Oszuści podają się za ZUS! Jak nie dać się nabrać?

To oszustwo jest trudne do wykrycia. Przestępcy mają sposoby, by nawiązując połączenie, na Twoim wyświetlaczu pojawił się dowolnie wpisany numer. Taki podstęp nazywany jest spoofingiem. Tym razem ofiarą cyberoszustów padł Zakład Ubezpieczeń Społecznych i jego klienci. 

Oszuści podają się za ZUS! Jak nie dać się nabrać?
  • Anna Malinowska
  • /
  • 20 stycznia 2022

Czym jest spoofing?

Spoofing to sposób na fałszowanie numeru, jaki wyświetla się u osoby odbierającej połączenie. To bardzo niebezpieczny podstęp, który może uśpić czujność nawet najbardziej ostrożnych osób. W tym przypadku, przestępcy wykorzystują oficjalne numery ZUS. Łatwo zatem dać paść ich ofiarą.

ZUS ostrzega swoich klientów

W związku z licznymi sygnałami dotyczącymi spoofingu telefonicznego, w którym oszuści podają się za ZUS, pojawiło się oficjalne ostrzeżenie. Konsultanci infolinii Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, czy też zmiany numerów telefonów używanych w komunikacji z bankami. Trzeba o tym pamiętać, żeby nie dać się oszukać” – czytamy w komunikacie zakładu. 

Niestety okazuje się, że wiele osób wpada w pułapkę zastawioną przez spooferów. Najczęściej oszuści posługują się numerem infolinii Zakładu Ubezpieczeń Społecznych 225601600. To właśnie ten numer pojawił się na wyświetlaczu wielu nieświadomych problemu klientów. Podszywając się pod pracowników ZUS łatwo im było wyłudzić wiele wrażliwych informacji. 

Czym jest spoofing? Plaga nowej metody oszustówCzym jest spoofing? Plaga nowej metody oszustówMichał Górecki

Kiedy ZUS dzwoni do klientów?

ZUS przypomina, że jego konsultanci dzwonią do klientów, zazwyczaj po wcześniejszym ich telefonie lub w związku ze sprawą, która jest prowadzona w zakładzie. W innych przypadkach telefony z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dotyczą wezwań na kontrolę prawidłowości wykorzystania zwolnienia lekarskiego. 

Jeśli mamy podejrzenia co do faktycznych intencji rozmówcy, oraz w sytuacji, w której dopytuje się on o zbyt wiele wrażliwych danych, najlepiej jest przerwać połączenie. Jest duże prawdopodobieństwo, że znaleźliśmy się na celowniku oszustów, którzy próbują nas podstępnie wykorzystać. Zdarza się, że spoofing jest pierwszym krokiem np. do włamania na konto bankowe ofiary. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!