Nieistniejące nagrody i fałszywe promocje - 1,6 mln zł kary za oszukiwanie klientów podczas pokazów

Prezes UOKiK nałożył karę na spółkę Swiss-Med w wysokości 1 654 961 zł za stosowanie nieuczciwych praktyk podczas pokazów handlowych. Wszczął także postępowanie wyjaśniające wobec firmy Eneda, która ściąga klientów na pokazy pod pretekstem darmowych bonów turystycznych, a w rzeczywistości sprzedaje podczas nich garnki i  materace.

Nieistniejące nagrody i fałszywe promocje - 1,6 mln zł kary za oszukiwanie klientów podczas poka
  • Dorota Kraskowska
  • /
  • 30 września 2020

To kolejna w ostatnim czasie wysoka kara za pokazy handlowe – w lipcu UOKiK nałożył na firmę Comfotr Med+ sankcje w wysokości 3,5 mln zł.

Spółka Swiss-Med ze Stęszewa wabiła klientów na spotkania debatami o zdrowym stylu życia i atrakcyjnymi prezentami typu wielofunkcyjny, automatyczny ekspres do kawy. Prezent okazywał się kawiarką o wartości do kilkudziesięciu złotych. Firma sprzedawała podczas pokazów towary po cenach wielokrotnie zawyżonych w stosunku do cen rynkowych, oferowała produkty tylko w pakietach, stosowała fałszywe rabaty. “Wyjątkową promocją” był na przykład zestaw za jedyne 10,5 tys. zł (pościel wełniana i 5 innymi urządzeń typu odkurzacz i mata masująca). Firma zapewniała, że jeśli klient kupowałby te produkty osobno, zapłaciłby ponad 45 tys. zł!

- Za nieuczciwe praktyki rynkowe – wprowadzanie konsumentów w błąd, obiecywanie im nieistniejących korzyści – nałożyłem na spółkę Swiss-Med karę finansową w wysokości 1,6 mln zł. Nie ma mojej zgody na manipulowanie konsumentami, oferowanie im za 10 tys. zł produktów, które na rynku mogliby kupić za ułamek tej kwoty i jeszcze przedstawianie tego jako wyjątkowej okazji. Takie praktyki są absolutnie bezprawne i krzywdzące dla konsumentów. Nie ma mowy o jakiejkolwiek tolerancji czy taryfie ulgowej dla nieuczciwych przedsiębiorców organizujących pokazy handlowe – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Swiss-Med musi natychmiast zaprzestać stosowania kwestionowanych praktyk i poinformować poszkodowanych klientów o decyzji UOKiK.

W toku jest jeszcze ok. 10 postępowań dotyczących nieuczciwych praktyk podczas pokazów handlowych. UOKiK wszczął we wrześniu br. postępowanie wyjaśniające wobec poznańskiej spółki Eneda. Firma zapraszając gości na spotkania wykorzystuje uruchomiony podczas pandemii COVID-19 projekt „Bezpieczne wakacje", który powstał w celu ratowania polskiej turystyki. Konsumenci skarżą się, że organizator wabi gości na spotkania oferując darmowy bon turystyczny na 3-dniowy pobyt z wyżywieniem w jednym z polskich hoteli, podczas gdy bon uprawniał jedynie do zniżek. Podczas spotkań firma prowadzi sprzedaż garnków i materaców oraz losuje "nagrody", za które ostatecznie trzeba było zapłacić. Postępowanie wyjaśniające ma na celu weryfikację, czy są podstawy do postawienia spółce Eneda zarzutów naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Kara w takim przypadku wynosi do 10 proc. obrotów firmy.

CZYTAJ TEŻWątpliwe zyski z inwestycji w condohotele. UOKiK stawia zarzuty przedsiębiorcom

Prawo odstąpienia od umowy

Jeśli kupiłeś produkty podczas pokazu handlowego i chcesz je zwrócić, masz prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni. Takie prawo do namysłu przysługuje konsumentowi, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Nie musisz podawać przyczyny odstąpienia od umowy. Jedyny koszt, jaki poniesiesz to opłata za odesłanie zakupów. Formularz odstąpienia od umowy można pobrać ze strony prawakonsumenta.uokik.gov.pl. 

Na podstawie materiału UOKiK

Pomoc dla konsumentów:

Infolinia konsumencka: 801 440 220 lub 22 290 89 16 

[email protected]

Rzecznicy konsumentów – w twoim mieście lub powiecie

Regionalne Ośrodki Konsumenckie: 22 299 60 90 – Dlakonsumenta.pl

CZYTAJ TEŻ 114 tys. zł kary za wykonywanie bezwartościowych badań medycznych

 

 

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!