Odmowa transportu sanitarnego po zakończonej hospitalizacji - RPP reaguje

Samotna kobieta doznała poważnego wypadku. Po zakończonej hospitalizacji miała zaopiekować się nią rodzina, szpital odmówił jednak transportu sanitarnego do miejsca zamieszkania krewnych. W sprawę zaangażował się Rzecznik Praw Pacjenta.

Odmowa transportu sanitarnego po zakończonej hospitalizacji - RPP reaguje
  • Jakub Stasak
  • /
  • 9 czerwca 2023

Wypadek i odmowa transportu sanitarnego

Do szpitala pacjentka trafiła z poważnymi obrażeniami, które odniosła w wyniku przeżytego wypadku drogowego.

Po zakończonej hospitalizacji nie wróciła do pełnej sprawności, co zdecydowanie wykluczało możliwość przemieszczania się środkami komunikacji publicznej.

Ze względu na doznane urazy samotna kobieta nie była również w stanie należycie zadbać o siebie w miejscu zamieszkania.

Pacjent ma prawo do pilnej konsultacji medycznej. Opis przypadkuPacjent ma prawo do pilnej konsultacji medycznej. Opis przypadkuJakub Stasak

W takich sytuacjach szpitale mają obowiązek zapewnienia transportu sanitarnego do miejsca, gdzie odbywać się będzie leczenie i z powrotem.

Wobec wszystkich powyższych okoliczności swoją pomoc zaoferowała pacjentce rodzina, niestety, szpital odmówił bezpłatnego przewiezienia jej do domu krewnych.

Kobieta dostała się tam, korzystając z prywatnego transportu sanitarnego, którego koszty zmuszona była pokryć z własnej kieszeni.

Rzecznik reaguje

Gdy informacja ta dotarła do Rzecznika Praw Pacjenta, zdecydował się on na natychmiastową interwencję, podkreślając, że:

„Określenie »z powrotem« użyte w przepisach, nie oznacza koniecznie transportu do miejsca zamieszkania pacjenta, ale też do miejsca sprawowania nad nim opieki po leczeniu. Może być to miejsce zamieszkania rodziny, która będzie opiekować się pacjentem. Oznacza to, że szpital miał obowiązek zapewnić transport do miejsca sprawowania opieki nad pacjentką”.

Setki kobiet z ciężkimi komplikacjami po zabiegach powiększania piersiSetki kobiet z ciężkimi komplikacjami po zabiegach powiększania piersiJakub Stasak

Rzecznik zlecił placówce przeszkolenie personelu w zakresie praw pacjenta ze szczególnym uwzględnieniem przepisów dotyczących transportu sanitarnego.

Polecił także rozmowę z pacjentką, w celu zwrotu poniesionych przez nią kosztów, do czego finalnie doszło.

Co mówią przepisy?

Zgodnie z artykułem 41. ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, bezpłatny przejazd środkiem transportu sanitarnego do najbliższej placówki medycznej, która udziela niezbędnych pacjentowi świadczeń zdrowotnych i z powrotem, przysługuje na podstawie zlecenia lekarza w następujących przypadkach:

Twoja przychodnia MA OBOWIĄZEK odbierać telefonyTwoja przychodnia MA OBOWIĄZEK odbierać telefonyMonika Świetlińska

• konieczności podjęcia natychmiastowego leczenia w innej placówce medycznej.

• potrzeby zachowania ciągłości leczenia,

• dysfunkcji narządu ruchu, która uniemożliwia korzystanie ze środków transportu publicznego, w celu odbycia leczenia.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!