Czy sklep internetowy może anulować zamówienie?
Czy awaria strony internetowej lub brak towaru to wystarczający powód, aby sklep internetowy anulował zamówienie? A jeśli już dojdzie do takiej sytuacji, to jakie prawa przysługują konsumentowi?
- Joanna Gościńska
- /
- 29 marca 2023
Czy taka praktyka jest zgodna z prawem?
Zamówiłeś produkt w sklepie internetowym, ale zamiast dostać informację, że zamówienie zostało wysłane, sprzedawca mówi, że anulował zamówienie. Czy taka praktyka jest zgodna z prawem?
Najprościej rzecz ujmując, nie, nawet jeśli sprzedawca tłumaczy się brakiem towaru w magazynie czy awarią strony internetowej. Niezależnie od okoliczności umowa zawarta między kupującym a sprzedającym jest ważna. Dlaczego? Bo ten, który sprzedaje, bierze odpowiedzialność za prawdziwość i rzetelność informacji prezentowanych w swoim sklepie internetowym (w tym informacji o tym, że dany produkt jest dostępny) i tym samym nie może przerzucać na klienta skutków ich nieprawidłowości.
Co może zrobić sprzedawca?
Co w takiej sytuacji może zrobić sprzedawca? Jeśli klient jest nieświadomy swoich praw, to sprawę może załatwić zwrot pieniędzy i ewentualne odrzucenie jakiejś zniżki lub innego upominku. Owszem, praktycznie do zera spada prawdopodobieństwo, że taka osoba ponownie zrobi u nas zakupy, ale przynajmniej przestanie bombardować nas skargami i wystawiać nam negatywne opinie.
10 rzeczy, które musisz wiedzieć kupując ubrania w internecieIga Gradzka
Jeśli klient jest świadomy swoich praw, wówczas odstąpi on od umowy sprzedaży oraz może zażądać od sprzedawcy odszkodowania z tytułu jej niewykonania. Należy jednak zaznaczyć, że o ile pierwsze z wymienionych uprawnień będzie przysługiwało każdemu klientowi, którego zamówienie nie będzie mogło zostać zrealizowane, o tyle drugie będzie uzależnione od wykazania przez niego wywołanej tym faktem szkody.
Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, odszkodowanie należne z tytuł niewykonania zobowiązania obejmuje zarówno rzeczywiste straty w majątku klienta, jak i korzyści, których nie osiągnął on na skutek braku dostarczenia zamówionego produktu. Chociaż w praktyce wystąpienie choćby jednej z wymienionych postaci szkody ma miejsce bardzo rzadko.
Jakie przepisy regulują dokonywanie zakupów?
Wszelkie zasady dotyczące dokonywania zakupów reguluje ustawa o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 roku, która określa również obowiązki nakładane na sprzedawcę. Ochroną praw konsumenta w Polsce zajmuje się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Dba także o niedopuszczenie do monopolizacji któregoś z segmentów handlu na rynku. Zakupy dokonywane w sklepie internetowym są regulowane również przez prawa Unii Europejskiej, a konkretnie przez dyrektywy o ochronie zakupów dokonywanych na odległość oraz poza siedzibą przedsiębiorstwa, jak i samą dyrektywę o handlu elektronicznym.
Polskie prawo stanowi, że sprzedawca ma obowiązek poinformować konsumenta o tym, na jakich warunkach przebiega odstąpienie od umowy oraz kto ponosi koszty zwrotu. Konsument ma także możliwość dokonania zwrotu towaru zakupionego online bez podania jakiejkolwiek przyczyny w ciągu 14 dni kalendarzowych.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.