Wątpliwe zyski z inwestycji w condohotele. UOKiK stawia zarzuty przedsiębiorcom

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów przeciwko przedsiębiorcom budującym lokale na wynajem — tzw. condohoteli będących standardowym hotelem, w którym właścicielami pokojów są osoby prywatne. Sprzedający w prospektach reklamowych kuszą zyskami na poziomie 10 procent. Tymczasem realna stopa zwrotu okazuje się znacznie niższa. Jakie praktyki zakwestionował UOKiK?

Wątpliwe zyski z inwestycji w condohotele. UOKiK stawia zarzuty przedsiębiorcom
  • Dorota Kraskowska
  • /
  • 13 września 2020

Zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów postawiono następującym przedsiębiorcom budującym lokale na wynajem: Infinity Zieleniec Ski&Spa, CGA Invest (dawniej Czarna Góra Apartamenty), Grupa Gent Holding (Gent Holding, Gent Fund, Equal Real Estate). Grupa Gent Holding buduje prywatne akademiki, a dwie pierwsze spółki — condohotele. Wątpliwości UOKiK dotyczą sposobu informowania klientów o zasadach finansowania inwestycji oraz o wysokości stopy zwrotu.

- Porównaliśmy treść materiałów reklamowych z umowami zawieranymi w sprawie zakupu lokali w inwestycjach. Postawione zarzuty dotyczą m.in. reklamowania w materiałach reklamowych zawyżonej stopy zwrotu. W każdym z trzech przypadków liczona jest ona od kwoty niższej niż ta, którą inwestor musi ponieść na zakup lokalu. To sprawia, że biorąc pod uwagę duże ryzyko wiążące się z inwestycją w condohotele, oferowana konsumentom stopa zwrotu może nie być tak atrakcyjna, jak wskazywałyby na to informacje prezentowane przez spółki. Także inne informacje, prezentowane przez spółki, mogły wprowadzać konsumentów w błąd poprzez wykreowany obraz stabilnej i bezpiecznej inwestycji – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

CZYTAJ TEŻCo musi znaleźć się w ogłoszeniu sprzedaży nieruchomości na rynku wtórnym?

Inwestycja w condohotele. Czym deweloperzy kuszą inwestorów?

Inwestor decydujący się na zakup pokoju w condohotelu może korzystać z nieruchomości przez określony czas w roku, w pozostałym czasie pokój jest wynajmowany. Właściciele firm budujących condohotele obiecują pewne zyski — na poziomie 10% rocznie i zwrot z inwestycji nawet po kilku latach. Tymczasem rzeczywistość nie wygląda tak, jak w folderach reklamowych. Roczne zyski z takich inwestycji nie przekraczają 5 procent zainwestowanych pieniędzy, i to tylko w przypadku najbardziej udanych projektów. Zysk w takiej wysokości jest możliwy przy założeniu, że obiekt jest doskonale administrowany i ma praktycznie pełne obłożenie, co w polskim klimacie nie jest takie oczywiste, nawet w najatrakcyjniejszych lokalizacjach. W większości przypadków całość inwestycji zwraca się dopiero po 15 latach. 

UOKiK zakwestionował następujące praktyki: 

  • Spółkom Infinity Zieleniec Ski&Spa oraz CGA Invest zarzucono, że zapewniały klientów o bezpieczeństwie inwestycji, podczas gdy w rzeczywistości nie stosowały żadnych środków ochrony wpłat, np. rachunków powierniczych zapewnianych przez deweloperów realizujących inwestycje typowo mieszkaniowe.

  • Tym samym spółkom postawiono zarzuty nieudzielania albo udzielania mylnych informacji dotyczących finansowania inwestycji. Przedsiębiorcy nie informowali swoich klientów, że inwestycje są realizowane całkowicie z ich pieniędzy (CGA Invest realizowała oraz Infinity Zieleniec Ski&Spa). Z kolei Gent Holding informował, że środki na budowę pochodzą z własnych środków firmy oraz kredytów bankowych, a w rzeczywistości głównymi źródłami finansowania były wpłaty klientów na poczet przedsprzedaży lokali w condohotelach, a także środki zgromadzone z emisji obligacji i zaciągniętych pożyczek. 

  • Spółkom Zieleniec Ski&Spa, CGA Invest oraz Gent Holding postawiono zarzut dotyczący sposobu informowania o gwarantowanej stopie zwrotu. Liczona jest ona od ceny netto lokalu — bez podatku VAT (23%). 

  • Gent Holding zobowiązywał swoich klientów do ponoszenia kosztów remontu lokalu raz na pięć lat. Koszty te miały być potrącane z przyszłych przychodów inwestorów.

  • Infinity Zieleniec Ski&Spa oraz CGA Invest stosował zapisy w umowach, które nie zgadzają się z informacjami podawanymi wcześniej w materiałach reklamowych, np.  w kwestii terminów wypłacania zysków — w reklamie obiecywał wypłaty co miesiąc, a w umowie znalazły się ostatecznie zapisy o wypłatach realizowanych raz na kwartał. 

Przepisy Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów pozwalają nałożyć na przedsiębiorców naruszających zbiorowe interesy konsumentów karę finansową w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu danego przedsiębiorcy.

UOKiK przypomina, że konsumenci mogą zgłaszać nieprawidłowości dzwoniąc na infolinię konsumencką: tel. 801 440 220, (22) 290 89 16, pisząc na adres: [email protected] lub kontaktując się z Regionalnymi Ośrodkami Konsumenckimi: (22) 299 60 90,  Dlakonsumenta.pl  

CZYTAJ TEŻ Wyłączenie rękojmi i gwarancji przy zakupie nieruchomości. Czy to możliwe?

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!