Łatwiej porównasz ceny usług towarów. Zmiany od 1 stycznia 2023 r.
Nowy rok przyniósł nowe, ważne zmiany dla konsumentów. Dzięki nim znacznie łatwiej porównamy ceny towarów w wielu sklepach. Wszystko przez to, że 1 stycznia 2023 roku w życie weszło rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii, które dotyczy uwidaczniania cen towarów i usług. Nakłada ono na sprzedawców obowiązek podawania informacji o obniżonej cenie towarów i usług, zaraz obok obecnej ceny jednostkowej za usługę lub produkt.
- Anna Petynia-Kawa
- /
- 9 stycznia 2023
Nowe obowiązki sprzedawców
Wraz z rozporządzeniem w życie weszła ustawa z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw. Jak podkreśla ministerstwo, rozwiązania w niej zawarte są związane z wdrożeniem do naszego systemu prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/2161. Nazywana jest dyrektywą Omnibus, a efekty jej prowadzenia są już widoczne w wielu stacjonarnych i internetowych sklepach.
Stop nieuczciwym cenom. Jakie informacje musi zawierać cena?Dorota Kraskowska
Tym samym, podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja wdraża zmiany również w ustawie z 9 maja 2014 roku, o informowaniu o cenach towarów i usług. W najnowszej ustawie w jasny sposób doprecyzowano tom w jaki sposób uwidaczniać ceny, jeśli sprzedawca stosuje obniżki i promocje. Uzupełniono również przesłanki, które mają być uwzględnione, jeśli będzie trzeba nałożyć karę na przedsiębiorcę, który w sposób bardzo uporczywy narusza przepisy związane z uwidocznieniem cen.
Nowe zasady informowania o promocjach i obniżkach
Zgodnie z obowiązującymi przepisami sprzedawca towary lub usług "cenę, cenę jednostkową lub informację o obniżonej cenie uwidacznia się na danym towarze, bezpośrednio przy towarze lub w bliskości towaru, którego dotyczy cena, w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla konsumentów". W jaki sposób ten obowiązek ma być spełniany? Przykładowo, poprzez umieszczanie informacji na wywieszce, w odpowiednim miejscu cennika, albo na specjalnym nadruku umieszczonym na towarze.
Cena na metce różni się od tej na paragonie? Jakie prawa ma klient?Iga Gradzka
Co istotne, jeśli sprzedawca informuje nas o obniżce towaru, ma jednocześnie obowiązek uwidaczniania informacji o tym, jaka najniższa cena towaru obowiązywała przez okres 30 dni przed ogłoszeniem promocji. Co istotne obowiązek ten zostaje wprowadzony w reklamach, sklepach internetowych oraz sklepach stacjonarnych.
Jak oznaczać towary?
Efektem ma być znacznie lepsze poinformowanie konsumentów o atrakcyjności danej oferty oraz tego, jak ceny danego produktu wyglądały wcześniej. Ma to pomóc w podejmowaniu świadomych decyzji konsumenckich i ukrócić praktyki wprowadzania w błąd przez nagłe, sztuczne podnoszenie cen produktu, aby zaproponować efektowną zniżkę, która w ogólnym rozrachunku, wcale nią nie była.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.