Jakie sprawy można załatwić poprzez profil zaufany?
Profil zaufany to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można potwierdzić swoją tożsamość w systemach podmiotów publicznych. Jest to niewątpliwie bardzo wygodna opcja załatwienia wielu spraw bez wychodzenia z domu. W jaki sposób założyć profil zaufany i jakie usługi można dzięki niemu zrealizować?

- Anna Pakaszewska-Cetera
- /
- 4 maja 2023
Co to jest profil zaufany i kto może go założyć?
Profil zaufany to metoda identyfikacji, którą obywatel wykorzystuje, załatwiając sprawy urzędowe w formie online. Potwierdza swoja tożsamość w przeróżnych portalach, urzędach, usługach administracji publicznych. Za jego pośrednictwem można złożyć podpis zaufany, który jest równoznaczny z podpisem odręcznym.
Profil zaufany może założyć każda osoba, która posiada numer pesel i pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Wyjątkiem są tutaj osoby ubezwłasnowolnione i dzieci, które nie ukończyły 13 lat.
Jak założyć profil zaufany?
Najszybszym i najprostszym sposobem na założenie profilu zaufanego jest wykorzystanie swojego internetowego konta bankowego. Po zalogowaniu do banku należy odszukać formularz zakładania profilu zaufanego, wypełnić go i zarejestrować się. Profil zaufany będzie aktywny od razu, po ukończeniu procesu rejestracji.
Profil Zaufany – rekord zainteresowania cyfrowym narzędziemAnna Malinowska
Jeżeli bank nie oferuje możliwości założenia profilu zaufanego, należy wówczas wypełnić wniosek online, a następnie potwierdzić go kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub osobiście, w jednym z wielu punktów potwierdzających, takich jak urzędy wojewódzkie, skarbowe i niektóre urzędy pocztowe.
Profil zaufany jest ważny 3 lata. Po upływie tego czasu można przedłużyć jego ważność o kolejne 3 lata.
Jakie sprawy można załatwić poprzez profil zaufany?
Profil zaufany daje możliwość załatwienia wielu spraw urzędowych online poprzez dostęp do portali urzędowych, takich jak:
1. Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP), poprzez którą coraz więcej urzędów udostępnia swoje usługi, przykładowo, dzięki niej można:
- złożyć wniosek o dowód dla siebie lub dziecka, zgłosić utratę lub zniszczenie dowodu lub prawa jazdy
- uzyskać odpis aktów: małżeństwa, zgonu, urodzenia
- zgłosić urodzenie dziecka
- złożyć odwołanie od decyzji administracyjnej
- sprawdzić swoje rozliczenia podatkowe, zgłosić spadek lub darowiznę
- pobrać zaświadczenie o niekaralności
- zarejestrować się jako osoba bezrobotna i korzystać ze szkoleń
- sprawdzić swoje punkty karne
- wystąpić o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego
2. Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Zdrowotnych (PUE ZUS), tutaj można:
- umówić się na wizytę w placówce ZUS
- złożyć wnioski, w tym o przyznanie świadczenia wychowawczego 500+
- sprawdzić swoje zwolnienia lekarskie
- sprawdzić stan swojego konta ubezpieczeniowego w ZUS
3. Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej (CEIDG) — dzięki temu portalowi, który jest elektronicznym rejestrem przedsiębiorców, można m.in. zarejestrować, zawiesić, wznowić lub zlikwidować działalność gospodarczą
4. Platforma Usług Elektronicznych Urzędu Patentowego RP (UPRP) — za jej pośrednictwem można złożyć wniosek o ochronę wynalazku, wzoru użytkowego, przemysłowego lub znaku towarowego
5. Portal e-budownictwo — dzięki któremu istnieje możliwość złożenia wniosków w zakresie budownictwa.
Należy mieć na uwadze fakt, że niestety nie wszystko uda się załatwić bez wizyty w urzędzie. Przykładowo, nie będzie możliwe podpisanie deklaracji i informacji podatkowych, zamknięcie spółki, czy też dokonanie zmian w KRS, jeżeli spółka nie była rejestrowana online.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.