Jak wybrać prawnika do firmy?

Każda firma, wcześniej lub później, potrzebować będzie własnego prawnika do reprezentowania jej interesów w różnych sytuacjach. Jako przedsiębiorca będziesz musiał wybrać prawnika najlepszego do swojej firmy. Na co zwrócić uwagę?  

Jak wybrać prawnika do firmy?
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 21 września 2020

Wybierz odpowiedni moment na zatrudnienie prawnika

Ogólnie rzecz biorąc, im szybciej nawiążesz tę kluczową relację i zaczniesz otrzymywać dobre rady prawne, tym lepiej dla twojej firmy. Jeśli dopiero zaczynasz, skontaktuj się z prawnikami biznesowymi i zapytał ich, jakie są ich stawki za podstawowe usługi, takie jak wstępna konsultacja lub założenie firmy. Możesz umieścić te liczby w budżecie swojej firmy. Pamiętaj, aby zatrudnić prawnika, zanim zrobisz coś, co przysporzy ci kłopotów. Na przykład, jeśli tworzysz spółkę osobową, zawierasz umowę najmu, bierzesz pieniądze od inwestorów, wysoki priorytet powinno mieć zatrudnienie prawnika, który będzie chronił twoje prawa.

 Skoncentruj się na rodzaju prawnika, jakiego potrzebujesz

Większość prawników biznesowych może obsłużyć typowe potrzeby formacyjne. Jeśli potrzebujesz tylko znaku towarowego lub masz tylko pytanie dotyczące prawa podatkowego, możesz skupić się na prawniku specjalizującym się w tych obszarach. Jeśli szukasz ogólnego, długoterminowego radcy prawnego dla swojej firmy, znajdź prawnika biznesowego.

Znajdź prawnika, który rozumie – lub chce się dowiedzieć – wiele o twoim rynku lub niszy

To jest kontynuacja poprzedniego punktu. Potrzebujesz ogólnego prawnika biznesowego, ale jeśli ten prawnik nie ma pojęcia o twojej branży ani o tym, jak działa twoja firma, z pewnością pojawią się wyzwania komunikacyjne. Oznacza to, że twój radca prawny powinien chcieć dowiedzieć się i zrozumieć, czym zajmuje się twoja firma na co dzień oraz kim są twoi główni klienci i partnerzy strategiczni. Te punkty należy uwzględnić przy wyborze prawnika do swojej firmy.

Wybierz firmę prawniczą o odpowiedniej wielkości

Praca z dużymi i małymi firmami oraz praktykami indywidualnymi ma swoje wady i zalety. Czasami, chociaż nie zawsze tak jest, startupy i małe firmy mają niski priorytet dla większych firm prawniczych. Jeśli kancelaria naprawdę zarabia, reprezentując ogromne firmy, duże jednostki rządowe i tym podobne, może być wyzwaniem dla jej prawników, by reagować na potrzeby każdego klienta.

Jednak współpraca z większymi kancelariami może przynieść korzyści, jeśli twoja firma wymaga zasobów, które firma może wnieść. Na przykład bardzo złożone procesy sądowe mogą być bardziej odpowiednie dla większej firmy niż samodzielnego prawnika lub małej firmy. Czasami klienci preferują strategię mieszaną – regularną, stałą współpracę z samodzielnym prawnikiem lub małą kancelarią oraz korzystanie z dużej firmy (zazwyczaj po wyższych kosztach) przy konkretnych, okazjonalnych projektach.

Upewnij się, że struktura opłat jest dla ciebie wygodna

Tradycyjnie większość prawników biznesowych pracuje na godziny. Oznacza to, że każdy adwokat ma stawkę godzinową. Niektórzy prawnicy całkowicie odeszli od rozliczania godzinowego i naliczają tylko stałą kwotę za każdą usługę. Najpopularniejsze podejście to hybryda rozliczeń godzinowych i stałych opłat, w zależności od projektu. Na przykład, jeśli twoja firma potrzebuje pomocy przy skomplikowanych negocjacjach umowy, prawnikowi może być bardzo trudno oszacować ilość czasu, który to zajmuje, więc rozliczanie na podstawie zegara może być najbardziej sensowne. Jednak jeśli robią taki rodzaj zadań, jaki robili już wiele razy, i wiedzą prawnie, z czym będzie się to wiązać, obie strony mogą wyjść lepiej na ustaleniu wstępnej opłaty.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!