocniło.
Terminal płatniczy bez abonamentu czy z gwarantowanym serwisem? Wybierz, co ci odpowiada
Kiedyś sprzedawców, zwłaszcza w mniejszych punktach, od instalacji terminali płatniczych odstraszały koszty obsługi urządzenia i wysokie prowizje. Jednak kilka lat temu główni operatorzy zostali zmuszeni do obniżenia swoich prowizji od wartości transakcji do maks. 0,2% w przypadku kart debetowych i maks. 0,3% w przypadku kredytówek. Dzięki temu znacznie więcej obrotu zostaje w kieszeni przedsiębiorcy, a korzystanie z terminala stało się znacznie bardziej opłacalne.
Nie bez znaczenia pozostaje też fakt, że obsługa gotówkowa jest coraz droższa. Większość banków za wpłaty gotówkowe, czy to w kasie banku, czy poprzez wpłatomat, pobiera już niemałe opłaty. Do tego dochodzi czas: obsługa gotówkowa trwa, co może wydłużać kolejki, a po całym dniu przedsiębiorca musi przeliczyć utarg i odwieźć go do banku lub w inne bezpieczne miejsce.
Z tego względu coraz więcej firm instaluje u siebie terminal POS. Obecnie na polskim rynku funkcjonuje ponad 760 tys. terminali w punktach handlowo-usługowych i liczba ta stale rośnie. Przedsiębiorcy mają do wyboru urządzenia m.in. First Data, eService, Elavon, Polskie ePłatności czy Polcard, mogą także skorzystać z propozycji banków. Niektóre oferty wiążą się z koniecznością opłacania comiesięcznego abonamentu, a w przypadku innych – ponosisz koszt zakupu urządzenia i jego instalacji w sklepie. Wszystko zależy od tego, czy wolisz uiszczać regularne, ale stosunkowo niskie opłaty i uzyskać wsparcie od operatora, czy zdecydować się na jednorazowy spory wydatek i nie wiązać się mocniej z dostawcą terminala.
Większość urządzeń dostępnych w Polsce oparta jest na nowej technologii. Bez problemu obsługują karty popularnych organizacji kartowych (Visa, Mastercard, Maestro), akceptują płatności telefonem (HCE, Apple Pay, Google Pay) i kody Blik, o płatnościach zbliżeniowych nawet nie wspominając. Propozycje poszczególnych firm nie odbiegają od siebie znacząco, ale bardzo różny bywa koszt konkretnych usług i korzystania z terminala.
Terminale płatnicze: porównanie ofert to podstawa trafnego wyboru
Rozwój technologii bezgotówkowej to jeden z wyznaczników nowoczesnej bankowości. Nic dziwnego, że i bankom, i państwowym instytucjom zależy na tym, aby konsumenci mieli możliwie najszerszy dostęp do terminali POS. Dlatego też firmy, które dotąd nie posiadały z terminala, mogą sięgnąć po różne promocje i programy zachęcające, dzięki którym będą mogły korzystać z urządzenia za darmo przez rok lub do zaksięgowania na nim pewnej (zwykle wysokiej) kwoty. Przykładowo, w ramach programu Polska Bezgotówkowa możesz otrzymać darmowy terminal płatniczy na 12 miesięcy. Operatorzy terminala przeszkolą Cię lub Twoich pracowników w zakresie jego obsługi, bywa też, że zaproponują promocję na roczną dzierżawę. W zależności od potrzeb możesz wybrać terminal stacjonarny lub mobilny (przydatny w restauracjach) i skorzystać z dodatkowych opcji, np. naliczania napiwku do rachunku.
Jednak przed podpisaniem umowy sprawdź dokładnie, jakie warunki będą obowiązywały po upływie roku lub zakończeniu promocji. Ostrzegamy, że opłaty za jedno urządzenie mogą znacznie różnić się w zależności od operatora oraz od tego, jakie funkcjonalności wybierzesz. Teoretycznie im więcej, tym lepiej, ale nie ma co przesadzać. Jeśli w Twojej miejscowości większość osób najczęściej posługuje się gotówką, a brakuje bankomatów, możesz udostępnić klientom opcję cashback (czyli „płać i wypłacaj”), ale zrezygnować np. z logo na paragonie lub funkcji DCC (czyli rozliczania operacji w walucie karty). Po co płacić za coś, z czego i tak ktoś skorzysta od „wielkiego dzwonu”?
Gubisz się w propozycjach? Sięgnij po ranking terminali płatniczych
Jak sprawnie przeanalizować wszystkie koszty i korzyści, jakie przyniosą Twojej firmie proponowane terminale płatnicze? Porównanie ofert poszczególnych operatorów może być prawdziwą drogą przez mękę; asortyment jest bardzo szeroki (i dobrze), ale przez to łatwo pogubić się w zalewie informacji. Przecież poza stałymi opłatami i prowizjami dochodzą jeszcze takie parametry jak konieczność założenia konta firmowego (lub nie) czy ekstra płatne funkcjonalności urządzenia (cashback, doładowanie telefonów komórkowych, wystawianie kart podarunkowych, integracja z systemem kasowym, system raportowy online itp.).
Na szczęście, z pomocą przyjdą Ci odpowiednie narzędzia, np. ranking terminali płatniczych na stronie https://moneteo.com/ranking-terminali-platnicznych. W zestawieniu ujęte są nie tylko promocje, w których uzyskasz terminal płatniczy bez abonamentu na okres roku, ale też koszty, których musisz się spodziewać po ustaniu promocyjnych warunków oraz możliwości, jakie oferuje konkretne urządzenie.
Dzięki rankingowi łatwiej będzie Ci ocenić, która propozycja spełnia Twoje oczekiwania i przyniesie korzyści Twojej firmie. Z dobrze dobranym terminalem POS lepiej też odpowiesz na oczekiwania klientów, a – jak wiadomo – zadowolenia klienta jest bezcenne…
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.