Czy samochody z napędem wodorowym są lepsze od elektrycznych?
Jaki będziemy wykorzystywać napęd w motoryzacji w przyszłości, czy znane nam źródła energii zostaną wyparte przez nowe, dotąd niedoceniane lub nieznane? Napęd elektryczny czy wodorowy? Ogniwa paliwowe czy bateria?
- Rafał Stępniewski
- /
- 12 lipca 2020
Naukowcy się spierają, ekonomiści i praktycy też są podzieleni. Jest sporo różnic, które pewnie zadecydują, jaki rodzaj napędu stanie bardziej popularny w przyszłości.
Jak długo ładuje się samochód elektryczny, a jak długo wodorowy?
W pojazdach wyposażonych w ogromne akumulatory wykorzystujemy prąd ładując min. 30 – 40 minut, co obecnie, kiedy to czas odgrywa kluczową rolę, jest często trudne do zaakceptowania.
W jednostkach wodorowych ten parametr wypada o wiele korzystniej. Kilka minut zabiera tankowanie sprężonym wodorem. Zasięgi też przedstawiają się lepiej, od 500 do 600 kilometrów na jednym „baku” to jeszcze zbyt dużo dla elektryków.
Jaka jest sprawność energetyczna samochodów elektrycznych vs wodorowych?
Jednak w procesie pozyskiwania wodoru, czyli elektrolizy oraz skraplania, kompresowania i tankowania występują duże straty energii, o wiele większe niż w przypadku aut „bateryjnych”. Całkowita efektywność energetyczna w przypadku tych pierwszych to tylko ok. 30 % natomiast w przypadku typowych elektryków to blisko 70 %.
Innym zagadnieniem jest dostępność stacji ładowania. O ile w przypadku samochodów o napędzie elektrycznym punktów ładowania stale przybywa, to ładowanie wodorem jest obecnie praktycznie w Polsce niemożliwe, ale też trzeba uczciwie przyznać, że nie ma aktualnie takiej potrzeby.
Koncerny samochodowe nie odżegnują się co prawda od technologii wodorowej, przykładem może być Toyota, zaawansowane prace w tej materii ma również Volkswagen, ale generalnie skupiają się głównie na magazynowaniu i wykorzystywaniu energii z akumulatorów.
Czy samochód o napędzie wodorowym to samochód przyszłości?
Istnieje jeszcze jeden, dość ciekawy argument przemawiający za „wodorem”, który warto rozważyć, a mianowicie taki, że można go pozyskiwać z odpadów komunalnych, konkretnie z metanu, który tam się gromadzi. Wystarczy „tylko” zastosować niedrogie rozwiązania, aby go pozyskać.
Generalnie o wyborze rodzaju napędu w motoryzacji zawsze decydowały koszty, efektywność energetyczna, a dopiero później inne parametry. Obecnie jednak wkraczamy w erę, w której ważną rolę odgrywa działalność zgodna z ideą zrównoważonego rozwoju i poszanowania środowiska. To na pewno bardzo długi proces, ale wydaje się, że nie ma od niego odwrotu.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.