Polskie firmy biją rekordy w ilości i wysokości kar. Za co?

2021 jest kolejnym rekordowym rokiem, jeśli chodzi o liczbę stwierdzonych naruszeń RODO w Polsce, gdzie podmioty zarówno prywatne, jak i publiczne muszą zapłacić kary od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych. Najniższa kara wyniosła 2,2 tys. euro, najwyższa – 245 tys. euro.

Polskie firmy biją rekordy w ilości i wysokości kar. Za co?
  • Monika Świetlińska
  • /
  • 5 stycznia 2022

Którym firmom w Polsce nie po drodze z RODO

Nieprawidłowości zdarzają się najczęściej w takich branżach jak: ubezpieczenia, pożyczki, finanse, energetyka, doradztwo, platforma satelitarna, jednostki publiczne.

2021 rok rozpoczął się nałożeniem kary w wysokości 5,5 tys. euro dla Śląskiego Uniwersytetu Medycznego. W styczniu ukarane zostały również: Enea (30 tys. euro), Anwara (4,6 tys. euro), podmiot nieznany (19 tys. euro). Luty zamknął się jedną karą dla Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury (22,2 tys. euro), marzec – dla spółki Funeda (4,9 tys. euro), kwiecień – dla PNP (5,05 tys. euro) i Cyfrowego Polsatu (245 tys. euro). 

Vinted na celowniku Polski, Francji i Litwy. Międzynarodowy skandal?Vinted na celowniku Polski, Francji i Litwy. Międzynarodowy skandal?Monika Świetlińska

Dwie kary wymierzone zostały końcem czerwca dla P4 – Play (22 tys. euro) i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń ERGO Hestia (34,3 tys. euro). W lipcu dowiedzieliśmy się o karze dla Fundacji Promocji Mediacji i Edukacji Prawnej Lex Nostra (2,8 tys. euro).

Miesiąc później ukarany został Prezes Sądu Rejonowego w Zgierzu (2,2 tys. euro), Następnie prezes UODO zdecydował o nałożeniu kary na Bank Millennium S.A (79 tys. euro). 

Do końca roku 2021 13 podmiotów publicznych i prywatnych odczuło skutki naruszeń Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych.

POBIERZ BEZPŁATNIE RODOmagazyn

Gdyby przyjrzeć się wszystkim nałożonym karom, można wyciągnąć wniosek, że w Polsce średnia grzywna za naruszenie RODO to 86 tys. euro. 

Amazon i Google — ich naruszenie przepisów RODO zabolało najbardziej

To i tak nic w porównaniu np. z karą, jaką może zapłacić Amazon. Luksemburg gigantowi e-commerce wymierzył karę w wysokości 746 mln euro. Sprawa jest jeszcze w toku i ostateczna kwota nie jest przesądzona. Do tej pory najwięcej, bo 50 mln euro, musiało zapłacić Google, któremu nawet odwołania nie pomogły. Francuzi uznali, że nie informował w wystarczającym stopniu o tym, w jaki sposób zbiera ich dane i jak je wykorzystuje, dobierając reklamy. Sąd poparł decyzję organu nadzorczego. 

Podobnie było w przypadku H&M, który nie informował swoich pracowników, w jaki sposób zbiera dane o nich. To kosztowało spółkę ponad 35 mln euro.

10 wskazówek, jak korzystać z praw gwarantowanych przez RODO10 wskazówek, jak korzystać z praw gwarantowanych przez RODORafał Stępniewski

W całej Europie za złamanie przepisów RODO nałożono już kary na 280 mln euro — ta suma to zaledwie 1/3 kary, jaką miałby zapłacić wspomniany Amazon.

Najczęściej karne są firmy w Hiszpanii — tam organ nadzorujący od 2018 roku ukarał kilkaset firm, dla porównania — w Polsce kar jest około 30.

Za co firmy w Polsce płacą kary i dlaczego? Jakich rzeczy lepiej nie robić, by nie narazić się prezesowi Urzędu Ochrony Danych Osobowych?

Dowiesz się z bezpłatnego RODOmagazyn, który możesz pobrać TUTAJ.

Przeczytasz przy okazji:

  • Jakie ustawy i rozporządzenia w związku z RODO wydała w 2021 roku Komisja Europejska?

  • Jaki mają one wpływ na obywateli państw członkowskich?

POBIERZ BEZPŁATNIE RODOmagazyn

POBIERZ bezpłatne wydanie “RODOmagazyn”. Chroń siebie i najbliższych, bądź na bieżąco z informacjami na temat cyberbezpieczeństwa, RODO i ochrony danych.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!