Hulajnogi elektryczne. Już wkrótce pojadą na nich tylko wybrani?

Hulajnogi elektryczne, które zalewają polskie duże miasta, wzbudzają coraz więcej kontrowersji. Jedni uważają, że poruszający się na hulajnodze jest pieszym i może korzystać z chodnika, inni, że to motorower. Kolejne kraje wprowadzają regulacje, które uporządkują system miejskich hulajnóg.

Hulajnogi elektryczne. Już wkrótce pojadą na nich tylko wybrani?
  • Michał Górecki
  • /
  • 7 maja 2019

Całkiem niedawno warszawski nastolatek jadąc elektryczną hulajnogą, potrącił na chodniku kobietę. Została ranna. Mandatem ukarano jednak poszkodowaną, a nie nastolatka. Wszystko dlatego, że policjanci uznali, że kierujący hulajnogą to pieszy. Jednak jak podaje serwis brd24.pl trzy lata wcześniej sąd w Lublinie stwierdził, że hulajnoga elektryczna to motorower. Wszystko przy okazji wypadku, do którego doszło właśnie w Lublinie. 10-latek jadąc na hulajnodze elektrycznej wjechał na przejście wprost pod koła miejskiego autobusu.

 Z pewnością hulajnogi elektrycznej nie można traktować jako pieszego, tj. osoby znajdującej się poza pojazdem na drodze i niewykonującej na niej robót lub czynności przewidzianych odrębnymi przepisami; w tym również osoby prowadzącej, ciągnącej lub pchającej rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osoby poruszającej się w wózku inwalidzkim, a także osoby w wieku do 10 lat kierującej rowerem pod opieką osoby dorosłej (art. 2 pkt 18 Prawa o ruchu drogowym) – czytamy w wyroku sądowym, na który powołuje się serwis BRD24.pl

Przyszłość elektrycznych hulajnóg

W polskim prawie nie istnieje precedens. Każdy sąd może podejmować inną decyzję w sprawie hulajnóg. To jednak stawia pod znakiem zapytania całe nowe systemy miejskich hulajnóg elektrycznych. W świetle takich orzeczeń Policja powinna traktować jazdę nimi po chodnikach jako wykroczenie w ruchu drogowym – jazda motorowerem po chodniku nie jest dozwolona.

Dla przypomnienia, motorowerem można jeździć po ulicy. Hulajnoga po ulicy nie może jeździć. Zgodnie z Rozporządzeniem ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.), motorower powinien być wyposażony m.in.: w przednie światło mijania i drogowe, tylne światło pozycyjne, tylne światło odblaskowe, kierunkowskazy z tyłu i z przodu, światło hamowania „stop”.W dodatku motorower musi być zarejestrowany, mieć dokonany przegląd, a jego właściciel musi również wykupić ubezpieczenie OC. W Polsce potrzeba więc zmiany przepisów związanych z hulajnogami.

Hulajnogi elektryczne w Niemczech

Niemcy natomiast kończą regulacje prawne dotyczące jazdy elektrycznymi hulajnogami. Będzie można używać tylko takich, których prędkość jazdy nie wynosi więcej niż 20 km/h, a w strefach pieszych maksymalnie 12km/h. Zgodnie z niemieckimi przepisami hulajnogi są motorowerami.

Sprawdź także:

Takich podwyżek nikt się nie spodziewał. Inflacja rośnie bardzo szybko

Dlaczego ceny owoców i warzyw są tak wysokie? Kto na tym zarabia?

Według Deutsche Welle Niemcy zezwolą na poruszanie się hulajnogami elektrycznymi po chodnikach oraz w strefach pieszych. Ale dopuszczalne będzie to tylko na hulajnogach, których maksymalna prędkość wynosi 12 km/h. Żeby jechać taką hulajnogą trzeba będzie mieć co najmniej 12 lat.

Część niemieckich ekspertów chce pójść krok dalej. W ich opinii elektryczne hulajnogi powinny mieć np. przycisk ograniczający prędkość do 6 km/h i dopiero z taką prędkością powinno się z nich korzystać na chodnikach.

Hulajnogi elektryczne we Francji

Francuzi poszli jeszcze dalej. Prawo zabrania jazdy elektrycznymi hulajnogami wśród pieszych. Dodatkowo hulajnogi będą musiały mieć oświetlenie i dzwonek, a dzieci będą musiały jeździć w kaskach.

Według francuskiego dziennika „Le Parisien”, Paryż wprowadził karę w kwocie 135 euro dla tych, którzy jeżdżą hulajnogami elektrycznymi po chodnikach. Od września taka sama kara będzie grozić w całym kraju. Będzie można zostać ukaranym nawet za przejazd przez chodnik do budynku. Hulajnogi elektryczne czy seegwaye trzeba będzie przez chodnik przeprowadzać.

Sprawdź także:Emerytura plus już w maju. Ustawa podpisana

Na hulajnogach elektrycznych nie będzie można poruszać się na drogach poza obszarami zabudowanymi – jedynie po biegnących przy nich drogach dla rowerów. W miastach takimi pojazdami będzie można jeździć po drogach dla rowerów oraz po drogach, na których dopuszczalna prędkość nie przekracza 50 km/h.

Francuskie regulacje zakładają też, że z urządzeń transportu osobistego korzystać będą mogły dzieci od 8 roku życia. Młodzież do 12. roku życia obowiązkowo będzie jeździć w kaskach.

Hulajnogi elektryczne będą musiały być wyposażone w przednie i tylne światła oraz światła odblaskowe – tak, jak rowery. Obowiązkowym wyposażeniem będzie też sygnał dźwiękowy np. dzwonek.

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!