Jak negocjować podwyżkę w pracy?

Wynagrodzenie nie jest najważniejszym aspektem pracy, ale może mieć wpływ na ogólną satysfakcję z niej i własne zaangażowanie. Ponieważ niezadowoleni pracownicy odchodzą, a zwolnieni pracownicy w końcu kosztują pracodawców pieniądze, pracodawcy mogą być bardziej skłonni do zaoferowania ci podwyżki, niż mogłoby się wydawać, szczególnie na napiętym rynku rekrutacji. 

Jak negocjować podwyżkę w pracy?
  • Michał Górecki
  • /
  • 17 września 2020

Kluczem do zarządzania trudnym, denerwującym procesem negocjowania podwyżki jest przygotowanie i dobre zrozumienie wyników, kultury i warunków rynkowych organizacji. Niezbędne jest również poznanie potrzeb firmy i przełożonego oraz zachowanie zimnej głowy w negocjacjach.

Poznaj swoją wartość

Obiektywne badania są kolejnym ważnym czynnikiem w pomyślnym negocjowaniu podwyżki. Dowiedz się, jak twoja obecna lokalizacja geograficzna, koszty życia w twojej okolicy i specyfika twojej roli wpływają na twoje obecne i proponowane wynagrodzenie. Upewnij się, że obecna i proponowana pensja na twoim stanowisku, w twoim regionie, z twoimi kwalifikacjami jest zgodna z tym, co otrzymują inni. Skrajne rozbieżności w obie strony nie są miarodajne.

Rozważ kontekst swojej firmy

Zbadaj swoją firmę, aby zidentyfikować możliwe przeszkody, które mogą stanąć na twojej drodze do podwyżki. Przeszkody mogą obejmować niedawne zwolnienia lub środki cięcia kosztów. Jeśli zidentyfikujesz bariery, powiedz szefowi, że jesteś świadomy tych wyzwań i zapytaj go, jak możesz odegrać rolę w rozwiązaniu niektórych problemów.

Wykorzystaj swoją przewagę

Negocjowanie podwyżki w twojej obecnej firmie daje ci wbudowaną przewagę, ponieważ twój szef powinien już być świadomy twojego wkładu, osiągnięć i twoich mocnych stron. Jeśli tak nie jest, nadszedł czas, aby je pokazać, ujawniając swoje osiągnięcia i pokazując, jak wpłynęły na sukces firmy. Możesz je spisywać na bieżąco, aby mieć kartę przetargową w trakcie negocjacji.

Rozważ premie i inne opcje

Podczas negocjacji należy wziąć pod uwagę inne opcje, takie jak akcje firmy, świadczenia pracownicze, elastyczny czas pracy, wydłużony czas wakacji i premie.

Inne rozwiązania mogą obejmować stopniową podwyżkę w czasie, zaplanowanie kolejnej rozmowy za trzy miesiące lub negocjowanie dodatkowego urlopu. Pomyśl o rzeczach, które mogą ci dać zamiast pieniędzy. Wymyślanie alternatyw jest zwykle postrzegane jako pozytywne.

Przyjmij „nie”

Wiele osób uważa negocjacje za trudne, ponieważ uczono nas, że najlepszy możliwy wynik to wygrana. Ale podejście do negocjacji oparte na konsensusie powoduje, że koncentrujesz się na wyniku, którego nie możesz kontrolować. Zamiast tego zrozum, że „nie” jest ważnym słowem w każdych negocjacjach.

Bądź pozytywny

Jeśli twoja rozmowa o podwyżce będzie miała negatywny wynik, nie załamuj się. Rozważ inne elementy, które sprawiają, że twoja firma jest naprawdę dla ciebie odpowiednia, takie jak wspomniane już dodatki pracownicze albo możliwy rozwój.

Nie pozwól, aby przytłoczyły cię emocje

Twoim nadrzędnym zadaniem jako negocjatora jest zastąpienie negocjacji opartych na kompromisie i strachu negocjacjami opartymi na decyzji. Surowe, niezbadane emocje nigdy nie prowadzą do dobrych porozumień. Zachowaj spokój i profesjonalizm. Pasja do tego, co robisz, to jedno, ale kiedy stracisz kontrolę nad swoimi emocjami – czy to frustracją, czy złością – prawdopodobnie nie wyjdziesz z rozmowy zwycięsko. Rozmowa z szefem powinna mieć charakter wyłącznie biznesowy. Zbuduj swoją sprawę w oparciu o swoją wartość dla organizacji, a nie na emocjonalny apel. Nikogo nie obchodzi, że masz dużo rachunków; przekonaj szefa, dlaczego zasługujesz na pieniądze, które zarabiasz, przedstawiając swój profesjonalizm.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!