Polacy wypełnili już milion wniosków o elektroniczny dowód osobisty

Już milion wniosków o elektroniczny dowód osobisty złożyli Polacy od 4 marca, czyli momentu kiedy zadebiutowały nowe dokumenty. Do połowy czerwca do właścicieli trafiło ich 650 tysięcy. Najwięcej w województwach mazowieckim i śląskim.

Polacy wypełnili już milion wniosków o elektroniczny dowód osobisty
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 5 lipca 2019

Kto może otrzymać elektroniczny dowód?

Każdy Polak, który po 4 marca br. wnioskował o dowód osobisty otrzyma go wraz z tzw. warstwą elektroniczną. Podstawowa różnica między starym a nowym dokumentem polega na tym, że e-dowód oprócz dotychczasowej funkcji jest nośnikiem naszej identyfikacji elektronicznej.

Sprawdź także: Kserowanie dowodu osobistego jest nielegalne?

Do czego może się przydać e-dowód?

Jak informuje ministerstwo cyfryzacji, od 4 marca do połowy czerwca wpłynęło 1.004.300 wniosków o elektroniczny dokument. Wspomniana warstwa elektroniczna to nic innego jak wbudowany, bezstykowy chip. Dzięki niemu posiadacz e-dowodu może komunikować się elektronicznie z administracją publiczną. W prosty sposób możemy zalogować się do platformy ePUAP, elektronicznie podpisywać dokumenty oraz korzystać z automatycznych bramek granicznych na lotniskach. 

Warto pamiętać, że funkcja ta nie działa automatycznie. Żeby korzystać z warstwy elektronicznej e-dowodu należy ją aktywować przy odbiorze. Na początku należy określić dwa kody PIN: jeden cztero- i drugi sześciocyfrowy. Bez nich nie będzie możliwości uwierzytelniania i podpisywania dokumentów. Krótszy PIN posłuży nam do logowania do e-usług, dłuższy zaś do elektronicznego podpisu.

Sprawdź także: Jak uniknąć kradzieży tożsamości?

W którym województwie najwięcej e-dowodów

Jak informuje ministerstwo cyfryzacji najwięcej osób, które chcą korzystać z warstwy elektronicznej dowodu mieszka w województwie łódzkim. Aż 49,8% odebranych tam dokumentów jest aktywowanych. Na drugim miejscu znajduje się województwo mazowieckie (48,4%).

Czy e-dowód jest bezpieczny?

To właśnie dla zapewnienia bezpieczeństwa w cyfrowym świecie powstał e-dowód. Wykorzystane w nim zabezpieczenia uniemożliwiają dostęp do zapisanych w nim danych bez zgody właściciela dokumentu.

Czy muszę wymienić mój stary dowód na elektroniczny?

Nie ma obowiązku wymiany dotychczasowego dokumentu na dowód elektroniczny, dopóki zachowuje on swoją ważność. Przypomnijmy, standardowo dowód osobisty ważny jest przez 10 lat, ale jeśli zmieniły się nasze dane osobowe, np. nazwisko po ślubie, trzeba złożyć wniosek o nowy dokument. Sprawdź swój dowód, czy przypadkiem jego ważność właśnie nie mija!

Mazowsze i Górny Śląsk – liderzy wniosków o nowy dowód

Do tej pory najwięcej wniosków o e-dowód złożyli, czego można się spodziewać, mieszkańcy najliczniejszych województw pod względem ludności – mazowieckiego (146.400 wniosków) oraz śląskiego (121.300 wniosków) – poinformował w komunikacie minister cyfryzacji Marek Zagórski. Również w tych regionach odebrano dotąd najwięcej dokumentów.

Jak złożyć wniosek o nowy dowód osobisty przez internet?

Resort cyfryzacji przedstawił krótki poradnik, w jaki sposób złożyć wniosek o dowód osobisty za pośrednictwem internetu. Całą procedurę rozpisał w dziewięciu krokach:

Wejdź na stronę www.obywatel.gov.pl i wybierz usługę „Uzyskaj dowód osobisty”.

Krok 1: Kliknij przycisk „Złóż wniosek”.

Krok 2: Zaloguj się Profilem Zaufanym.

Krok 3: Wybierz powód ubiegania się o dowód (np. wymiana dowodu bez warstwy elektronicznej).

Krok 4: Wybierz dowolny urząd, w którym odbierzesz gotowy dowód.

Krok 5: Zaznacz, czy chcesz mieć podpis osobisty. To zaawansowany podpis elektroniczny umieszczany w e-dowodzie. W kontakcie z urzędem jest tak samo ważny jak podpis własnoręczny. Możesz go też używać do załatwiania innych spraw – z firmami lub osobami, jeśli zgodzą się na to obie strony. Ty jako jedna strona i inna osoba lub firma jako druga strona.

Krok 6: Dołącz zdjęcie.

Krok 7: Sprawdź, czy dane na wzorze dowodu są poprawne – znajdziesz je potem na oryginalnym dowodzie (imię lub imiona, nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców, datę urodzenia, płeć).

Krok 8: Uzupełnij brakujące dane kontaktowe. Upewnij się, że we wniosku wpisałeś poprawny adres e-mail. To ważne – na ten adres otrzymasz numer wniosku wraz z nazwą urzędu, w którym odbierzesz dowód (patrz: krok 4).

Krok 9: Sprawdź i podpisz wniosek Profilem Zaufanym.

Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP i e-mail podany we wniosku.

Gotowe!

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!