Jak poprawić płynność finansową w firmie?

Jak poprawić płynność finansową w firmie?
  • Michał Górecki
  • /
  • 30 października 2020

Wskaźnik płynności przedsiębiorstwa jest miarą zdolności spłacania bieżącego zadłużenia środkami obrotowymi. Firmy mogą zwiększać swoje wskaźniki płynności na kilka różnych sposobów, w tym za pomocą rachunków typu sweep, obniżając koszty ogólne i spłacając zobowiązania. Nie zawsze bardzo wysoki wskaźnik płynności  jest dobrą rzeczą.

Rachunki sweep – sposób na szybką poprawę płynności finansowej w firmie

Jednym ze sposobów na szybką poprawę wskaźnika płynności firmy jest użycie rachunków typu sweep, które przekazują środki na konta o wyższym oprocentowaniu, gdy nie są one potrzebne oraz z powrotem na łatwo dostępne konta, gdy jest to konieczne. Spłacanie zobowiązań również szybko poprawia wskaźnik płynności, a także ogranicza krótkoterminowe koszty ogólne, takie jak czynsz, robocizna i marketing.

Przekształcenie finansowania krótkoterminowego w długoterminowe

Dodatkowe sposoby na poprawę wskaźnika płynności przedsiębiorstwa obejmują wykorzystanie finansowania długoterminowego zamiast krótkoterminowego w celu pozyskania zapasów lub finansowania projektów. Usunięcie zadłużenia krótkoterminowego z bilansu pozwala firmie zaoszczędzić część płynności w najbliższym czasie i lepiej ją wykorzystać.

 Wierzyciele analizują wskaźniki płynności, decydując się na udzielenie firmie kredytu. Zazwyczaj wskaźnik płynności powyżej 1 jest uważany za dobry.

Zmniejszenie zobowiązań

Aby poprawić wskaźnik płynności firmy w dłuższej perspektywie, warto również przyjrzeć się należnościom i zobowiązaniom. Upewnij się, że fakturujesz klientom tak szybko, jak to możliwe, a oni płacą na czas. Jeśli chodzi o zobowiązania, zechcesz upewnić się, że jest odwrotnie – dłuższe cykle płacowe są bardziej korzystne dla firmy, która próbuje poprawić swój wskaźnik płynności. Z niektórymi dostawcami często można negocjować dłuższe terminy płatności.

Być może w firmie w łatwy sposób da się na czymś zaoszczędzić. Czasami środki finansowe są wykorzystywane w nieodpowiedni sposób, doprowadzając do zastojów finansowych. Płynność finansową w firmie można poprawić nieraz w naprawdę prosty sposób. Nawet jeżeli oszczędności nie będą duże, to w perspektywie dalszych inwestycji okazać się mogą konieczne.

Faktoring

Faktoring to obecnie bardzo popularny sposób działania, który w dłuższej perspektywie ma za zadanie wpłynąć na poprawę płynności finansowej przedsiębiorstwa. W jaki sposób? Faktoring polega na odpłatnym przekazaniu nieopłaconych faktur od klienta zewnętrznej firmie, która nie tylko zapłaci ich znaczną część od razu, ale także sama zajmie się odzyskiwaniem należności od klientów. W ten sposób płynność finansowa przedsiębiorstwa jest zachowana i można myśleć o dalszych inwestycjach. Oczywiście temat faktoringu jest nieco bardziej skomplikowany i warto zapoznać się z jego szczegółami.

Dokapitalizowanie przez właściciela lub wsparcie inwestora

Czasami dodatkowe źródła finansowania są niezbędne, aby firma mogła stanąć na nogi. Poprawienie płynności finansowej firmy w niektórych przypadkach nie obejdzie się bez wsparcia inwestora albo dołożenia środków przez samego właściciela. Oczywiście uda się to tylko w sytuacjach, kiedy jest konkretny plan działania.

Zdolność firmy do spłaty zobowiązań jest ważnym miernikiem jej kondycji finansowej. Firma, która jest w stanie pokryć wydatki biznesowe i spłacić długi poprzez zyski, które generuje z działalności biznesowej i efektywne wykorzystanie aktywów, ma szansę odnieść sukces i się rozwijać.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!