Czy pracodawca może wykonać badanie alkomatem w miejscu pracy?
Czy istnieją przepisy umożliwiające pracodawcom przeprowadzanie wśród pracowników kontroli na obecność alkoholu w organizmie? Jak wykonać badanie alkomatem w miejscu pracy?

- Jan Wróblewski
- /
- 7 stycznia 2021
Trzeźwość w pracy
O wprowadzenie badań trzeźwości w zakładach pracy, starają się nie tylko sami pracodawcy, ale też związki zawodowe, oraz sami pracownicy. Postulaty w tej sprawie niedługo mogą zostać spełnione — zapowiada Iwona Michałek, wiceminister rozwoju, pracy i technologii.
Badanie trzeźwości pracownika, nowe przepisy
Wiceminister poinformowała również, że:
“Resort nie ustaje w działaniach mających na celu uregulowanie kwestii przeprowadzania przez pracodawców prewencyjnych kontroli trzeźwości pracowników, a także kontroli na obecność środków działających podobnie do alkoholu”.
Na potwierdzenie tych słów, wiceminister dodała, że:
“W chwili obecnej nadal trwają prace wewnątrz resortu poprzedzające oficjalne rozpoczęcie procedury legislacyjnej w tym zakresie”.
Czy pracodawca może wykonać badanie alkomatem pracownika w miejscu pracy?
Należy pamiętać, że bycie pod wpływem alkoholu wiąże się z zakłóceniami funkcjonowania organizmu, w tym zaburzeniami czynności poznawczych i brakiem pełnej kontroli nad organizmem. To z kolei w przypadku niektórych grup pracowników może stanowić duże zagrożenie, nie tylko dla dóbr pracownika, czy pracodawcy, ale też dla innych, postronnych osób. Z ustaleń i analizy przeprowadzonej przez MRPiT wynika, że planowaną regulacją należy objąć dwie kategorie możliwych sytuacji. W pierwszej z nich pracodawcom powinno się umożliwić (przy spełnieniu określonych warunków) wprowadzenie kontroli pracowników na obecność alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu. Kontrole prowadzono by prewencyjnie zgodnie z określonymi wcześniej ogólnymi zasadami przeprowadzania takich kontroli.
Badanie trzeźwości pracownika podstawa prawna
Ponadto wraz z zapowiadanymi zmianami, planuje się wprowadzenie kompleksowej regulacji, mającej na celu określenie podstawy na bazie, których pracodawca będzie miał prawo nie dopuścić do wykonywania pracy pracownika. Chodzi o sytuację, w której wobec danej osoby zajdzie uzasadnione podejrzenie, że stawił się ona do pracy w stanie nietrzeźwości lub innym wskazującym na zażycie środków działających podobnie do alkoholu.
Kiedy można sprawdzić trzeźwość pracownika?
Według informacji podanych przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii, wstępny projekt regulacji przewiduje dwa tryby skutkujące niedopuszczeniem do wykonywania pracy pracownika znajdującego się w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu w czasie pracy:
na podstawie uzasadnionego podejrzenia pracodawcy,
w wyniku przeprowadzenia prewencyjnej kontroli i uzyskania pozytywnego wyniku.
Rzecznik Praw Obywatelskich dr Adam Bodnar, ocenił, że pracodawcy powinni móc samodzielnie kontrolować swoich pracowników na obecność alkoholu czy substancji psychotropowych – pod warunkiem przestrzegania ich prawa do prywatności. Przeprowadzanie kontroli pod tym kątem, jest szczególnie ważne w przypadku kierowców autobusów, obsługi ruchu lotniczego, czy innych zawodów, w których pracownik podczas wykonywania obowiązków odpowiada za życie innych osób.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.