fb

Kredyt hipoteczny przy działalności – jak bank weryfikuje zdolność kredytową?

Nie jest tajemnicą, że łatwiej uzyskać kredyt hipoteczny przy umowie o pracę na czas nieokreślony niż przy zarobkach osiąganych z własnej działalności. Banki niechętnie podchodzą do takiego źródła dochodu, uważając je za niestabilne. Dlatego, kiedy trafia do nich wniosek kredytowy od właściciela firmy, dokładnie sprawdzają jego zdolność kredytową. Co jest brane pod uwagę? Sprawdź!

Kredyt hipoteczny przy działalności – jak bank weryfikuje zdolność kredytową?
  • Redakcja dziennikprawny.pl
  • /
  • 13 stycznia 2023

Czy można wziąć kredyt hipoteczny przy działalności?

Nie ma podstaw do tego, by przedsiębiorca nie mógł ubiegać się o kredyt hipoteczny. Dzięki niemu może sfinansować wiele inwestycji, które wpłyną na rozwój działalności. Na przykład z przyznanych pieniędzy można wybudować hale magazynowe lub kupić teren pod budowę nowej nieruchomości.

Co więcej, prowadzenie działalności gospodarczej nie wyklucza zaciągnięcia zobowiązania wykorzystywanego do celów prywatnych. Wówczas osoba, która prowadzi firmę, musi ubiegać się o kredyt hipoteczny z oferty konsumenckiej i jako źródło dochodów wskazać własną działalność gospodarczą. Główny problem polega na tym, że trzeba być przygotowanym na szczegółowe sprawdzanie i wydłużony proces formalny przy rozpatrywaniu wniosku kredytowego.

Jak bank weryfikuje zdolność kredytową przedsiębiorcy?

Okazuje się, że dla banku duże znaczenie ma źródło dochodów. Jeśli o kredyty mieszkaniowe ubiegają się przedsiębiorcy z branży gastronomicznej, hotelarskiej, transportowej czy budowlanej, ich sytuacja finansowa uważana jest za szczególnie niestabilną. Ma to też związek z pandemią, która doprowadziła do upadku wielu firm z tego zakresu i postawiła pod ścianą wielu przedsiębiorców, którzy mieli zaciągnięte kredyty hipoteczne.

Podczas weryfikacji zdolności kredytowej przedsiębiorcy bank sprawdza:

  • okres prowadzenia działalności gospodarczej, który musi wynosić minimum rok, ale im jest dłuższy, tym lepiej;
  • branżę, w ramach której funkcjonuje działalność;
  • regularność i stabilność wpływów;
  • wysokość dochodu za ostanie 12 miesięcy oraz średni dochód na miesiąc w tym okresie;
  • metody rozliczania działalności (najlepiej z książki przychodów i rozchodów KPiR);
  • terminowość wpłat do ZUS i US;
  • bazy dłużników: BIK, BIG, KRD;
  • inne zaciągnięte zobowiązania na firmę oraz prywatnie, w tym kredyty konsumenckie i pożyczki pozabankowe;
  • wysokość wkładu własnego;
  • dodatkowe zabezpieczenie nieruchomości (oprócz nakładanej hipoteki), np. weksel in blanco lub możliwość potrącenia opłaty za zaległości z rachunku bankowego kredytobiorcy.

Jak przedsiębiorca może poprawić swoją zdolność kredytową?

Dla banku najlepszy kredytobiorca to ten bez innych zobowiązań do spłaty, ze stabilną sytuacją finansową, minimum 20% wkładem własnym i z nienaganną historią kredytową. Jeśli masz problemy, by dostać w banku kredyt hipoteczny przy działalności gospodarczej:

  • zorganizuj inne, dodatkowe źródło dochodu;
  • rozważ uwzględnienie współkredytobiorców;
  • ureguluj zaległe spłaty;
  • skorzystaj z ofert różnych banku – to, że nie otrzymałeś zgody w jednym, nie oznacza, że w następnym również spotkasz się z odmową.

Więcej o kredytach hipotecznych przy działalności gospodarczej znajdziesz na https://finanse.rankomat.pl/poradniki/kredyt-hipoteczny-przy-dzialalnosci/.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Digital marketing - trendy na 2023 rok
firma

Digital marketing - trendy na 2023 rok

Początek każdego roku zwykle przynosi ze sobą wiele rozmów o nadchodzących trendach — reguła ta dotyczy właściwie wszystkich branż. Na podobnych zasadach działa marketing internetowy — tym...

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!