Nieetyczne zachowania przedsiębiorców w czasie pandemii
Rośnie liczba nieetycznych zachowań ze strony kontrahentów – alarmuje Krajowy Rejestr Długów, posiłkując się wynikami badań sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Wśród niekorzystnych zjawisk wymienia nieterminowe wywiązywanie się zarówno z umów jak i zobowiązań. Na porządku dziennym są także próby usprawiedliwiania wszelkich niedociągnięć koronawirusem.

- Anna Malinowska
- /
- 22 kwietnia 2021
Fala nieuczciwych zachowań w biznesie
Jak wynika z badania „Rok biznesu w pandemii” przeprowadzonego w marcu 2021 roku przez Instytut MANDS na zlecenie Rzetelnej Firmy oraz Krajowego Rejestru Długów, 78% firm działających w Polsce zauważyło nieuczciwe praktyki. 80% z nich uważa, że niepokojące zjawisko nasiliło się od początku kryzysu związanego z koronawirusem tj. od marca 2020 roku.
Najczęstsze nieetyczne zachowania kontrahentów
Z badania wynika, że najczęściej odczuwalnymi działaniami nie fair były zdarzenia związane z nieterminowością zarówno w kwestii płatności (35%) jak i realizacji zawartych umów (10%). Około 30% przedsiębiorców zauważyło, że pandemia jest najczęstszym argumentem w tłumaczeniach niesłownych przedsiębiorców.
Jak pokazuje praktyka zdanie „bo koronawirus...” stało się bardzo wygodną, ale też trudną do podważenia wymówką przedsiębiorców. Choć część z nich z pewnością odczuła niekorzystną sytuację związaną z trwającą pandemią, są i tacy, którzy taką argumentacją chcą przykryć swoją nieuczciwość lub niesłowność.
Masz prywatny las? Możesz sięgnąć po pieniądzeMikołaj Frączak
Uczciwość w polskim biznesie
Jak pokazują wyniki badań, uczciwość jest szczególnie cenioną wartością wśród małych i średnich przedsiębiorców. Aż 74% z nich przyznało, że nie ma takich sytuacji, w których uzasadniona jest rezygnacja z bycia uczciwym. Są jednak i tacy, którzy dopuszczają pewne „wyjątki”, tłumacząc to zasadą „nieuczciwość rodzi nieuczciwość”
Czy nieuczciwość w biznesie można tłumaczyć?
Co ciekawe, aż 15 procent firm wskazało, że jeżeli kontrahent podejmuje się nieetycznych działań, uzasadnia to stosowanie podobnych praktyk wobec niego (!). Co dziesiąty przedsiębiorca jest w stanie usprawiedliwić brak uczciwości… sytuacją kryzysową, do której zalicza się kryzys gospodarczy lub epidemia. 7% dopuszcza grę nie fair w sytuacji, w której konieczne jest ratowanie firmy przed upadłością w sytuacji pandemicznej. 5% jest w stanie zaakceptować brak uczciwości, jeśli firma jest w słabej kondycji finansowej, niezależnie od zewnętrznych zdarzeń takich jak pandemia.
Nasze obecne badanie pokazuje, że wraz z rozwojem koronakryzysu mnożą się nieuczciwe działania w biznesie. Dla porównania, ponad pół roku wcześniej nieetyczne praktyki wśród swoich kontrahentów w pandemii zauważała co czwarta firma z sektora MŚP. Obecnie skarży się na to już blisko 80 proc. firm. Widać więc, że niezdrowe zjawisko się nasila, a w efekcie szkodzi ono całej polskiej gospodarce – komentuje przedstawione dane prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki.
Sposób na weryfikację kontrahenta
KRD w swoim raporcie parafrazuje stare powiedzenie, pisząc „dobrego kontrahenta poznaje się w biedzie” i jest w tym dużo racji. Część przedsiębiorców traktuje kryzys związany z koronawirusem jako wytłumaczenie niewywiązywania się lub opóźnień w swoich zobowiązaniach. Z drugiej jednak strony, należy zwrócić uwagę na te firmy, które w niełatwym okresie wspierają swoich kontrahentów.
Prawie 60% właścicieli małych i średnich firm spotkało się w ostatnim czasie wyjątkowo etyczną postawą kontrahentów, m.in. za dbałość o zdrowie pracowników czy wsparcie wiedzą lub doświadczeniem. Nieocenioną cechą jest także wyrozumiałość, która może się przejawiać wydłużeniem terminów płatności, stosowaniem wygodnych rat etc.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.