Czy pracodawca musi zapewnić pracownikom maseczki?

Wciąż obowiązuje przepis dotyczący poruszania się w miejscach publicznych z zasłoniętą twarzą. Czy w zakładzie pracy trzeba nosić maseczki i czy pracodawca musi je zapewnić?  

Czy pracodawca musi zapewnić pracownikom maseczki?
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 22 kwietnia 2020

Przepisy mające chronić nas przed skutkami koronawirusa zakładają, że poruszając się w miejscach publicznych powinniśmy nosić maseczkę lub w inny sposób zasłonić usta i noc, za pomocą np. chustki czy szalika. Z obowiązku noszenia maseczek zwolnieni są pracownicy zakładów przemysłowych. Maseczki muszą jednak mieć ci wszyscy, którzy odpowiadają za obsługę klienta.

Usta i nos powinniśmy zakrywać wtedy, kiedy znajdujemy się m.in. w placówce bankowej, ośrodku zdrowia, punkcie handlowym na dworcu czy na spacerze. Twarzy nie muszą jednak zakrywać kierowcy transportu publicznego, jeśli są oddzieleni od pasażerów.

CZYTAJ TEŻ Półmaski antywirusowe, antysmogowe i antypyłowe. Jaki model wybrać?

Czy pracodawca musi zapewni maseczki swoim pracownikom?

Jeśli pracujemy np. w obsłudze klienta i jesteśmy narażeni na bezpośredni kontakt z interesantami to usta i nos muszą być zakryte. Rozporządzenie nie wskazuje, czy to pracodawca jest zobowiązany dostarczyć takie maseczki, czy też jest to obowiązek pracownika. Z jednej strony to pracodawca ma obowiązek zapewnienia bezpiecznych warunków pracy. Z drugiej jednak strony pracownik, zanim dotrze do pracy, przebywa w miejscach publicznych (na ulicy, przystanku, w środkach komunikacji) i musi wtedy mieć zakrytą twarz, a więc najczęściej ma już własną maseczkę. Odpowiedzialny pracodawca może więc zaproponować dostęp do maseczek w pracy. Warto też poprosić pracodawcę o płyn do dezynfekcji, a nawet rękawiczki, jeśli pracownik jest szczególnie wystawiony na zarażenie.

Zdaniem niektórych prawników, pracodawca powinien wyposażyć pracownika w maseczki. Szczególnie, że inspekcja pracy może ukarać pracodawcę, jeśli ten nie zagwarantuje bezpieczeństwa w miejscu pracy. Dyskusyjne jest też to, czy maski powinny mieć konkretne certyfikaty. Rozporządzenie o tym nie mówi. Coś innego jednak znajdziemy w kodeksie pracy.

CZYTAJ TEŻ Pracownik i koronawirus. Jakie mam prawa?

Maseczki i kodeks pracy

Według kodeksu pracy, to pracodawca musi zapewnić za darmo środki ochrony indywidualnej, które zabezpieczają przez działaniem niebezpiecznych dla zdrowia czynników.  W związku z tym powinny mieć one certyfikat CE. A te trudno znaleźć na rynku. W związku z tym, że sytuacja jest wyjątkowa istnieje szansa, że pracodawca nie będzie ukarany, jeśli dostarczy pracownikom inne maseczki niż wymagane kodeksem pracy. Rozporządzenie nakłada na pracodawców specjalne wymagania odnośnie zabezpieczenia stanowiska pracy. A warto pamiętać, że pracownik nie może być dopuszczony do pracy, jeśli nie ma zapewnionych środków ochrony, czyli odpowiedniej odzieży i obuwia, wymaganych na jego stanowisku.

Jeśli pracodawca zapewnia pracownikom maseczki, to ważne, aby poinformował personel, jak takich maseczek używać.

Pracownik musi pamiętać o tym, kiedy jest zobowiązany do noszenia maseczki, a kiedy nie. Trzeba też obowiązkowo utrzymywać odpowiednie odległości między stanowiskami. Zgodnie z rozporządzeniem musi to być przynajmniej 1,5 metra odległości. 

CZYTAJ TEŻ Będzie Tarcza Antykryzysowa 3.0. Kto i kiedy może liczyć na pomoc?

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!