Koniec ze szlabanami na autostradach? Nowy pobór opłat w 2021 roku

Autostrada z definicji zapewnia szybkie przemieszczanie się na długich dystansach. Problem w tym, że czas jaki zaoszczędzimy mknąc nowoczesną drogą, możemy stracić na bramce poboru opłat. Resort Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa chcą to zmienić wprowadzając nowy, „bezszlabanowy” sposób uiszczania opłaty za przejazd autostradą. Nowe rozwiązania mają zadebiutować w IV kwartale 2021 roku na autostradzie A2 Konin-Stryków oraz A4 Wrocław-Sośnica.

Koniec ze szlabanami na autostradach? Nowy pobór opłat w 2021 roku
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 29 września 2020

Zmiany w prawie – kto odpowiada za pobór opłat?

Wybór odcinków, na których mają w przyszłym roku zniknąć szlabany bramek poboru opłat nie jest przypadkowy. Od początku drugiego półrocza 2020 roku to szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) odpowiada na nich za pobór opłat za przejazd autostradą. Obecnie za przejazd można zapłacić korzystając ze stanowisk manualnych – czyli w bramkach ze szlabanami lub elektronicznie za pośrednictwem urządzeń OBU takich jak viaBOX czy viaAUTO. Działają one w technologii fal radiowych DSRC.

- „Przygotowujemy rozwiązania, które pozwolą na odejście od manualnego poboru opłaty za przejazd autostradą i likwidację tzw. bramek. Naszym celem jest pobór wszystkich opłat drogowych w jednym systemie bezbramkowym. Chcemy w pełni wykorzystać potencjał nowych technologii i stworzyć system, który będzie bezpieczny i wygodny dla użytkowników dróg” – powiedział minister finansów Tadeusz Kościński.

Kiedy przejazd w trybie „free flow”?

Aby było to możliwe konieczny jest pobór opłat w tzw. trybie „free flow”, który wyeliminuje potrzebę zatrzymywania pojazdu na bramkach. Ministerstwo uspokaja, że nie będzie to się wiązało z koniecznością montowania w autach dodatkowych urządzeń bazujących na technologii GPS. Pomysł jest taki, by system e-Toll działający m.in. w przypadku ciężarówek był stosowany przez KAS do poboru wszelkich opłat drogowych. Jedynie opcjonalnym rozwiązaniem jest wykorzystanie do tego celu danych geolokalizacyjnych, wyjaśnia resort. Biorąc pod uwagę tempo prac, pierwsze bramki mogą zniknąć w IV kwartale 2021 roku.

Ministerstwo zakłada wprowadzenie okresów przejściowych np. trzymiesięcznych w których równolegle będą istniały bramki oraz nowe metody płatności.

Alternatywne sposoby opłat za przejazd autostradą

Resort Finansów wraz z Krajową Administracją Skarbową obecnie mówią o dwóch, równoległych możliwościach wnoszenia opłat za przejazd przez pojazdy lekkie – czyli o masie nie przekraczającej 3,5 tony.

Pierwszym rozwiązaniem byłby zakup elektronicznego biletu autostradowego – tzw. e-ticket, drugim zaś mechanizm oparty o dane geolokalizacyjne przekazywane do e-Toll czyli Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej działającego w strukturach KAS. To rozwiązanie jest już dobrze przetestowane w polskich warunkach. Obecnie to forma wnoszenia należności za przejazd dla samochodów ciężkich np. za pośrednictwem darmowej aplikacji na telefony komórkowe.

Chętni przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z interfejsu API, który umożliwi sprzedaż biletów autostradowych np. w serwisie internetowym, samoobsługowym terminalu, w aplikacji oraz kiosku czy stacji paliw. Bilet będzie zaletą dla osób, które nie chcą przekazywać komukolwiek swoich danych geolokalizacyjnych oraz dla tych, którzy nie są zaawansowanymi użytkownikami urządzeń mobilnych.

Po co zmieniać system opłat za przejazd autostradą?

Eliminacja bramek na autostradach to przede wszystkim lepszy komfort przejazdu, eliminowanie korków oraz spora oszczędność czasu. Pamiętajmy jednak, że pomysł MF i KAS dotyczy tylko dwóch odcinków autostrad A2 i A4. Można się jednak spodziewać, że jeśli system się przyjmie, skorzystają z niego także koncesjonariusze. W ubiegłym roku pojawiły się alternatywne sposoby płatności np. na autostradzie A1 gdzie opłatę można uiścić za pośrednictwem specjalnej aplikacji (AmberGO). 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!