Co to jest chargeback?

Chargeback to po polsku obciążenie zwrotne. Najprościej mówiąc, jest to mechanizm, który ma na celu ochronę kupujących. W sytuacji, jeżeli po otrzymaniu zamówienia stwierdzisz, że produkty lub usługi są z nim niezgodne, możesz zażądać zwrotu pieniędzy właśnie w formie chargebacku.

Co to jest chargeback?
  • Michał Górecki
  • /
  • 27 lutego 2019

Chargeback to po polsku obciążenie zwrotne. Najprościej mówiąc, jest to mechanizm, który ma na celu ochronę kupujących. W sytuacji, jeżeli po otrzymaniu zamówienia stwierdzisz, że produkty lub usługi są z nim niezgodne, możesz zażądać zwrotu pieniędzy w formie właśnie chargebacku. Jest to jeden z mechanizmów ochrony kupujących, dzięki którym zakupy przez internet są coraz bezpieczniejsze.

Czytaj też:

Multikino i Cinemacity pod lubą UOKiK. Ograniczają konkurencję?

10 sposobów na bezpieczeństwo w sieci

Czym rożni się zaliczka od zadatku?

Na czym polega chargeback?

W przypadku wystosowania prośby o obciążenie zwrotne to bank decyduje, czy zwrot jest należny. Sprzedający ma bowiem prawo do obrony swojej wiarygodności na przykład w formie przedstawienia dowodów, aby nie dochodziło do nadużyć w tym zakresie. Banki każdy tego typu przypadek rozpatrują indywidualnie. Nie ma możliwości, żeby działanie podjęte zostało automatycznie, dlatego każdorazowo wiąże się to z dodatkowymi opłatami. Jest to także dość czasochłonne i należy nastawić się na minimum tydzień oczekiwania, chyba że sam sprzedający szybko załatwi tę sprawę. 

W jakich przypadkach wykorzystać chargeback?

Typowe powody, dla których zgłaszana jest prośba o chargeback to na przykład brak dostawy towaru pomimo opłacenia go z góry albo próba oszustwa ze strony sprzedawcy. Nierzadko na wykorzystanie go decydują się klienci niezadowoleni z powodu jakości otrzymanego produktu, który jest niezgodny ze zdjęciami i opisem albo w przypadku zwrotu towaru, za który nie otrzymało się dotychczas zwrotu środków. 

W niektórych przypadkach chargeback wykorzystuje się wówczas, kiedy pomyłka jest wynikiem błędu technicznego, na przykład zdublowanej transakcji albo obciążenia płatnością złej karty płatniczej.

Zwrot towaru kupionego przez internet. Od 2020 roku również dla firmZwrot towaru kupionego przez internet. Od 2020 roku również dla firm Dorota Kraskowska

W jaki sposób skorzystać ze zwrotu pieniędzy?

Proces zwrotu zapłaconych pieniędzy rozpocznij od skontaktowania się ze swoim bankiem i złożenia żądania chargebacku. Następnie to wystawca karty inicjuje procedurę kontaktując się z centrum autoryzacyjnym. W dalszym kroku o twoim żądaniu informowany jest sprzedawca. Ma on niezbyt długi termin na odniesienie się do sprawy (zwykle 7 dni). Może on odrzucić tę reklamację albo ją przyjąć. W przypadku odrzucenia koniecznie dostarczyć musi konkretne dowody. Następnie centrum autoryzacyjne kontaktuje się z bankiem i przedstawia stanowisko sprzedającego. Konsument jest oczywiście również powiadamiany o rozwiązaniu. Dopiero w tym momencie otrzymasz swoją gotówkę z powrotem. 

Zanim skorzystasz z chargebacku, najpierw postaraj się skontaktować ze sprzedawcą i zgłosić swoje uwagi osobiście, na przykład poprzez reklamację. Być może dana sprawa może zostać załatwiona dużo łatwiej. Obciążenie zwrotne to dodatkowe koszty dla sklepu. Pamiętaj, że wówczas taka korespondencja, jeżeli jednak dojdzie do żądania zwrotu gotówki, może stać się dowodem przedstawianym przez sklep. Z tego powodu pamiętaj, aby zachować jej odpowiednią formę i klarownie przedstawić opis całej sytuacji.

Czytaj też:

Jakie są różnice pomiędzy rękojmią a gwarancją?

Kupujesz mieszkanie od osoby prywatnej? Nie masz ochrony jako konsument. Dlaczego?

Zwolnienia lekarskie 2019. Już tylko w formie elektronicznej

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!