Czy informacja o blokadzie konta zawsze świadczy o zajęciu komorniczym?

Czy informacja o zajęciu komorniczym może okazać się błędem? Z artykułu dowiesz się, jakie kroki podjąć w przypadku wystąpienia takiej sytuacji. Zapoznaj się z nimi!

Czy informacja o blokadzie konta zawsze świadczy o zajęciu komorniczym?
  • Małgorzata Łaziuk
  • /
  • 20 sierpnia 2024

Blokada środków na koncie. Czy zdarzają się pomyłki?

Błędy lub pomyłki mogą być źródłem niespodziewanych blokad konta bankowego, co może stanowić poważne utrudnienie dla klientów, zwłaszcza w sytuacjach, gdy natychmiastowy dostęp do środków jest potrzebny. Mogą one wynikać z różnych przyczyn, w tym, bardzo często, z awarii systemu bankowego, błędnie wprowadzonych danych, a także nieprawidłowości związanych z automatycznymi procesami monitorowania transakcji.

W sytuacjach, gdy blokada konta jest wynikiem błędu technicznego lub administracyjnego, bank podejmuje działania mające na celu jak najszybsze rozwiązanie problemu. Klient powinien skontaktować się z placówką finansową, np. poprzez infolinię, wizytę w oddziale lub korzystając z kanałów bankowości elektronicznej, aby zgłosić problem. Pracownicy mogą wtedy przeanalizować sytuację, zweryfikować dane i podjąć odpowiednie kroki w celu przywrócenia dostępu do konta. Zgłoszenia są bardzo ważne — pomagają dowiedzieć się, jak duża jest skala problemu.

Wykonałem przelew na telefon na błędny numer. Co robić?Wykonałem przelew na telefon na błędny numer. Co robić? Małgorzata Łaziuk

Znane są również sytuacje, w których w wyniku błędu następuje zablokowanie konta bankowego — warto tu wspomnieć o dwóch sytuacjach. Pierwsza dotyczy mBanku — klient miał dwa miliony złotych długu (przyczyną było podanie nieprawidłowych danych); druga zaś — banku PKO BP, w którym klienci posiadający rachunki firmowe (korporacyjne) otrzymali informacje o prowizjach, które sięgały milionów złotych. Obie sprawy na szczęście miały pozytywne zakończenie.

Takie pomyłki, czy awarie, choć rzadkie, podkreślają znaczenie regularnego monitorowania swojego konta i utrzymywania aktualnych danych w banku. Dzięki temu można zminimalizować ryzyko wystąpienia podobnych problemów w przyszłości.

Czym jest blokada konta?

Blokada konta bankowego to mechanizm stosowany przez instytucje finansowe w sytuacjach, gdy konieczne jest czasowe lub stałe ograniczenie dostępu do środków znajdujących się na rachunku. 

Jednym z powodów blokady konta jest podejrzenie o nielegalne działania, takie jak obrót pieniędzmi pochodzącymi z przestępstw, oszustwa finansowe czy udział w działaniach terrorystycznych. Banki są zobowiązane do monitorowania transakcji klientów i reagowania na wszelkie podejrzane operacje. Jeśli system wykryje nietypowe lub podejrzane aktywności, bank może tymczasowo zablokować konto do czasu wyjaśnienia sytuacji. Innym przypadkiem, w którym może dojść do blokady, jest zaległość w spłacie zobowiązań wobec banku, na przykład w przypadku niespłaconych rat kredytu czy debetu na koncie.

Coraz chętniej trzymamy pieniądze w domu, nie w banku? NiekoniecznieCoraz chętniej trzymamy pieniądze w domu, nie w banku? NiekoniecznieDamian Jemioło

Takie działanie może również wynikać z decyzji prokuratora, komornika, a także na wniosek różnych instytucji, które na mocy przepisów prawnych mogą zażądać takiego działania w ramach prowadzonych postępowań (ZUS, US, KAS). W takich sytuacjach bank jest zobligowany do wykonania polecenia blokady i ograniczenia dostępu do środków, które mogą być przedmiotem postępowania. Komornik również może wystąpić o blokadę konta, jeśli właściciel rachunku zalega ze spłatą długów. W wyniku blokady właściciel konta nie może lub ma utrudnione realizowanie przelewów, dokonywanie wypłat ani innych operacji finansowych (w zależności na czyje polecenie została ona nałożona) do czasu wyjaśnienia sprawy i ewentualnego jej zniesienia.

To poważna sytuacja, która może znacząco wpłynąć na codzienne życie finansowe posiadacza rachunku. 

Kto może ją cofnąć?

Blokada konta bankowego może być cofnięta przez podmiot, który ją nałożył, lub na jego wniosek. W zależności od przyczyny blokady decyzja o jej zniesieniu może należeć do różnych instytucji lub osób.

Jeśli blokada została nałożona przez bank na podstawie wewnętrznych procedur, np. w wyniku podejrzenia o podejrzane transakcje, to decyzja o cofnięciu blokady również leży w gestii banku. Po wyjaśnieniu sytuacji i upewnieniu się, że nie doszło do naruszenia przepisów, bank może odblokować środki. W przypadku, gdy blokadę wykonano na mocy decyzji sądu lub prokuratury, np. w ramach postępowania karnego, jej cofnięcie również wymaga ich decyzji. Zazwyczaj następuje to po zakończeniu postępowania lub gdy ustanie przyczyna, dla której blokada została nałożona.

Jeśli zaś tej czynności dokonał komornik w związku z egzekucją długów, cofnięcie blokady może nastąpić po spłacie zadłużenia lub na podstawie porozumienia między dłużnikiem a wierzycielem. Komornik jest wtedy zobowiązany do powiadomienia banku o uchyleniu blokady. W przypadkach, gdy została nałożona przez inne organy państwowe, takie jak urząd skarbowy, ZUS itp. — decyzja o cofnięciu będzie zależała od spełnienia określonych warunków, takich jak na przykład uregulowanie zaległości.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!