Czy zmiana zarządcy nieruchomości wymaga uchwały?
Niewłaściwe zarządzanie nieruchomością to zawsze spory problem dla jej mieszkańców. Jak dokonać zmiany zarządcy i czy do skutecznego przeprowadzenia wspomnianej procedury potrzebna jest uchwała? Wyjaśniamy.
- Jakub Stasak
- /
- 18 listopada 2024
Jakie są obowiązki zarządcy nieruchomości?
Wszelkie aspekty analizowanej kwestii omówione zostały w przepisach ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku (z późniejszymi zmianami) o gospodarce nieruchomościami.
Czy geodeta ma prawo wejść na moją posesję?Jakub Stasak
Według regulacji wprowadzonych przez niniejszy akt prawny zarządca nieruchomości to przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą z zakresu zarządzania nieruchomościami.
Samo zarządzanie nieruchomością polega zaś na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności, których głównym celem jest zapewnienie racjonalnej gospodarki nieruchomością.
Katalog podstawowych obowiązków zarządcy nieruchomości zawiera w szczególności:
• właściwą gospodarkę ekonomiczno-finansową nieruchomości,
• zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości,
• właściwą gospodarkę energetyczną (w rozumieniu przepisów prawa energetycznego),
• bieżące administrowanie nieruchomością,
• utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem,
• uzasadnione inwestowanie w nieruchomość.
Umowa o zarządzie nieruchomością
Zakres zarządzania nieruchomością określa stosowna umowa, zawarta z jej właścicielem, wspólnotą mieszkaniową albo inną osobą lub jednostką organizacyjną, której przysługuje prawo do nieruchomości.
Cisza nocna — co grozi za jej złamanie?Jakub Stasak
Umowa wymaga formy pisemnej lub elektronicznej pod rygorem nieważności.
Co niezmiernie istotne, zarządca nieruchomości podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z zarządzaniem nieruchomością.
W przypadku, gdy zarządca nieruchomości wykonuje czynności przy pomocy innych osób, działających pod jego nadzorem, podlega on również ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone działaniem wspomnianych osób.
Czy zmiana zarządcy nieruchomości wymaga uchwały?
Zgodnie z paragrafem pierwszym artykułu 18. ustawy z dnia 24 czerwca 1994 roku (z późniejszymi zmianami) o własności lokali:
„Właściciele lokali mogą w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej”.
W orzecznictwie przyjmuje się, że opisana procedura jest tzw. czynnością przekraczającą zakres zwykłego zarządu.
Władza rodzicielska, a zarząd majątkiem dzieckaJakub Stasak
Paragraf drugi artykułu 22. cytowanej powyżej ustawy stanowi natomiast, iż:
„Do podjęcia przez zarząd czynności przekraczającej zakres zwykłego zarządu potrzebna jest uchwała właścicieli lokali wyrażająca zgodę na dokonanie tej czynności”.
Ważne: Oprócz wspomnianej uchwały, aby zmienić zarządcę nieruchomości, zarząd musi uzyskać także odpowiednie pełnomocnictwo, wyrażone w formie przewidzianej prawem.
W tym miejscu warto podkreślić ponadto, że również na gruncie przepisów Kodeksu cywilnego, zarządca rzeczą wspólną może samodzielnie wykonywać tylko czynności zwykłego zarządu, a do czynności przekraczających rzeczony zakres musi uzyskać jednomyślną zgodę współwłaścicieli bądź sądu.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.