fb

Planujesz wakacje albo majówkę? Dowiedz się, gdzie restauracje oszukują klientów i w jaki sposób

Zanim zaplanujesz urlop i zanim zdecydujesz, gdzie będziesz się stołować, warto przyjrzeć się wynikom kontroli Inspekcji Handlowej w sezonie turystycznym. Wzięła pod lupę lokale gastronomiczne, szczególną uwagę zwracając na rzetelność obsługi konsumentów oraz prawidłowość uwidaczniania cen towarów, potraw i napojów. W których miastach trzeba szczególnie uważać?

Planujesz wakacje albo majówkę? Dowiedz się, gdzie restauracje oszukują klientów i w jaki spos
  • Monika Świetlińska
  • /
  • 19 kwietnia 2022

Połowa kontrolowanych lokali zapłaciła kary 

W 2021 roku kontrolą objęto łącznie 360 placówek gastronomicznych (w tym 2 stacje paliw prowadzące działalność gastronomiczną i handel detaliczny), z czego w 178 z nich (49,4%) odnotowano nieprawidłowości.

Czego dotyczyły nieprawidłowości?

Odpowiedź na to pytanie pozwoli nam baczniej przyglądać się lokalom, by uniknąć wielu nieprzyjemności, w tym płacenia zawyżonych cen za zamówienia.

Nieprawidłowości dotyczyły:

65 procent Polaków nie martwi się o pieniądze w Wielkanoc65 procent Polaków nie martwi się o pieniądze w WielkanocMonika Świetlińska

1. nierzetelnej obsługi konsumentów polegającej na:

  • zaniżonej pojemności napojów alkoholowych, co skutkowało zapłatą wyższej ceny przez konsumenta (w granicach od 0,70 zł do 13,20 zł) – 9 placówek,
  • zaniżonej wadze oferowanych potraw (kupujący płacił od 1,03 zł do 8,43 zł więcej) – 11 placówek,
  • użyciu do przygotowania dania innego składnika, niż wymieniony w menu (ryba limanda żółtopłetwa zamiast soli, ser „Fawita” w miejsce sera „Feta”, krem dekoracyjny zamiast bitej śmietany, sery twarde zamiast parmezanu, sery wędzone zamiast oscypka, baranina zamiast jagnięciny, zamiast szynki parmeńskiej inne szynki surowo wędzone) — w 31 zakładach,
  • doliczeniu do rachunku opakowania do produktu, którego konsument faktycznie nie otrzymał — 2 placówki, oraz w 1 zakładzie herbaty, która była składnikiem zapłaconego zestawu,
  • różnicach na niekorzyść konsumenta między ceną uwidocznioną w jadłospisie, a pobraną w kasie — w 3 placówkach (ceny alkoholi niższe w jadłospisach niż zakodowane w kasach)

2. nieprzestrzegania przepisów o uwidacznianiu cen, w tym:

  • w jadłospisach nie uwidoczniono ilości 6 289 potraw i napojów oferowanych do sprzedaży (22%) – 152 placówki,
  • przy 449 rodzajach potraw, wyrobów i towarów oferowanych do sprzedaży w opakowaniach jednostkowych (napoje bezalkoholowe, artykuły mleczarskie) nie uwidoczniono informacji cenowych – 20 placówek,
  • nie uwidocznienie cen jednostkowych 714 napojów alkoholowych i bezalkoholowych oraz ilości potraw sprzedawanych na sztuki – 36 placówek,
  • w 1 zakładzie w jadłospisach nie uwidoczniono informacji o doliczaniu do rachunków 10% kosztu serwisu.

Dostałeś przesyłkę pobraniową? Zastanów się dwa razy zanim odbierzesz!Dostałeś przesyłkę pobraniową? Zastanów się dwa razy zanim odbierzesz!Mikołaj Frączak

3. nieprzestrzegania przepisów ustawy Prawo przedsiębiorców (2 przedsiębiorców) — nie zgłoszono do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej faktycznie wykonywanej działalności gospodarczej polegającej na przygotowywaniu i podawaniu posiłków, a w 1 przedsiębiorca nie zgłosił nowego miejsca wykonywania działalności

4. stosowania nielegalizowanych przyrządów pomiarowych (56 zakładów gastronomicznych) — przedsiębiorcy posiadali i stosowali narzędzia pomiarowe bez aktualnych cech legalizacji lub używali w kuchniach tzw. „wagi domowe” niepodlegające prawnej kontroli metrologicznej.

5. nieprzestrzegania przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Na objętych kontrolą w powyższym zakresie 305 zakładów gastronomicznych, w 45 stwierdzono naruszenie przepisów ustawy.

6. nieprzestrzegania przepisów ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.

Lokale dbają o porządek

Inspekcja Handlowa nie miała zastrzeżeń do stanów sanitarno-porządkowych placówek oraz warunków przechowywania środków spożywczych objętych kontrolą. Choć podczas kontroli 144 zakładów stwierdzono na stanie 2 partie towarów po upływie daty minimalnych trwałości.

Jakie konsekwencje?

W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami:

  • wydano 128 decyzji w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej z art. 6 ust. 1 ustawy o uwidacznianiu cen towarów i usług na łączną kwotę 70 426 zł,
  • nałożono 73 mandaty karne na łączną kwotę 12 400 zł na osoby odpowiedzialne za popełnienie wykroczeń (z ustawy Prawo o miarach, ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz Kodeksu wykroczeń)
  • do sądów rejonowych skierowano 32 wnioski o ukaranie sprawców wykroczeń
  • wobec 7 sprawców wykroczeń zastosowano art. 41 kw (pouczenie), a w przypadku 2 odstąpiono od kierowania wniosków o ukaranie.

Usługi kurierskie rosną w siłę. Ale ich kondycja finansowa jest fatalnaUsługi kurierskie rosną w siłę. Ale ich kondycja finansowa jest fatalnaMonika Świetlińska

O nieprawidłowościach poinformowano inne organy, w tym właściwe urzędy skarbowe, urzędy miar, Inspekcję Sanitarną, Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

W których miastach stwierdzono nieprawidłowości?

Kontrole przeprowadzono nie tylko w największych miastach w Polsce, ale również w mniejszych miejscowościach.

Nieprawidłowości Inspekcja Handlowa stwierdziła w miastach: 

Chełmno, Ustka, Słupca, Gniezno. Poznań, Puck, Gdańsk, Łeba, Sokółka, Augustów, Łomża, Biskupice, Śrem, Wierzenica, Oborniki, Jastrowie, Chodzież, Piła, Okonek, Kościelec, Powidz, Golina, Wrocław, Kiełczów, Jelenia Góra, Karpacz, Podgórzyn, Wałbrzych, Jedlina-Zdrój, Świebodzice, Czarny Bór, Świdnica, Boguszów-Gorce, Katowice, Tarnowskie Gory, Pszczyna, Częstochowa, Bielsko-Biał, Janów, blachownia, Kielce, Bodzentyn, Morawica, Busko-Zdrój, Bliżyn, Jędrzejów, Morawica, Giżycko, Sorkwity, Łódź, Wieluń, Złoczew, Radzyń Podlaski,  Zamość, Krynice, Lublin, Kazimierz Dolny, Gołąb, Rypin, Lipno, Brodnica, Opole, Lędziny, Luboszyce, Tarnów, Ciężkowice, Jarosław, Radymno, Nowa Dęba, Skopanie, Tuszów NArodowy, Wetlina, Cisna, Dołżyca, Głogów Małopolski, Medynia Głogowska, Dębica, Płock, Słupno, Łąck, Mińsk Mazowiecki, Zbuczyn, Myszyniec, Ostrów Mazowiecka, Warszawa, Lipsko, Radom, Międzyrzecz, Dobiegniew.

Najwyższe kary powyżej 1,5 tys. zł zapłaciły trzy lokale: Restauracja Bulwar w Poznaniu (2 tys. zł), Restauracja-Pub Rumbar we Wrocławiu (1,6 tys. zł) i Tandem — lokal gastronomiczny w Ostrowi Mazowieckiej (2 tys. zł)

Dekalog: jak nie dać się nielegalnym praktykom lokali gastronomicznych? 

Wybierając się do lokalu gastronomicznego, trzeba pamiętać o kilku zasadach:

  1. zwróć uwagę na czystość w lokalu i to nie tylko w odniesieniu do obrusów, naczyń, czy sztućców, ale i podłogi, elementów wystroju i toalet
  2. sprawdź, czy w miejscu ogólnodostępnym — wewnątrz lub na zewnątrz lokalu — umieszczony został cennik. Jest to o tyle ważne, że sprzedawcy kształtują swoje ceny swobodnie – przepisy prawa nie określają cen maksymalnych
  3. pamiętaj, że cenniki potraw i napojów muszą zawierać aktualne informacje umożliwiające identyfikację ceny z potrawą lub wyrobem
  4. sprawdź, czy cena uwidoczniona na wywieszce, w cenniku lub karcie menu jest zgodna z podaną na paragonie
  5. zobacz, czy do rachunku nie został doliczony produkt, który nie został zamówiony lub napiwek, o którym wcześniej nie informowano
  6. pamiętaj, że złożone zamówienie to nic innego, jak zawarcie umowy, a więc klient jest zobowiązany do zapłaty za produkt, natomiast lokal gastronomiczny do wykonania usługi podania takiego posiłku, jaki został zamówiony od osoby, która przyjęła zamówienie, możesz wymagać, by poinformowała Cię o czasie, w którym zamówienie zostanie zrealizowane
  7. jeśli serwowane danie jest nieświeże, można odstąpić od umowy, a w przypadku gdy należność już została uiszczona wcześniej — można domagać się zwrotu pieniędzy
  8. gdy wizyta w lokalu zakończyła się zatruciem pokarmowym, należy zgłosić sprawę do miejscowej stacji sanitarno-epidemiologicznej
  9. informacja związana z niewłaściwą, czyli nierzetelną obsługą może być zgłoszona bezpośrednio do właściwego wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Handlowej lub do UOKiK
  10. informacja związana z niewłaściwą jakością serwowanych potraw powinna być zgłoszona bezpośrednio do właściwego wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) lub Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (GIJHARS).

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!