Czy bus przerobiony na kamper zostanie opodatkowany akcyzą?

Najprawdopodobniej już od kwietnia 2021 roku każdy, kto zmieni rodzaj pojazdu na „specjalny kempingowy” będzie musiał zapłacić podatek akcyzowy. Czy bus przerobiony na kamper, a także autobus przerobiony na kamper będzie podlegał pod nowe wymogi? Zobacz co się zmiemi.

Czy bus przerobiony na kamper zostanie opodatkowany akcyzą?
  • Jan Wróblewski
  • /
  • 4 lutego 2021

Nowe przepisy w sprawie kamperów

Minął niespełna rok odkąd właściciele polskich firm przerabiających auta dostawcze na kampery zaczęli alarmować o nowych przepisach dotyczących akcyzy. Już teraz przeróbka furgonu na kampera jest dużo trudniejsza i droższa niż jeszcze pół roku temu. Jak się okazuje wkrótce ma być jeszcze drożej. Wszystko za sprawą przepisów, wedle których rejestrując samochód osobowy, który przed przeróbką był dostawczakiem, będziemy musieli zapłacić akcyzę.

Główną zaletą kamperów powstałych na bazie aut ciężarowych jest to, że są budowane z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb klienta. Dodatkowo nie rzucają się w oczy tak bardzo jak seryjny kamper. Należy wiedzieć, że przerabianie furgonów na kampery nie jest tanie, pomimo to kampery robione na zamówienie były opłacalną alternatywą. Były, ponieważ do Sejmu trafił właśnie projekt ustawy przewidujący opodatkowanie akcyzą wspomnianych przeróbek. Warto zaznaczyć, że na zmianach może ucierpieć wiele polskich firm, które w ostatnich latach wyspecjalizowały się w przerabianiu furgonów na kampery. 

Skąd pomysł na nową akcyzę?

Chęć uszczelnienia akcyzy wynika z potrzeby ukrócenia procederu polegającego na sprowadzaniu do Polski aut osobowych jako ciężarówek. Działo się tak szczególnie w przypadku bardzo drogich samochodów, które rejestrowano jako pojazdy ciężarowe (lub specjalne). Było to opłacalne przedsięwzięcie biorąc pod uwagę, że zarówno pojazdy specjalne, jak i ciężarowe nie są obłożone podatkiem akcyzowym. Oszczędność wynosiła 3,1 proc. w przypadku silników do 2 litrów i aż 18,6 proc. w przypadku pojazdów z większym silnikiem.

Jednak jaki ma to związek z tym, że ktoś przerabia furgon na kampera? Okazuje się, że niektóre osoby korzystały z możliwości rejestracji w Niemczech osobowego busa jako samochód ciężarowy (koszt to zaledwie kilkaset euro). Po przerejstrowaniu pojazdy sprowadzano do Polski bez akcyzy, tak by poprzez ponowną rejestrację znów zmienić ich przeznaczenie, tym razem już jako osobówki. Należy jednak zaznaczyć, że zarówno właściciele kamperów, jak i właściciele firm zajmujących się przeróbkami twierdzą, że skala problemu nie była na tyle duża, by od razu ustanawiać nowy podatek. 

Bus przerobiony na kamper

Po wprowadzeniu akcyzy, każdy kto zechce sprowadzić i przerobić bus na auto osobowe będzie musiał zapłacić „zaległą” akcyzę. Co więcej, ma to dotyczyć również aut ciężarowych, które już wcześniej zostały zarejestrowane w Polsce.  Obowiązkiem akcyzowym zostaniemy obarczeni w chwili zgłoszenia przeróbki pojazdu na osobowy. W projekcie możemy znaleźć następujący zapis:

Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej: (...) na której ciąży obowiązek złożenia zawiadomienia o dokonaniu w pojeździe samochodowym zarejestrowanym na terytorium kraju zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym (…).

Oznacza to, że przerobienie busa na osobówkę (zgodnie z przepisami) będzie postrzegane tak jakbyśmy właśnie sprowadzili osobówkę z zagranicy,co z kolei wiąże się z koniecznością opłacenia akcyzy. Oprócz tego przewidziano dodatkowe utrudnienie w kwestii importu aut ciężarowych, nawet jeśli nikt nigdy nie zechce ich przerabiać. Zgodnie z zapowiadanymi zmianami każdy, kto sprowadza samochód ciężarowy (lub specjalny) i nie musi zapłacić akcyzy, będzie zobligowany stawić się w urzędzie w celu opłacenia zaświadczenia, które potwierdzi, że w tym konkretnym przypadku akcyza nie jest wymagana.

Czy nowa akcyza uderzy w przerobione kampery?

Pierwsze utrudnienia pojawiły się już w styczniu 2020 r., gdy wystąpiły problemy związane z dokładaniem miejsc siedzących w samochodach, które wcześniej ich nie miały. Przypomnijmy, że, wcześniej wystarczyło zainstalować fotele, pasy. Obecnie wymagane jest zaświadczenie informujące o tym, że domontowane miejsca spełniają wymagania dotyczące wytrzymałości. Warto pamiętać, że te same przepisy dotyczą puntów kotwiczenia pasów bezpieczeństwa. Oznacza to, że na przegląd możemy jechać dopiero po uzyskaniu poświadczenia.

Przypomnijmy, że w pojeździe, który został przerobiony, wymagane są dwa mocowania Isofix (International Organisation for Standardisation) dla fotelików dziecięcych. W celu uzyskania wspomnianego poświadczenia, należy skorzystać z usług PIMOT-u lub Instytutu Transportu Samochodowego. 

Nie ma wątpliwości co do tego, że nowa akcyza utrudni i mocno skomplikuje działalność firm zajmujących się konstruowaniem zabudowy. To z kolei najpewniej ograniczy liczbę klientów korzystających z takich usług. Wykorzystanie samochodu z silnikiem (o pojemności wyższej niż 2 litry) jako bazy kampera również stanie się dużo droższe.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!