Kiedy dostawca energii elektrycznej może nam odciąć prąd?
Kiedy przedsiębiorstwo energetyczne, może zaprzestać dostaw prądu. Prawo wskazuje konkretne okoliczności, kiedy taka decyzja ze strony dostawcy jest w pełni uzasadniona. Warto wiedzieć i znać swoje prawa.

- Anna Malinowska
- /
- 17 października 2022
Kiedy dostawca energii może odciąć prąd?
Jak informuje Urząd Regulacji Energetyki, wstrzymanie dostaw prądu może nastąpić w trzech, dokładnie opisanych w prawie przypadkach.
Po pierwsze, jeśli dostawca w ramach przeprowadzonej kontroli stwierdzi, że odbiorca w nielegalny sposób pobiera energię elektryczną.
Drugi przypadek to sytuacja, gdy instalacja znajdująca się u odbiorcy jest w stanie bezpośredniego zagrożenia życia, zdrowia lub środowiska. Warto pamiętać, że w takich okolicznościach wstrzymanie dostaw jest obowiązkowe.
Trzeci przypadek to okoliczność, w której odbiorca zwleka z zapłatą za świadczone usługi lub pobraną energię, a opóźnienie to wynosi minimum 30 dni od terminu zapłaty. URE precyzuje, że „nie można wstrzymać dostaw w przypadku zaległości w zapłacie odsetek i opłat za nielegalny pobór energii lub opłat za przyłączenie do sieci”.
Czy dostawca prądu ma obowiązek powiadomić o zamiarze wstrzymania dostaw?
Tak. To kolejna forma ochrony konsumenta. Przedsiębiorca, wobec którego odbiorca ma zaległości z zapłatą, musi powiadomić go PISEMNIE o zamiarze wstrzymania dostaw. Mało tego. Wstrzymanie dostaw może nastąpić wyłącznie w przypadku skutecznego doręczenia powiadomienia. Mówimy więc o korespondencji za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
Maksymalna cena prądu dla firm? Rząd podaje kwotyMartyna Kowalska
Czy o wstrzymaniu dostaw przedsiębiorstwo może powiadomić SMS-em?
Nie! Zgodnie z prawem wiadomość SMS w takim przypadku nie jest skuteczna. Mało tego, jeśli dostałeś wiadomość tekstową na komórkę o planowanym wstrzymaniu dostaw prądu np. z powodu niedopłaty, niemal na pewno masz do czynienia z oszustwem!
Wstrzymanie energii elektrycznej w liczbach
Wbrew pozorom wstrzymanie dostaw energii elektrycznej nie należy do rzadkości! Tylko w 2021 roku dostawy prądu wstrzymano blisko 200 tysiącom odbiorców. W 78 procentach mówimy o odbiorcach w gospodarstwach domowych. W 98,5% przypadków powodem był brak terminowej płatności za pobraną energię.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.