Dlaczego dzieci nie mogą mieć kont w social mediach?

W większości social mediów dzieci poniżej 13 r. ż. nie mogą zakładać kont społecznościowych. Niektóre kraje jak Francja dodatkowo mają ku temu specjalne przepisy. Dlaczego dzieciom odmawiamy mediów społecznościowych?

Dlaczego dzieci nie mogą mieć kont w social mediach?
  • Damian Jemioło
  • /
  • 11 kwietnia 2023

Dlaczego dzieci nie mogą mieć profili w social mediach?

Wiele platform społecznościowych takich jak np. Facebook nie pozwala dzieciom poniżej 13 r. ż. na zakładanie kont. Ten „symboliczny” wiek ma swoje korzenie w latach 90. Chodzi mianowicie o ustawę COPPA, która miała uniemożliwić gromadzenie danych osobowych dzieci poniżej 13 r. ż. w celu kierowania i śledzenia reklam. 

Co ciekawe – niektórzy twierdzą, że próg ten nie ma sensu, gdyż niejednokrotnie dzieci poniżej tego wieku mają swoje profile w mediach społecznościowych. Platformy dość wyrywkowo weryfikują wiek użytkowników. A czasem nie robią tego wcale. Część ekspertów wskazuje, że próg powinien zniknąć całkowicie, inni wskazują, że powinien być podniesiony. 

FOMO. Lęk przed odłączeniemFOMO. Lęk przed odłączeniemAnna Petynia-Kawa

Sądzi tak przykładowo Jennifer King, specjalistka ds. prywatności i danych w Stanford’s Inistitute for Human. Podobnie uważa oryginalny pomysłodawca ustawy COPPA – demokratyczny senator Ed Markey z Massachusetts. 

Jednak przykładowo Chris Olsen – CEO Media Trust, uważa, że nawet jeśli ustawa COPPA zostanie zaktualizowana, to górna granica wieku nie ma większego znaczenia. Bo firmy nastawione na zysk mają na uwadze najlepszy interes konsumenta. Zdaje się to jednak dość naiwne. 

Czy dzieci powinny mieć konta w social mediach?

Istnieje wiele powodów, dla których dzieci nie powinny mieć kont na platformach społecznościowych. Zwłaszcza jeśli są one poniżej określonej wieku lub nie są wystarczająco dojrzałe emocjonalnie i intelektualnie.

Po pierwsze, dzieci są bardziej narażone na cyberprzemoc, jak również na kontakt ze szkodliwymi treściami, które mogą wpłynąć na ich rozwój emocjonalny i społeczny. 1 na 3 amerykańskich nastolatek wskazuje, że korzystanie z Instagrama pogorszyło jej wyobrażenie o swoim ciele (wew. badanie Facebooka, opublikowane przez The Wallstreet Journal). Dodatkowo 56% przedstawicieli pokolenia Z czuje, że przez social media jest wykluczona (badania Tallo). 

Po drugie, dzieci mają zwykle trudności z zachowaniem prywatności i kontrolą nad informacjami, które udostępniają na internetowych platformach społecznościowych. Mogą również nie zdawać sobie sprawy z konsekwencji swoich działań online i nie rozumieć, że treści, które publikują, mogą odbić się na ich realnym życiu.

Jak stworzyć film do internetu bez łamania praw autorskich?Jak stworzyć film do internetu bez łamania praw autorskich?Michał Górecki

Dzieci podejmują impulsywne decyzje przez social media

Po trzecie, korzystanie z mediów społecznościowych może wpłynąć na rozwój umysłowy i emocjonalny dziecka, zwłaszcza jeśli spędza ono dużo czasu online, zamiast angażować się w interakcje społeczne w realnym życiu. Aż 36% amerykańskich zetek uważa, że za dużo czasu poświęca mediom społecznościowym (Pew Research Center). Ponadto 64% nastolatków żałuje impulsywnych zakupów dokonanych za rekomendacją social mediów (badania Tallo).

Z tego powodu, wiele platform społecznościowych wymaga, aby użytkownicy mieli co najmniej 13 lat. A niektóre zalecają, aby użytkownicy mieli co najmniej 16 lub 18 lat, by korzystać z ich usług. Jest to zgodne z ustawodawstwem dotyczącym prywatności, a także zaleceniami ekspertów ds. dzieci i mediów społecznościowych.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

O nas

Rzetelna Grupa

Rzetelna Grupa Sp. z o.o - firma doradztwa biznesowo-prawnego. Jest właścicielem marki dziennikprawny.pl

Wydawca

Rzetelna Grupa Sp. z o.o.
ul. Nowogrodzka 42 lok. 12
00-695 Warszawa
[email protected]
NIP: 524-261-19-51, Regon: 141022624, KRS: 0000284065
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie
XII Wydział Gospodarczy KRS
Kapitał zakładowy: 50.000 zł
2007 - 2024 © Copyright - Rzetelna Grupa Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.