NIK: Lekarzy obciąża „papierkowa robota”

Blisko 1/3 czasu porady lekarskiej zajmuje lekarzom prowadzenie dokumentacji medycznej oraz innych czynności administracyjnych – wynika z kontroli Najwyższej Izby Kontroli. Jeszcze gorszy wynik odnotowano przy okazji teleporad – w tym przypadku papierkowa robota zajmuje 43% czasu lekarzy. 

NIK: Lekarzy obciąża „papierkowa robota”
  • Michał Górecki
  • /
  • 5 października 2021

Lekarze uwikłani w biurokrację

Najwyższa Izba Kontroli zwraca uwagę, że zadania administracyjne, jakie spoczywają na barkach lekarzy, wynikają często z aktów prawnych które… w ogóle nie dotyczą funkcjonowania służby zdrowia. NIK daje prosty przykład - nałożenie na lekarza podstawowej opieki zdrowotnej obowiązku wystawiania zaświadczenia lekarskiego stwierdzającego, że stan zdrowia osoby, która udzieliła pełnomocnictwa do odbioru przesyłek pocztowych w placówce pocztowej, uniemożliwia lub w znacznym stopniu utrudnia osobiste odebranie pisma w placówce pocztowej” – czytamy w komunikacie Najwyższej Izby Kontroli. 

W ocenie NIK, obecna sytuacja doszła już do takiego punktu, w którym Minister Zdrowia powinien przeanalizować obowiązujące uregulowania prawne tak, aby ograniczyć czasochłonność różnego rodzaju czynności administracyjnych. W ten sposób można według izby zwiększyć efektywność leczenia pacjentów, którzy przychodzą ze zdrowotnym problemem do placówki leczniczej.

NFZ uruchomił Teleplatformę Pierwszego KontaktuNFZ uruchomił Teleplatformę Pierwszego KontaktuMikołaj Frączak


Lekarze nie mają wsparcia?

Obciążenie personelu medycznego biurokratycznymi obowiązkami wynika w ocenie NIK także z braku odpowiednich narzędzi, zwłaszcza informatycznych w gabinetach. W raporcie czytamy, że zapewnienie takich narzędzi leży po stronie osób kierujących placówkami POZ oraz ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. 

Co więcej „w ogromnej większości (86%) skontrolowanych podmiotów nie wykorzystano możliwości odciążenia pracy lekarzy poprzez nadanie asystentom medycznym odpowiednich uprawnień do wystawiania e-zwolnień, e-recept i e-skierowań. Niewykorzystywana była również możliwość zlecania pielęgniarkom i położnym samodzielnej kontynuacji leczenia pacjentów, w sytuacji spełniania przez nie wymaganych kwalifikacji” – uważa Najwyższa Izba Kontroli.

Braki w personelu pomocniczym

Izba zwraca uwagę również na fakt, że osoby wykonujące zadania sekretarek medycznych, rejestratorek, czy statystyków są zatrudniane w ograniczonym wymiarze. Tymczasem to oni w założeniu mogą aktywnie wspierać personel medyczny w czynnościach administracyjnych. 

Jak wynika z ustaleń NIK, w 91% skontrolowanych placówek ochrony zdrowia na personelu medycznym, a zwłaszcza pielęgniarkach i lekarzach spoczywały obowiązki typowo administracyjne, np. związane z obowiązkiem sporządzania sprawozdań statystycznych lub tych dotyczących realizacji umów z Narodowym Funduszem Zdrowia. 

Jak biurokracja obciąża personel medyczny?

O tym, w jakim stopniu obowiązki administracyjne obciążają pracę personelu medycznego, można przeczytać w raporcie Najwyższej Izby Kontroli, który dostępny jest tutaj.


Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Czym jest program VAT UE CBR?
podatki

Czym jest program VAT UE CBR?

Polska współuczestniczy w pilotażu projektu VAT UE CBR, czyli Cross-Border Rulings. Jego główną rolą jest pomoc podatnikom VAT w odnalezieniu się w złożonych przepisach różnych krajów członkowskich...

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!