Jak założyć bibliotekę pracowniczą?

Podnoszenie kompetencji, dostęp do specjalistycznej wiedzy i czasem niespodziewanie niskie koszty przedsięwzięcia – coraz więcej firm odkrywa sens tworzenia zakładowych bibliotek, które stają się dodatkowym pozapłacowym benefitem dla pracowników. Jak stworzyć taką platformę wymiany informacji i zaoszczędzić np. na szkoleniach? Podpowiadamy.

Jak założyć bibliotekę pracowniczą?
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 21 lipca 2020

Jak wystartować z biblioteką zakładową?

Aby powstała biblioteka zakładowa, czasem wystarczy jedynie… zrobić solidne porządki w firmie. Szybko przekonamy się, w biurach zalega bardzo wiele ciekawych pozycji przywiezionych przez pracowników ze szkoleń, prenumerowanych czasopism specjalistycznych, poradników, komentarzy do ustaw czy instrukcji. W prosty sposób, zalegające materiały mogą przysłużyć się do podnoszenia kompetencji wśród pracowników. To popularne rozwiązanie np. w kancelariach prawnych, ośrodkach badań i rozwoju czy firmach zajmujących się doradztwem podatkowym stosowane jest także w innych branżach. Pozwala także na niemałe oszczędności, nie tylko na szkoleniach ale także zakupach specjalistycznej literatury. Nie jest tak, że w dziale HR, każdy pracownik musi mieć na biurku kodeks pracy. Wystarczą jeden lub dwa egzemplarze w ogólnodostępnym miejscu, do których każdy i w każdym momencie może zajrzeć. Podobnie jest z fachową prasą, której na rynku jest bardzo wiele.

Jak zorganizować bibliotekę zakładową?

Niektórych przedsiębiorców może zniechęcić organizacja firmowej biblioteki. Niesłusznie. Zamiast specjalistycznego oprogramowania oraz systemu czytników i kart bibliotecznych czasem wystarczy zwykła tabela w arkuszu kalkulacyjnym, w której można wpisać konkretne pozycje oraz nazwisko osoby, która w danym momencie wypożyczyła książkę.

Nie jest też tak, że biblioteka musi mieć jedno konkretne miejsce. Tworząc w ogólnodostępnej lokalizacji arkusz kalkulacyjny można zaznaczyć, który dział w firmie jest w posiadaniu danej książki. I tak na przykład pracownik ochrony, który chce sprawdzić coś w kodeksie pracy, dowie się, że może go wypożyczyć w dziale kadr. Z kolei interesująca się mediami społecznościowymi pracownica księgowości będzie mogła wypożyczyć specjalistyczne czasopismo z działu marketingu itd. Poza oczywistymi plusami związanymi z przekazywaniem wiedzy, mamy tutaj do czynienia z dodatkowymi plusami jak integracja zespołu z różnych pionów organizacyjnych.

Biblioteka zakładowa a prawa autorskie

Wielu przedsiębiorców organizujących biblioteki w swoich zakładach zastanawia się nad problematyką praw autorskich. Należy pamiętać, że w przypadku nieodpłatnego wypożyczania książek pracownikom nie jest konieczna zgoda autora na rozpowszechnianie utworu, więc nie ma mowy o jakimkolwiek łamaniu prawa autorskiego.

Przeczytanie trzech książek – cel dla pracownika

Każdy z nas spotyka się czasami z zatrważającymi statystykami dotyczącymi poziomu czytelnictwa w Polsce. Dobrze nie jest. Są firmy, które organizując bibliotekę dla pracowników stawia przed nimi cel – przeczytania przynajmniej trzech pozycji z firmowej biblioteki. Co więcej, w portalach komunikacji wewnętrznej tworzy miejsce na recenzje i system wzajemnych poleceń.

Biblioteka pracownicza jako dodatkowy benefit

Wielu pracowników odbiera istnienie bibliotek pracowniczych jako dodatkowy benefit i trudno się temu dziwić. Po pierwsze mają możliwość szybkiego dostępu do wiedzy, która może się przyczynić do podnoszenia kwalifikacji. Po drugie, sami oszczędzają na zakupie specjalistycznej literatury, bowiem mają ją w zasięgu ręki. Po trzecie, biorąc pod uwagę godziny pracy bibliotek publicznych, wiele osób, szczególnie tych dojeżdżających, nie ma możliwości skorzystania z ich zasobów.

Bookcrossing w firmie

Cenną inicjatywą działającą niezależnie od biblioteki jest utworzenie miejsca, w którym pracownicy mogą wymieniać się książkami. Przynosząc i odkładając na specjalną półkę swoją książkę mogą wziąć w zamian inną pozostawioną przez kolegę czy koleżankę z pracy. System ten już kilka lat temu wkroczył do wielu biurowców i spotkał się z ogromnym zainteresowaniem wśród osób, które lubią czytać, ale nie mają czasu na odwiedziny publicznych bibliotek.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!