e-Korespondencja przekroczyła 1,4 mln użytkowników

Ministerstwo Finansów ogłosiło, że liczba osób korzystających z e-Korespondencji przekroczyła 1,4 miliona. A to znaczący wzrost w porównaniu do poprzedniego roku, kiedy to liczba użytkowników wynosiła niecałe 230 tysięcy. E-Korespondencja, dostępna poprzez e-Urząd Skarbowy, umożliwia wysyłanie i odbieranie dokumentów elektronicznie, w tym zaświadczeń i innych ważnych pism.

e-Korespondencja przekroczyła 1,4 mln użytkowników
  • Monika Świetlińska
  • /
  • 4 stycznia 2024

Oszczędność czasu i wygoda

W połowie grudnia 2023 r., liczba osób, które wyraziły zgodę na otrzymywanie dokumentów z urzędu skarbowego w formie e-Korespondencji przekroczyła 1,4 mln. Dla porównania rok temu było to niecałe 230 tys. osób.

Czy profil zaufany rzeczywiście ułatwia załatwianie spraw urzędowych online?Czy profil zaufany rzeczywiście ułatwia załatwianie spraw urzędowych online? Damian Jemioło

- Rosnąca popularność tej usługi e-Urzędu Skarbowego to dowód, że administracja skarbowa wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów. Korespondencja elektroniczna to nie tylko oszczędność czasu i pieniędzy, ale również wygoda. Coraz więcej spraw załatwiamy dziś bez wychodzenia z domu. Dotyczy to również wymiany korespondencji z urzędem skarbowym — powiedziała Sylwia Zdebiak, dyrektor Departamentu Relacji z Klientami Ministerstwa Finansów.

Jak z dostępnością dla organizacji?

E-Korespondencja jest dostępna nie tylko dla osób prywatnych, ale również dla jednostek organizacyjnych różnych form prawnych.

Z e-Korespondencji mogą również skorzystać:

  • spółki kapitałowe lub osobowe,
  • stowarzyszenia,
  • fundacje,
  • spółdzielnie,
  • grupy kapitałowe.

W tym celu należy założyć Konto organizacji w e-Urzędzie Skarbowym.

Ekologia i nowoczesność

Zmniejszenie ilości korespondencji w formie papierowej przyczynia się do oszczędności papieru i dbałości o środowisko. E-Korespondencja jest traktowana na równi z tradycyjną pocztą, pełniąc funkcję elektronicznego odpowiednika listu poleconego.

Ponadto cała korespondencja z urzędu skarbowego będzie znajdować się w jednym miejscu. W e-Urzędzie Skarbowym nie ma ograniczeń ilościowych w przechowywaniu otrzymanej i wysyłanej korespondencji.  

Nowelizacja rozporządzenia o pomocy publicznej dla nowych inwestycjiNowelizacja rozporządzenia o pomocy publicznej dla nowych inwestycjiKatarzyna Leszczak

- To daje pewność, że różne ważne pisma nam nie zaginą. Zawsze będą łatwo i szybko dostępne w wersji elektronicznej. Jeśli ktoś jest przyzwyczajony do gromadzenia papierowych wersji dokumentów, oczywiście można je wydrukować i gromadzić w segregatorach. Zachęcamy jednak do dbałości o środowisko i unikania drukowania, jeśli nie jest to konieczne — zaznaczyła Sylwia Zdebiak.

Procedura zgody na e-Korespondencję

Aby wysyłać i odbierać pisma i dokumenty elektronicznie, należy wyrazić zgodę na e-Korespondencję. Wystarczy zalogować się do serwisu e-Urząd Skarbowy, przejść do zakładki „Ustawienia”, wybrać opcję „Zgody i powiadomienia”, a następnie zaznaczyć pole wyboru i zaakceptować zgodę na e-Korespondencję.

- Bardzo ważne jest, żeby zaznaczyć też zgodę na otrzymywanie smsem i e-mailem powiadomień o otrzymaniu dokumentu. Dzięki temu nie będziemy musieli sprawdzać naszego konta w e-US w oczekiwaniu na korespondencję. Jeśli zostanie ona wysłana dostaniemy o tym natychmiast informację – podkreśliła Sylwia Zdebiak.

To ważne, bo e-Korespondencja w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) spełnia tę samą funkcję co poczta tradycyjna. Jest to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Jeśli na konto w e-Urzędzie Skarbowym trafi korespondencja to — podobnie jak w przypadku listu papierowego — zostanie ona uznana za doręczoną po upływie 14 dni.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!