Jak napisać odwołanie od reklamacji?

Jeśli zgłosiłeś reklamację ale nie zgadzasz się z jej rozstrzygnięciem, możesz złożyć odwołanie. Zobacz, w jaki sposób napisać odwołanie od reklamacji

Jak napisać odwołanie od reklamacji?
  • Anna Malinowska
  • /
  • 13 sierpnia 2020

Nie jesteś zadowolony z obsługi, produktu lub realizacji konkretnej usługi. Składasz reklamację zgodnie z procedurą ustaloną w danej firmie. Po kilku dniach otrzymujesz odpowiedź, że zgłoszenie reklamacyjne jest odrzucone. I co teraz? Spora grupa z nas wyrzuci swe żale na internetowych forach, bazując na poczuciu niesprawiedliwości i kupi drugi produkt albo znajdzie innego wykonawcę usługi.

Warto jednak pamiętać, że można odwołać się od reklamacji. To obok mediacji, czy złożenia wniosku do sądu, jeden z najprostszych sposobów dochodzenia swoich praw jako konsument.

Jak przygotować odwołanie od reklamacji?

Odwołanie jest tak naprawdę wnioskiem o to, by naszą sprawę rozpatrzono raz jeszcze. Niestety, zgodnie z prawem na takie odwołanie sklep nie musi już odpowiedzieć. Większość sprzedawców jednak reaguje na odwołania.

W przypadku składania odwołania od nieuznanej reklamacji warto powołać się na profesjonalne słownictwo, używać terminów stosowanych w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów, a także o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Zamiast pisać o tym, że produkt nie działa, napisz, że jest on „niezgodny z umową”.

Mało tego. W skutecznym odwołaniu od reklamacji pomoże ci znajomość prawa. Zgodnie z nim jeśli wada produktu ujawniła się w okresie 6 miesięcy od daty wydania tego produktu, to trzeba przyjąć, że ta wada istniała już od początku.

Jeśli chodzi o odwołanie od reklamacji, której nie uznano, to można takie odwołanie przygotować nawet własnoręcznie. A ponieważ jest to niejako ponowne złożenie reklamacji, warto dokładnie zaznaczyć standardowe punkty: datę i miejsce złożenia tego odwołania, dokładne dane stron, a także uzasadnić odwołanie. Warto też dołączyć dowód zakupu i kopię pisma reklamacyjnego.

Jeśli odwołanie od reklamacji nie pomoże i przedsiębiorca nie spełni naszych żądań, mamy prawo wystąpić z prośbą o pomoc do Rzecznika Praw Konsumentów. Składając odwołanie warto rozważyć dodanie do pisma opinii rzeczoznawcy. Wprawdzie taka opinia kosztuje ale jeśli produkt kosztował sporo, to może się to opłacać. Szczególnie, że zgodnie z prawem konsument ma prawo żądać zwrotu kosztów, które poniósł w toku reklamacji.

Jeśli wada produktu, którą podnosimy w odwołaniu reklamacyjnym uniemożliwia korzystanie z produktu, jest to wada istotna. W takiej sytuacji można odstąpić o umowy i zażądać zwrotu gotówki. O ile oczywiście towaru nie da się wymienić ani naprawić.

Warto też pamiętać, że takie uprawnienia, tzn. do złożenia reklamacji, a także odwołania od niesatysfakcjonującej nas odpowiedzi na reklamację, przysługują wyłącznie konsumentowi. Konsumentem jest ten, kto kupuje produkt lub usługę od przedsiębiorcy (firmy). Jeśli więc chcemy zareklamować jakiś produkt, który kupiliśmy od osoby prywatnej, to niestety nie będziemy mogli skorzystać z takiego prawa. W takiej sytuacji pozostanie nam jedynie oddać sprawę do sądu z powództwa cywilnego.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!