ZUS: Uproszczone formularze pełnomocnictwa na PUE ZUS od 30 września

Zdarza się, że z jakiegoś powodu nie jesteśmy w stanie załatwić osobiście swoich spraw w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych i wyznaczamy w tym celu pełnomocnika. Jak informuje ZUS od 30 września na Platformie Usług Elektornicznych (PUE) zostaną udostępnione uproszczone formularze pełnomocnictwa oraz odwołania pełnomocnictwa.

ZUS: Uproszczone formularze pełnomocnictwa na PUE ZUS od 30 września
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 30 września 2020

Jaki formularz dla pełnomocnika w ZUS?

Jeżeli chcemy udzielić komuś pełnomocnictwa do załatwienia naszych spraw w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, musimy wypełnić przygotowany w tym celu formularz PEL. W przypadku odwołania pełnomocnictwa konieczny jest inny dokument oznaczony przez ZUS skrótem PEL-O.

Pamiętajmy, że nasze sprawy w ZUS może załatwić upoważniona osoba, za wyjątkiem sytuacji związanych z kontrolą Zakładu Ubezpieczenia Społecznego.

Jakie pełnomocnictwo w ZUS w przypadku spraw spółek

Jak informuje ZUS — „jeśli jednoosobowa reprezentacja wynika z wpisu w KRS, nie trzeba składać formularza PEL”. W takim wypadku należy skontaktować się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i poprosić o dostęp do roli „Płatnik” na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.

W przypadku spółek, które posiadają wielu przedstawicieli, oprócz wspomnianego formularza PEL należy wypełnić załącznik PEL-Z, który można złożyć zarówno nie ruszając się z biura przez Platformę Usług Elektronicznych lub dostarczyć wydrukowany dokument do najbliższej placówki ZUS. Co ważne, wspomniany załącznik powinni podpisać wszyscy przedstawiciele. Brak kompletu podpisów oznacza, że nasz wniosek będzie nieważny, a pełnomocnictwo nie zostanie skutecznie udzielone.

Odwołanie pełnomocnictwa – nowy formularz

Każde pełnomocnictwo można odwołać. By tak się stało, w przypadku ZUS konieczne jest spełnienie bardzo podobnych wymagań jak w przypadku jego udzielenia.

Formularz PEL-O jest zupełnie nowym dokumentem, który przyda się w sytuacji w której chcemy odwołać udzielone wcześniej pełnomocnictwo. Co ciekawe, nie musi go składać sam mocodawca. Zgodnie z przepisami może to zrobić sam pełnomocnik, jeśli chce zrezygnować z udzielonych mu wcześniej uprawnień. Co ważne, formularz ten odwołuje wszystkie pełnomocnictwa udzielone dotychczas danej osobie. Oznacza to, że jeśli zamierzamy jedynie ograniczyć zakres nadanych wcześniej uprawnień, nie powinniśmy wypełniać dokumentu PEL-O. W takiej sytuacji, należy jeszcze raz wypełnić formularz PEL oraz określić obszar jakiego będzie dotyczyło „nowe” pełnomocnictwo.

Odwołanie pełnomocnictwa w przypadku spółek

Nieco więcej formalności dotyczy spółek, które posiadają wielu przedstawicieli. W takim przypadku nie wystarczy jedynie formularz PEL-O. Trzeba również sięgnąć po wspomniany wcześniej załącznik PEL-Z, który będzie zawierał podpisy wszyskich przedstawicieli. Podobnie jak w przypadku udzielania pełnomocnictwa, dokument możemy złożyć zarówno elektronicznie za pośrednictwem PUE ZUS albo złożyć w obsługującej nas placówce Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Jak podpisać formularze dotyczące pełnomocnictwa ZUS?

W przypadku udzielenia pełnomocnictwa przez elektroniczny formularz PEL jak i odwołując je (PEL-O) musimy pamiętać o konieczności podpisania dokumentów. W tym przypadku można to zrobić na trzy sposoby. W grę wchodzi profil zaufany (PZ ePUAP), podpis osobisty (przy wykorzystaniu elektronicznego Dowodu Osobistego) lub kwalifikowany podpis elektroniczny.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!