Czy sklep internetowy może odmówić zwrotu towaru?

Zakupy w Internecie rosną na popularności. Dlaczego? Przede wszystkim to spora oszczędność czasu. Ponadto wiele osób zakupy online ceni za szeroki wybór asortymentu, brak tłumów oraz kolejek do przymierzalni czy kas, a także dostawę towaru pod same drzwi domu. Oprócz tych udogodnień, dla internautów ważny jest jeszcze jeden ważny aspekt, a mianowicie możliwość zwrotu zakupu.

Czy sklep internetowy może odmówić zwrotu towaru?
  • Joanna Gościńska
  • /
  • 22 marca 2023

Zwrotu można dokonać zawsze, ale…

Nie ma co ukrywać, ale każdy, kto kupuje w sieci co, najmniej raz doświadczył sytuacji, w której musiał zwrócić kupiony produkt z różnych przyczyn. Czasem może to kwestia nietrafionego prezentu, błędnego zakupu czy po prostu rozmyślenia się z  dokonanej transakcji. Czy w związku z tym sklep internetowy ma prawo odmówić nam zwrotu towaru? Tak, ale tylko w określonych sytuacjach.

Prawa konsumentów przy dochodzeniu roszczeń w UEPrawa konsumentów przy dochodzeniu roszczeń w UERafał Stępniewski

Co do zasady możliwość oddania do e-sklepu kupionych przedmiotów to podstawowe prawo każdego konsumenta. Tę kwestię reguluje Kodeks Cywilny. Zgodnie z nim zakupiony towar można zwrócić w ciągu 14 dni od otrzymania produktu. Co więcej, tego typu informacje powinny się znaleźć również w regulaminie sklepu internetowego. Ponadto zwrot towaru można dokonać bez tłumaczenia, dlaczego to robi.

Pytania o powody zwrotu

Czasem się zdarza, że przedsiębiorca jednak chce poznać powód zwrotu, w związku z tym w formularzach pojawiają się pytania o to, czy towar był zbyt mały lub za duży (w przypadku sklepu odzieżowego) albo czy wyglądem nie odpowiadał zdjęciu znajdującemu się na stronie sklepu. Te pytania mają jednak jedynie charakter pomocniczy. Dzięki odpowiedziom na nie sklepy mogę ulepszać swoją stronę internetową.

10 rzeczy, które musisz wiedzieć kupując ubrania w internecie10 rzeczy, które musisz wiedzieć kupując ubrania w internecieIga Gradzka

Przy dokonywaniu zwrotu należy pamiętać, że towar, który chcemy oddać, musi być w nienaruszonym stanie. Ponadto powinien mieć on oryginalną metkę (odcięcie jej nie wchodzi w grę). Oddając zakupiony przedmiot, należy także poinformować o tym fakcie sprzedawcę poprzez wypełnienie odpowiedniego wniosku. Jego wzór bardzo często jest przesyłany w tej samej paczce co zakupiony produkt.

Po spakowaniu towaru należy odesłać go na adres, który na swojej stronie wskazał przedsiębiorca. Wysyłka nie zawsze musi jednak należeć do obowiązków konsumenta. Sprzedawca czasami oferuje odbiór towaru od konsumenta za pośrednictwem firmy kurierskiej. Następnie, w ciągu kolejnych 14 dni od momentu kiedy nasza paczka trafi pod wskazany adres, powinniśmy otrzymać zwrot środków.

Kiedy nie można dokonać zwrotu?

Choć w prawach konsumenta zagwarantowano możliwość odstąpienia od umowy, można spotkać się z sytuacją, w której sklep internetowy nie chce przyjąć zwrotu towaru. Czy sprzedawca online może odmówić zwrotu? Odpowiedź brzmi: tak, ale tylko w szczególnych sytuacjach. Sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia zwracanego zakupu, jeśli klient przekroczył 14-dniowy termin na złożenie odstąpienia od umowy lub gdy zakup był związany z działalnością gospodarczą konsumenta.

Sprzedawca może też odmówić przyjęcia zwracanego towaru, jeśli jest osobą prywatną, a nie przedsiębiorcą. Odmówić zwrotu można również w momencie, gdy klient chce oddać produkty szybkiemu zepsuciu lub mające krótki termin przydatności, a także przedmioty, których cena zależy od wahań na rynku finansowym. Zwrotom nie podlegają również rzeczy dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, których po otwarciu nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!