Co to jest biznesplan?

Co to jest biznesplan? W najprostszej formie biznesplan to przewodnik, który przedstawia cele twojej firmy i jak planujesz je osiągnąć.

Co to jest biznesplan?
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 25 września 2020

Biznesplan nie musi być długim, formalnym dokumentem, tak jakby była to praca semestralna, którą musisz napisać. Tylko niewielka część firm potrzebuje formalnego dokumentu wymaganego do poszukiwania inwestorów lub wspierania pożyczki komercyjnej. Większość z nas potrzebuje tylko szczupłego biznesplanu do użytku wewnętrznego, zawierającego wyłącznie listy punktowane i ważne prognozy. W istocie biznesplan to po prostu plan tego, jak twoja firma będzie działać i jak zamierzasz odnieść sukces.

Jak długi powinien być biznesplan?

Zwykle biznesplan nie jest dłuższy niż jedna, dwie lub trzy strony A4. Wystarczy kilka punktów dotyczących strategii, kamieni milowych do śledzenia zadań oraz podstawowych prognoz finansowych: budżetu, przepływu gotówki i wydatków.

Jak napisać biznesplan?

Uwaga dotycząca formatu: biznesplany powinny stać się dokumentami drukowanymi tylko w niektórych przypadkach, np. gdy trzeba udostępnić informacje osobom z zewnątrz lub członkom zespołu. W przeciwnym razie powinny to być dokumenty dynamiczne, które przechowujesz na swoim komputerze.

Biznesplan trwa w nieskończoność, co oznacza, że ​​ciągle go poprawiasz, ponieważ regularnie oceniasz kondycję swojej firmy, więc wersja drukowana jest jak migawka tego, jaki był plan w dniu, w którym został wydrukowany.

Co obejmuje formalny plan biznesu?

Jeśli potrzebujesz formalnego dokumentu biznesplanu, to zawiera on takie elementy, jak:

·       Streszczenie;

·       Opis  firmy;

·       Niektóre informacje o twoich produktach lub usługach;

·       Twój plan marketingowy;

·       Listę najważniejszych kamieni milowych w firmie;

·       Kilka informacji o każdym członku kierownictwa i jego roli w firmie;

·       Szczegóły planu finansowego twojej firmy.

Są one często nazywane „sekcjami” lub „rozdziałami” biznesplanu.

Jak często należy korygować swój biznesplan?

We wszystkich przypadkach najważniejszym elementem planowania biznesowego jest harmonogram przeglądów – ustal konkretne daty na przegląd postępów w osiąganiu celów. W szczególności nadszedł czas, aby przejrzeć swoje postępy w zakresie kamieni milowych i porównać rzeczywiste wartości z prognozami finansowymi. Prawdziwy biznesplan jest zawsze błędny – stąd regularne przeglądy i poprawki – i nigdy nie jest wykonywany, ponieważ proces przeglądu i korekty ma kluczowe znaczenie.

Kto potrzebuje biznesplanu?

Jeśli podejmujesz się bardziej znaczącego przedsięwzięcia, które prawdopodobnie pochłonie znaczną ilość czasu, pieniędzy i zasobów, potrzebujesz biznesplanu. Jeśli myślisz poważnie o biznesie, poważne traktowanie planowania ma kluczowe znaczenie dla twojego sukcesu.

Niestety, wiele osób myśli o biznesplanach tylko w celu rozpoczęcia nowej działalności lub ubiegania się o kredyt biznesowy. Biznesplany są również niezbędne do prowadzenia działalności – planowania strategicznego – niezależnie od tego, czy potrzebuje ona nowych pożyczek lub nowych inwestycji. Istniejące firmy powinny mieć plany biznesowe, które utrzymują i aktualizują w miarę zmiany warunków rynkowych i pojawiania się nowych możliwości.

Każda firma ma cele długoterminowe i krótkoterminowe, cele sprzedaży i budżety wydatków – biznesplan obejmuje wszystkie te rzeczy i jest tak samo przydatny dla startupu próbującego zebrać fundusze, jak dla 10-letniej firmy, która chce się rozwijać.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!