Dlaczego dzieci nie mogą mieć kont w social mediach?
W większości social mediów dzieci poniżej 13 r. ż. nie mogą zakładać kont społecznościowych. Niektóre kraje jak Francja dodatkowo mają ku temu specjalne przepisy. Dlaczego dzieciom odmawiamy mediów społecznościowych?
- Damian Jemioło
- /
- 11 kwietnia 2023
Dlaczego dzieci nie mogą mieć profili w social mediach?
Wiele platform społecznościowych takich jak np. Facebook nie pozwala dzieciom poniżej 13 r. ż. na zakładanie kont. Ten „symboliczny” wiek ma swoje korzenie w latach 90. Chodzi mianowicie o ustawę COPPA, która miała uniemożliwić gromadzenie danych osobowych dzieci poniżej 13 r. ż. w celu kierowania i śledzenia reklam.
Co ciekawe – niektórzy twierdzą, że próg ten nie ma sensu, gdyż niejednokrotnie dzieci poniżej tego wieku mają swoje profile w mediach społecznościowych. Platformy dość wyrywkowo weryfikują wiek użytkowników. A czasem nie robią tego wcale. Część ekspertów wskazuje, że próg powinien zniknąć całkowicie, inni wskazują, że powinien być podniesiony.
FOMO. Lęk przed odłączeniemAnna Petynia-Kawa
Sądzi tak przykładowo Jennifer King, specjalistka ds. prywatności i danych w Stanford’s Inistitute for Human. Podobnie uważa oryginalny pomysłodawca ustawy COPPA – demokratyczny senator Ed Markey z Massachusetts.
Jednak przykładowo Chris Olsen – CEO Media Trust, uważa, że nawet jeśli ustawa COPPA zostanie zaktualizowana, to górna granica wieku nie ma większego znaczenia. Bo firmy nastawione na zysk mają na uwadze najlepszy interes konsumenta. Zdaje się to jednak dość naiwne.
Czy dzieci powinny mieć konta w social mediach?
Istnieje wiele powodów, dla których dzieci nie powinny mieć kont na platformach społecznościowych. Zwłaszcza jeśli są one poniżej określonej wieku lub nie są wystarczająco dojrzałe emocjonalnie i intelektualnie.
Po pierwsze, dzieci są bardziej narażone na cyberprzemoc, jak również na kontakt ze szkodliwymi treściami, które mogą wpłynąć na ich rozwój emocjonalny i społeczny. 1 na 3 amerykańskich nastolatek wskazuje, że korzystanie z Instagrama pogorszyło jej wyobrażenie o swoim ciele (wew. badanie Facebooka, opublikowane przez The Wallstreet Journal). Dodatkowo 56% przedstawicieli pokolenia Z czuje, że przez social media jest wykluczona (badania Tallo).
Po drugie, dzieci mają zwykle trudności z zachowaniem prywatności i kontrolą nad informacjami, które udostępniają na internetowych platformach społecznościowych. Mogą również nie zdawać sobie sprawy z konsekwencji swoich działań online i nie rozumieć, że treści, które publikują, mogą odbić się na ich realnym życiu.
Jak stworzyć film do internetu bez łamania praw autorskich?Michał Górecki
Dzieci podejmują impulsywne decyzje przez social media
Po trzecie, korzystanie z mediów społecznościowych może wpłynąć na rozwój umysłowy i emocjonalny dziecka, zwłaszcza jeśli spędza ono dużo czasu online, zamiast angażować się w interakcje społeczne w realnym życiu. Aż 36% amerykańskich zetek uważa, że za dużo czasu poświęca mediom społecznościowym (Pew Research Center). Ponadto 64% nastolatków żałuje impulsywnych zakupów dokonanych za rekomendacją social mediów (badania Tallo).
Z tego powodu, wiele platform społecznościowych wymaga, aby użytkownicy mieli co najmniej 13 lat. A niektóre zalecają, aby użytkownicy mieli co najmniej 16 lub 18 lat, by korzystać z ich usług. Jest to zgodne z ustawodawstwem dotyczącym prywatności, a także zaleceniami ekspertów ds. dzieci i mediów społecznościowych.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.