Co się dzieje z wynikami sprzedaży detalicznej? Sprawdzają się czarne prognozy?

Na pierwszy rzut oka nie jest źle. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych (bez efektu inflacji) wzrosła w czerwcu o 3,2%. Jeśli jednak przyjrzymy się uważniej, dostrzeżemy symptomy spowolnienia.

Co się dzieje z wynikami sprzedaży detalicznej? Sprawdzają się czarne prognozy?
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 21 lipca 2022

Hamowanie sprzedaży detalicznej

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych wzrosła w czerwcu o 3,2% rok do roku. I może dane te wyglądałyby uspokajająco, gdyby nie dwa powiązane wskaźniki. Po pierwsze rok wcześniej roczny odczyt sprzedaży wynosił 8,6%. Więc zauważamy zjawisko nazywane potocznie hamowaniem. Po drugie odnotowaliśmy też spadek sprzedaży w ujęciu miesięcznym. W porównaniu z majem kupiliśmy mniej o 1,4%, a to już co najmniej niepokojący sygnał. 

Dokładnie w ten sam sposób obserwowaliśmy w przeszłości początek innych złych trendów. Hamowanie w rok do roku i spadek miesiąc do miesiąca to bardzo poważny objaw złych tendencji w gospodarce. W dużym stopniu winę za taki stan rzeczy ponosi inflacja. Kupujemy mniej, bo stać nas na mniej. W ten sposób pętla spowolnienia zaczyna się nakręcać. 

Masz swoje prawa, ale nie spodziewaj się, że sklep Ci o nich powieMasz swoje prawa, ale nie spodziewaj się, że sklep Ci o nich powieMonika Świetlińska


Są branże, które notują wzrosty sprzedaży mimo inflacji?

Pamiętajmy jednak, że odczyt, o którym mówimy, dotyczy całej gospodarki. Bardzo ciekawie wyglądają jednak dane szczegółowe, które pokazują, w jakich obszarach nie ograniczamy się jeszcze w zakupach. To m.in. ubrania i obuwie, które odnotowały dwucyfrowy wzrost o 13,2%. Niewiele gorszy wynik notują produkty farmaceutyczne i kosmetyki, które notują ponad 10-procentowy wzrost. W Polsce nie ma też zjawiska „pustej lodówki”. Wzrost sprzedaży w dziale żywność, napoje, papierosy to 7,9%. 

Hamowanie sprzedaży widoczne tam, gdzie najdrożej

W najnowszym raporcie GUS sprawdza się również inna zasada. Sprzedaż detaliczna w czasach inflacji najbardziej spada w działach, w których drożyzna jest szczególnie dotkliwa. I tak, dwucyfrowy spadek sprzedaży zanotowała branża paliwowa. Dokładnie jest to minus 12,6%. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!