Nowe miasta na mapie Polski
Jestem z miasta – tak mówić o sobie mogą mieszkańcy miejscowości, które z początkiem stycznia otrzymały bądź odzyskały prawa miejskie. Wyjaśniamy, jak wyglądała ich droga do uzyskania tego statusu.
- Jakub Stasak
- /
- 2 stycznia 2023
Piętnastka nowych miast
Z dniem 1 stycznia 2023 roku prawa miejskie otrzymały miejscowości:
- Miękinia (powiat średzki, województwo dolnośląskie)
- Jeżów (powiat brzeziński, województwo łódzkie)
- Dąbrowice (powiat kutnowski, województwo łódzkie
- Rozprza (powiat piotrkowski, województwo łódzkie)
- Ujazd (powiat tomaszowski, województwo łódzkie)
- Książ Wielki (powiat miechowski, województwo małopolskie)
- Czarny Dunajec (powiat nowotarski, województwo małopolskie)
- Latowicz (powiat miński, województwo mazowieckie)
- Bodzanów (powiat płocki, województwo mazowieckie)
- Jastrząb (powiat szydłowiecki, województwo mazowieckie)
- Jadów (powiat wołomiński, województwo mazowieckie)
- Włodowice (powiat zawierciański, województwo śląskie)
- Łopuszno (powiat kielecki, województwo świętokrzyskie)
- Piekoszów (powiat kielecki, województwo świętokrzyskie)
- Miasteczko Krajeńskie (powiat pilski, województwo wielkopolskie)
Wybory samorządowe w PolsceMonika Świetlińska
Tym samym liczba polskich miast zwiększyła się do 979. Analizując jednak nieco głębiej historię miejscowości składających się na powyższą listę, nie sposób nie zauważyć, że jedynie trzy z nich nie posiadały praw miejskich nigdy wcześniej (Miękinia, Łopuszno, Piekoszów), zdecydowana zaś większość utraciła je w zawierusze dziejów.
Wiele zależy od mieszkańców
Według obowiązującego prawa, nadanie gminie lub miejscowości statusu miasta oraz ustalenie jego granic odbywa się na drodze wejścia w życie rozporządzenia Rady Ministrów. Rozporządzenie to stanowi jednak tylko zwieńczenie bardziej skomplikowanego procesu, na który składa się uchwała rady gminy poprzedzona konsultacjami z mieszkańcami.
Co istotne, nie muszą one przyjmować formy referendum, a tryb ich organizacji określany jest przez statut gminy. Niezbędna jest również pozytywna opinia wojewody. Wydanie opinii następuje w terminie do 30 dni, a po jej sporządzeniu wojewoda zobowiązany jest, przekazać kompletny wniosek do ministra spraw wewnętrznych i administracji.
Zasadność wniosku powinna ponadto zostać potwierdzona stosownymi dokumentami (rys historyczny, informacje dotyczące zabytków czy struktury zatrudnienia, mapy, dane statystyczne itp.). Ważnym kryterium jest też liczba ludności miejscowości-kandydata, przyjmuje się, że nie powinna być ona mniejsza niż 2 tysiące mieszkańców.
Wybory parlamentarne. Ile czasu na usunięcie plakatów wyborczych?Mikołaj Frączak
Od reguły tej istnieją jednak wyjątki. Najbardziej jaskrawym z nich jest, położony w województwie świętokrzyskim, Opatowiec, najmniejsze miasto Polski, które w 2022 roku zamieszkiwało zaledwie 313 osób.
Trzy kluczowe terminy
- 31 marca – to ostateczny termin w którym wniosek powinien wpłynąć do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
- 31 lipca – upływa termin na rozpatrzenie wniosku przez Radę Ministrów.
- 1 stycznia – zmiany wchodzą w życie.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.