PKP Intercity kupiło 15 lokomotyw elektrycznych

PKP Intercity rozszerza umowę z firmą NEWAG na dostawę 10 lokomotyw elektrycznych wielosystemowych i zamawia kolejne 5 pojazdów. Tym samym park taborowy przewoźnika zasili łącznie 15 nowoczesnych lokomotyw rozwijających prędkość do 200 km/h. Wartość zamówienia to blisko 388 mln zł brutto. Kontrakt z nowosądeckim producentem jest elementem największego w historii PKP Intercity programu inwestycyjnego wartego 27 mld zł.

PKP Intercity kupiło 15 lokomotyw elektrycznych
  • Joanna Gościńska
  • /
  • 27 czerwca 2023

5 dodatkowych pojazdów

Umowa zawarta w październiku 2021 r. między PKP Intercity a producentem taboru NEWAG objęła zakup 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych z opcją na dodatkowe 5 pojazdów. Narodowy przewoźnik skorzystał z prawa opcji i postanowił rozszerzyć zakup o 5 dodatkowych lokomotyw. Wartość zamówienia wzrosła tym samym z 258,6 do blisko 388 mln zł brutto. Pierwsze zakupione pojazdy wyjadą na tory już na przełomie 2023 i 2024 roku.

Bilety kolejowe ważne także na autobus? Wspólny Bilet może być wkrótce rozszerzonyBilety kolejowe ważne także na autobus? Wspólny Bilet może być wkrótce rozszerzonyMikołaj Frączak

- Bardzo nas cieszy, że harmonijnie rozwija się współpraca PKP Intercity z kolejną polską spółką. Współpraca narodowego przewoźnika z rodzimymi przedsiębiorstwami służy rozwojowi całej polskiej kolei, która jest istotną gałęzią naszej gospodarki. Wielomiliardowe inwestycje służą jednak nie tylko gospodarce, ale przede wszystkim pasażerom, którzy coraz częściej korzystają z usług PKP Intercity – mówi Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

Kolej napędza polską gospodarkę 

- Inwestycje w kolej napędzają polską gospodarkę. Dzięki nim nasze firmy mogą się rozwijać i konkurować z wielkimi, zagranicznymi koncernami zarówno na naszym jak i na międzynarodowym rynku. Zakup tych dodatkowych lokomotyw to dowód na to, że pieniądze na kolei są dobrze wydawane. Z troską o rozwój firmy i pasażera, co przekłada się na coraz lepszą ofertę narodowego przewoźnika. Dzięki nowym pojazdom pociągi PKP Intercity będą szybsze, bardziej komfortowe i ekologiczne – mówi Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Nowosądecki producent taboru będzie świadczył także usługi utrzymania technicznego lokomotyw. W ramach kontraktu zostaną przeprowadzone między innymi naprawy okresowe na czwartym poziomie utrzymania.

Nowoczesne, szybkie lokomotywy

Nowe pojazdy będą rozwijać prędkość do 200 km/h, pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Docelowo lokomotywy będą posiadały homologację na sześć krajów, dzięki czemu poprowadzą składy wagonowe nie tylko po polskiej, lecz również europejskiej sieci kolejowej. Zgodnie z umową, producent będzie musiał uzyskać dopuszczenie do eksploatacji pojazdów w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.

Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu drugiego, który znacząco wpływa na podniesienie standardów bezpieczeństwa na torach. Pojazdy będą również posiadać system zdalnej diagnostyki, który pozwoli na monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym, co przełoży się na ich efektywną eksploatację. Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych z systemami zasilania o wartościach napięć: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC.

Chcesz stojak na dworcu PKP? Zgłoś to, a koleje postawią. Wszystko, by przypodobać się rowerzystomChcesz stojak na dworcu PKP? Zgłoś to, a koleje postawią. Wszystko, by przypodobać się rowerzystomMartyna Kowalska

Zakup nowoczesnych lokomotyw w polskim zakładzie produkcyjnym to kolejna i z pewnością nie ostatnia udana inwestycja, jaką w ostatnim czasie poczyniła spółka PKP Intercity. Polska kolej rozwija się w ekspresowym tempie, a z nią rosną całe sektory naszej gospodarki. Dążymy do tego, by Polacy coraz chętniej wybierali PKP Intercity na swojego przewoźnika, a każda kolejna inwestycja przybliża nas do tego celu – powiedział Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Nowe lokomotywy na popularnych trasach

Po uzyskaniu homologacji na terenie Niemiec i Czech, nowe lokomotywy kursować będą w relacjach: Warszawa — Berlin, Przemyśl — Berlin, Gdynia — Berlin, Gdynia — Warszawa — Katowice — Wiedeń (na odcinku do Bohumina). Lokomotywy zostaną również wykorzystane na najpopularniejszych trasach krajowych takich jak Warszawa — Gdynia, Warszawa — Poznań, Warszawa — Wrocław, Warszawa — Katowice, Warszawa — Kraków.

Nowe lokomotywy z nowosądeckiego Newagu pozwolą na rozszerzenie i tak bogatej już oferty przewozowej. Dzięki tej inwestycji Polacy znacznie szybciej dojadą do wielu miast w kraju i w Europie. Efekty realizacji naszej strategii taborowej są coraz bardziej widoczne. Spółka nieustannie się rozwija a naszą ciężką pracę doceniają pasażerowie, którzy coraz chętniej wybierają usługi PKP Intercity. Bardzo mnie cieszy, że przy okazji naszych kontraktów rosną rodzime przedsiębiorstwa – podsumowuje Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

O nas

Rzetelna Grupa

Rzetelna Grupa Sp. z o.o - firma doradztwa biznesowo-prawnego. Jest właścicielem marki dziennikprawny.pl

Wydawca

Rzetelna Grupa Sp. z o.o.
ul. Nowogrodzka 42 lok. 12
00-695 Warszawa
[email protected]
NIP: 524-261-19-51, Regon: 141022624, KRS: 0000284065
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie
XII Wydział Gospodarczy KRS
Kapitał zakładowy: 50.000 zł
2007 - 2024 © Copyright - Rzetelna Grupa Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.