Jakie prawa ma pacjent? [cz. 1]

Oprócz obowiązków pacjent ma również prawa. Ich znajomość jest bardzo pomocna, zwłaszcza w momencie, kiedy zaczynają się problemy zdrowotne. Wtedy wiadomo czego się spodziewać, czego można oczekiwać w tak trudnej sytuacji, gdy ważne jest zdrowie lub życie — nasze lub bliskich. Warto zapoznać się z nimi, mieć wiedzę na temat tego, co muszą zapewnić placówki medyczne: szpitale, przychodnie oraz to, w jaki sposób powinni postępować pracownicy sektora medycznego. Przygotowaliśmy dla Was artykuły związane z prawami pacjenta — dziś zapraszamy na pierwszy!.

Jakie prawa ma pacjent? [cz. 1]
  • Małgorzata Łaziuk
  • /
  • 10 kwietnia 2023

Prawo do świadczeń zdrowotnych

Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej. Pacjent ma prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia.

Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej. Takie działania muszą być zgodne z aktualną wiedzą, metody działania — wypróbowane. Proces leczenia powinien odbywać się ze wsparciem środków leczniczych, które są pomocne w leczeniu schorzenia, na które cierpi pacjent. Osoba będąca pod opieką lekarza ma prawo także do konsultacji lekarskich innego lekarza (a także położnej, czy pielęgniarki). Udzielanie podstawowych świadczeń zdrowotnych nie powinno trwać dłużej niż to konieczne, a do tego być zgodne z etyką zawodu, wykonane przez specjalistę urządzeniami zgodnymi z zasadami sanitarnymi, a także — w miarę możliwości — odpowiednio zaawansowanymi technicznie. Jeśli istnieje zagrożenie życia świadczenie powinno zostać wykonane w sposób natychmiastowy.

Prawo do dokumentacji medycznej

Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych.
Pacjent ma prawo do zapewnienia ochrony danych zawartych w dokumentacji medycznej oraz innych związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych.

Dostęp do dokumentacji medycznej powinien być udzielony pacjentowi zawsze. Osoba, która chciałaby zapoznać się z nią powinna zgłosić się do odpowiedniej placówki z wnioskiem ustnym lub pisemnym, podając informację jakich dokumentów potrzebuje, z jakich poradni, czy dotyczącą zakresu czasowego. Dokumentacja medyczna może zostać wydana jedynie osobom, których ona dotyczy, lub upoważnionych.

Na wydanie historii choroby czasem trzeba poczekać kilka dni lub tydzień — dwa. Dodatkowo — może ona zostać przekazana w formie elektronicznej — wysyłając na e-mail; a także — papierowej, na nośniku elektronicznym oraz na miejscu — do wglądu. Za jej wydanie może zostać naliczona opłata (warto wiedzieć, że pierwszą kopię dokumentacji można wykonać bezpłatnie).

Prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie

Szpital oraz każdy inny podmiot udzielający stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych mają obowiązek zapewnić Ci bezpłatne przechowywanie rzeczy wartościowych w depozycie.

Wizyta w szpitalu wiąże się z różnymi trudnościami, zdarza się także że świadczenie medyczne nie odbywa się w mieście zamieszkania. Wiele osób trafia do szpitala z zaskoczenia, dlatego bardzo ważne jest, aby w takiej placówce znajdowało się miejsce, w którym można przechować szczególnie cenne przedmioty, by znajdowały się one pod nadzorem. 

Przechowywanie w salach może nie być bezpieczne — zdarzają się kradzieże, pojawiają się odwiedzający osoby leżącej obok. Pomieszczenia nie są zamykane, a po korytarzach porusza się wiele osób — w przypadku kradzieży — niemożliwych do zidentyfikowania. Dodatkowo — także podczas wykonywania niezbędnych badań może się zdarzyć, że sala wraz z rzeczami jest bez nadzoru. Szpital, jako placówka całodobowa powinna udostępniać miejsce do przechowywania ważnych dla pacjenta przedmiotów, jednak, co warto zaznaczyć — pacjent powinien wypełnić kartę depozytową, w której znajduje się dokładny spis i opis przedmiotów przekazanych do niego pozwalający na łatwe zidentyfikowanie w razie konieczności.

W przypadku, kiedy do szpitala trafia osoba nieprzytomna, rzeczy do depozytu oddawane są przez personel wyznaczony przez kierownika, następnie zaś o takim fakcie informowana jest rodzina. Jeśli pacjent odzyska przytomność i nadal chce, aby jego rzeczy znajdowały się w tym miejscu — przedkłada dokument z podpisem i datą.

Poszanowanie praw pacjenta jest niezwykle ważne: może się to okazać zaskakujące, ale pozwala na polepszenie samopoczucia u niego, a co za tym idzie — szybszy powrót do zdrowia. Warto jednak pamiętać, aby również do personelu medycznego odnosić się z szacunkiem, z poszanowaniem ich osoby, nie zachowywać się źle, ani nie wymagać niemożliwych do realizacji rzeczy — niektórych czynności nie mogą wykonać ze względu na przepisy prawne.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

O nas

Rzetelna Grupa

Rzetelna Grupa Sp. z o.o - firma doradztwa biznesowo-prawnego. Jest właścicielem marki dziennikprawny.pl

Wydawca

Rzetelna Grupa Sp. z o.o.
ul. Nowogrodzka 42 lok. 12
00-695 Warszawa
[email protected]
NIP: 524-261-19-51, Regon: 141022624, KRS: 0000284065
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie
XII Wydział Gospodarczy KRS
Kapitał zakładowy: 50.000 zł
2007 - 2024 © Copyright - Rzetelna Grupa Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.